Specjalność Resocjalizacja z elementami socjoterapii umożliwia zdobycie umiejętności niezbędnych w pracy z dziećmi i młodzieżą o zaburzonym zachowaniu oraz do prowadzenia zajęć wychowawczo-resocjalizacyjnych z młodzieżą w środowiskach patologicznych, która jest pod nadzorem kuratorskim. Wiedza Studenci tej specjalności otrzymują wiedzę o metodach zapobiegania uzależnieniom oraz zapoznają się z zasadami funkcjonowania opieki penitencjarnej i postpenitencjarnej w Polsce i innych krajach. Zapoznają się z działalnością profilaktyczną i resocjalizacyjną wobec osób nieprzestrzegających ogólnego porządku normatywnego oraz zdobywają wszechstronną wiedzą z profilaktyki, resocjalizacji, kryminologii, wiktymologii. Dlaczego warto wybrać resocjalizację w WSB Aktualnie obserwowane przemiany społeczne owocującą powiększaniem się obszaru patologii społecznych, rozprzestrzenianiem się zjawiska niedostosowania społecznego w formie różnorodnych dewiacji oraz wzrostu przestępczości. Powiększanie się zjawiska bezrobocia stymuluje procesy dezintegracji życia rodzinnego, często wyzwala zachowania dewiacyjne, skierowane na rodzinę i lokalne środowisko. W związku z powyższym istnieje, ogromna potrzeba kształcenia osób przygotowanych do pracy zarówno w instytucjach, jak również w środowisku otwartym, prowadzących w sposób interdyscyplinarny, profilaktykę, terapię i resocjalizację osób niedostosowanych. Program proponowanej przez Wydział Zamiejscowy w Żywcu Wyższej Szkoły Biznesu w Dabrowie Górniczej specjalności resocjalizacja jest zbudowany w oparciu o opinie przedstawicieli Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej w Katowicach. Absolwent posiada umiejętności: interpersonalne, niezbędne w pracy zespołowej oraz w procesie komunikowania się w relacji wychowawczej, resocjalizacyjnej i terapeutycznej, dokonywania oceny skuteczności poszczególnych oddziaływań resocjalizacyjnych, przeprowadzania diagnoz oraz działań terapeutycznych w obszarze resocjalizacji, rozpoznawania przejawów niedostosowania społecznego i zapobiegania im, tworzenia atmosfery wychowawczej sprzyjającej resocjalizacji, planowania i metodycznego realizowania działań opiekuńczo-wychowawczo-resocjalizacyjnych, zarówno w warunkach opieki całkowitej, w instytucjach izolacji społecznej, jak i w środowisku otwartym z zastosowaniem tradycyjnych i twórczych metod pracy, stosowania w praktyce przepisów prawa karnego i wykroczeń. Absolwent posiada niezbędną wiedzę z zakresu: problematyki związanej z zagadnieniami niedostosowania społecznego, problematyki resocjalizacyjnej, penitencjarnej. Absolwent posiada umiejętności związane z: podstawowymi pojęciami, teorią i problemami z zakresu nieprzystosowania społecznego i resocjalizacji, społecznymi, moralnymi, ekonomicznymi i zdrowotnymi konsekwencjami rozwoju patologii społecznej, podstawowymi strategiami realizacji działań profilaktycznych, metodyką tworzenia programów profilaktycznych, objawami, genezą i konsekwencjami wybranych zaburzeń psychicznych, odbiorcami działań instytucji resocjalizacyjnych zasadami komunikowania się interpersonalnego, jego prawidłowości i zakłóceń, celami, podstawnymi prawnymi i organizacyjnymi instytucji resocjalizacyjnych, metodami oddziaływań wykorzystywanych w procesie resocjalizacji, w tym: metodyki pracy kuratora sądowego, metodyki pracy w zakładzie poprawczym, w zakładzie dla nieletnich i w innych placówkach penitencjarnych, pragmatyką służb mundurowych.