Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach

Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną samorządu Województwa Śląskiego. Działa jako jednostka budżetowa, finansowana z budżetu samorządu Województwa Śląskiego. Główna siedziba mieści się w Katowicach. Urząd posiada oddziały zamiejscowe w Bielsku Białej i Częstochowie. Swoją działalnością obejmuje teren Województwa Śląskiego.

Urząd funkcjonuje w ramach Publicznych Służb Zatrudnienia. Realizuje w imieniu samorządu województwa śląskiego zadania w zakresie polityki rynku pracy i rozwoju zasobów ludzkich. Określa i koordynuje politykę lokalnego i regionalnego rynku pracy zgodnie z jego potrzebami.

Pełni rolę instytucji pośredniczącej we wdrażaniu środków z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Stale monitoruje sytuację na rynku pracy Województwa Śląskiego i w razie potrzeby podejmuje działania prewencyjne, a także zmierzające do łagodzenia negatywnych skutków bezrobocia. Każdego roku opracowuje Regionalny Plan Działań na Rzecz Zatrudnienia.

W ramach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego pomaga osobom powracającym do Polski po pracy za granicą. Razem z publicznymi służbami zatrudnienia państw członkowskich UE i EFTA oraz innymi uprawnionymi organizacjami na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i unijnym, tworzy Europejskie Służby Zatrudnienia (EURES). W ramach sieci dba aby osoby zainteresowane mogły znaleźć bezpieczną pracę za granicą.

Doradcy zawodowi świadczą usługi w ramach metodyki i poradnictwa zawodowego.

Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach jest ważnym partnerem lokalnego i regionalnego rynku pracy. Bardzo mocno angażuje się we współpracę międzynarodową, związaną nie tylko z mobilnością transgraniczną w regionach przygranicznych, ale również aktywnie uczestniczy wspólnie z zagranicznymi partnerami w  europejskich projektach wspierających rynek pracy.