Tematyka konferencji - edycja 2015
,,Język jest źródłem myśli. Kiedy dziecko opanowuje język, osiąga możliwość organizowania na nowoswojej percepcji i pamięci: opanowuje bardziej wyrafinowane formy odzwierciedlenia rzeczy w świecie zewnętrznym; zdobywa zdolności do wyciągania konkluzji ze swoich obserwacji, do dedukcji i możliwości myślenia.”
A. Łuria
Człowiek rodzi się z predyspozycją do mówienia, nie posiada jednak umiejętności wypowiadania się. Nabywa tę umiejętność stopniowo, od pierwszego roku życia. Należy pamiętać, że komunikowanie się z innymi ludźmi jest jedną z najważniejszych potrzeb psychicznych każdego człowieka. Pozwala odkrywać samego siebie i otaczającą go rzeczywistość, co z kolei warunkuje jego właściwe funkcjonowanie w społeczeństwie.
Komunikacja odgrywa szczególnie ważną rolę w prawidłowym rozwoju dziecka we wszystkich jego sferach. Brak odpowiedniego poziomu kompetencji językowej nie pozwala na prawidłowe kształtowanie się dziecka jako jednostki społecznej.
Nauka mowy to ogromny wysiłek fizyczny i umysłowy. Wymaga pracy nad własnymi emocjami, reakcjami, zależna jest od indywidualnych możliwości małego człowieka i od prawidłowych wzorców językowych ze strony rodziców oraz najbliższych osób towarzyszących dziecku.
Celem konferencji jest prezentacja ważnych aspektów profilaktyki, wczesnej diagnozy i terapii dziecka od momentu urodzenia. Konferencja będzie również doskonałą okazją do wymiany doświadczeń dotyczących wczesnej stymulacji rozwoju dziecka w ujęciu holistycznym.
W trakcie warsztatów zaprezentowane zostaną praktyczne metody wykorzystywane w pracy z dzieckiem od wieku niemowlęcego po wiek szkolny.
Konferencja adresowana jest do nauczycieli, logopedów, naukowców, studentów oraz słuchaczy studiów podyplomowych, w szczególności kierunku logopedia. Adresatami konferencji są również rodzice pragnący zapewnić swoim dzieciom właściwą stymulację mowy w ich naturalnym środowisku, jakim jest dom. Należy bowiem pamiętać, że maluch słucha rozmów najbliższych, by po pewnym czasie zacząć naśladować ich mowę.