A-
Zmniejsz czcionkę
A+
Zwiększ czcionkę
Powiększ kursor
Pomniejsz kursor
Tłumacz migowy
Zmień kontrast
Przywróć ustawienia

Współpraca z przemysłem

Bazując na wieloletnim doświadczeniu w zakresie tematyki bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, Katedra Transportu Szynowego oferuje szereg usług związanych z doradztwem i pomocą przy budowie, wdrażaniu i prowadzeniu obowiązkowych i dobrowolnych systemów zarządzania w transporcie kolejowym.

 

  • System Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS)

    Od 2011 roku każdy przewoźnik i zarządca infrastruktury w Polsce powinien wykazać się zbudowanym i wdrożonym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS). 

    Katedra Transportu i Informatyki posiada wykształconą i doświadczoną kadrę naukową, która prowadzi konsultacje w zakresie budowy i wdrażania Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS).

  • System Zarządzania Utrzymaniem (MMS)

    Zgodnie z zapisami dyrektywy nr 110/2008 oraz rozporządzenia KE nr 445/2011 każdy Podmiot Odpowiedzialny za Utrzymanie (ECM) zobowiązany jest do budowy i wdrożenia Systemu Zarządzania Utrzymaniem (MMS) w zakresie obejmującym wagony towarowe oraz certyfikację tego systemu. Zgodnie z zapisami ww. rozporządzenia MMS zbudowany może zostać w oparciu o maksymalnie cztery funkcje:

    • Funkcja zarządzania - (obowiązkowa) - która umożliwia nadzór nad pozostałymi funkcjami i pełni rolę koordynującą wszystkie procesy ujęte w Systemie Zarządzania Utrzymaniem
    • Funkcja rozwoju utrzymania - (dobrowolna) - której zadaniem jest kształtowaniem dokumentacji utrzymaniowej pojazdu w oparciu o dokumentację projektową pojazdu oraz doświadczenia z jego eksploatacji
    • Funkcja zarządzania utrzymaniem taboru - (dobrowolna) - w ramach której opracować należy procedury pozwalające na wycofywaniem i ponownym włączaniem wagonu do eksploatacji
    • Funkcja przeprowadzania utrzymania - (dobrowolna) - która zawiera w sobie procesy wykonawcze, umożliwiające prowadzenie czynności utrzymaniowych.

    Ponadto, rozporządzenie nr 445/2011 dopuszcza ścieżkę dobrowolnej certyfikacji (przeznaczoną zwłaszcza dla warsztatów utrzymaniowych), która pozwala takim podmiotom zapewnić o wysokiej jakości usług oraz gwarantować wysoki poziom bezpieczeństwa. Dobrowolny certyfikat (nie uprawniający do pełnienia funkcji ECM) pozwala certyfikowanym Podmiotom Odpowiedzialnym za Utrzymanie znacznie ograniczyć proces oceny dostawcy,co ma szczególne znaczenie podczas prowadzenia procesu zarządzania utrzymaniem.

    Katedra Transportu i Informatyki posiada wykształconą kadrę posiadającą praktyczne doświadczenie w zakresie konsultacji odnośnie budowy i wdrażania MMS.

  • Oferta szkoleniowa

    Katedra Transportu i Informatyki prowadzi szkolenia w zakresie szeroko rozumianej tematyki związnanej z bezpieczeństwem w transporcie kolejowym. Pracownicy Katedry posiadają wieloletnie doświadczenie oraz szeroką wiedzę umożliwiającą prowadzanie szkoleń z zakresu m.in.:

    • Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) - w zakresie wymogów prawnych i organizacyjnych dla tego systemu, zasad jego budowy i wdrożenia, procesów objętych tym systemem (np. ocena znaczenia zmiany, zarządzanie ryzykiem)
    • Systemu Zarządzania Utrzymaniem (MMS) - w zakresie wymogów prawnych i organizacyjnych dla tego systemu, zasad jego budowy i wdrożenia, procesów objętych tym systemem (np. ocena znaczenia zmiany, zarządzanie ryzykiem)
    • Oceny znaczenia zmiany - zgodnie z rozporządzeniem nr 402/2013 - wraz z praktycznymi przykładami z zakresu oceny istotności zmiany, zasad opracowywania sprawozdań z oceny itd.
    • Zarządzania ryzykiem - które jest jednym z najistotniejszych procesów w SMS i MMS - wraz z praktycznymi przykładami z zakresu oceny ryzyka
    • Szkolenia na audytorów wewnętrznych i pełnomocników obowiązkowych systemów zarządzania w transporcie kolejowym (SMS i MMS)
  • Ocena znaczenia zmiany

    Katedra Transportu i Informatyki posiada wyspecjalizowaną i doświadczoną kadrę, dysponującą niezbędną wiedzą do prowadzenia konsultacji w zakresie procesu oceny znaczenia zmiany zgodnie z rozporządzeniem nr 402/2013. Zgodnie z zapisami tego rozporządzenia, każda zmiana wprowadzana u Przewoźnika Kolejowego, Zarządcy Infrastruktury, Podmiotu Odpowiedzialnego za Utrzymanie czy Producenta powinna zostać poddana procesowi oceny. Zgodnie z jego zasadami, każdą zmianę należy ocenić pod kątem jej ewentualnego wpływu na bezpieczeństwo oraz w przypadku stwierdzenia takowego, pod kątem znaczenia, z wykorzystaniem sześciu kryteriów oceny przywołanych w rozporządzeniu. Zgodnie z wymogami, proces oceny musi być udokumentowany, a co za tym idzie nalezy opracować sprawozdanie z oceny (którego zakres zależy od znaczenia zmiany), opisujące proces decyzyjny.

    Proces oceny znaczenia zmiany jest procesem skomplikowanym i długotrwałym, pozwalającym jednak pełnić kompleksowy nadzór nad bezpieczeństwem w trakcie wprowadzania zmian. Pracownicy Katedry Transportu i Informatyki posiadają szerokie doświadczenie w zakresie doradztwa dotyczącego merytoryki oceny znaczenia zmiany oraz w zakresie opracowywania niezbędnych dokumentów, opisujących proces decyzyjny (w tym obejmujący przeprowadzanie oceny ryzyka).

  • Rejestr Aktów Prawnych (RAK)

    Katedra Transportu i Informatyki prowadzi Rejestr Aktów Prawnych dla kolei - RAK, w którym znajdują się odnośniki do aktualnych wymagań prawnych wynikających z prawodawstwa polskiego i unijnego. Dla wygody użytkowników wymagania prawne zebrane są w jednym miejscu oraz aktualizowane z trybie tygodniowym.

    W celu uzyszkania szczegółowych informacji prosimy o kontakt msitarz@wsb.edu.pl lub mgrabon-chalupczak@wsb.edu.pl.

  • Warsztaty dla Pełnomocników SMS i MMS

    Katedra Transportu i Informatyki organizuje cykliczne Warsztaty przeznaczone przede wszystkim dla Pełnomocników Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem i Systemów Zarządzania Utrzymaniem. Na zwykle trzydniowych warsztatach poruszane są kwestie związane z bezpieczeństwem i obowiązkowymi systemami zarządzania w transporcie kolejowym. Tematyka dotyczy przede wszystkim dynamicznie zmieniających się wymagań i zaleceń związanych z zarządzaniem bezpieczeństwem. W warsztatach bardzo często biorą udział przedstawiciele Urzędu Transportu Kolejowego oraz Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, dzięki czemu Uczestnicy mają możliwość kontaktu bezpośrednio z osobami zajmującymi się regulacją i nadzorem nad bezpieczeństwem w transporcie kolejowym.

    Wszelkie informacje odnośnie zbliżających się warsztatów zostaną umieszczone w zakładce "Aktualności".