Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Informacje

Czy nauka rzeczywiście nie ma płci?

O odwadze, odpowiedzialności, relacjach pomagających budować efektywne zespoły i szczęśliwe życie w Wysokich Obcasach opowiedziała dr Zdzisława Dacko-Pikiewicz, prof. AWSB.


Zachęcamy do przeczytania wywiadu, w którym dr Zdzisława Dacko- Piwiewicz, prof. AWSB opowiada o trudnościach, jakie napotyka kobieta naukowiec w życiu zawdowym, budowaniu zróznicowanego i zbilansowanego zespołu oraz o osiągnięciach Uczelni, którą kieruje.


 

 

 



Nauka nie ma płci

 

Magdalena Kopeć:

- Statystyczny rektor jest mężczyzną. W uczelniach publicznych tę funkcję sprawuje jedynie pięć kobiet, w niepublicznych odsetek kobiet rektorów też jest niewielki.

 

Dr Zdzisława Dacko-Pikiewicz, prof. AWSB:

- Co więcej - pierwsza kobieta została rektorem w Polsce dopiero w latach 80. ubiegłego stulecia. Wciąż większość najwyższych stanowisk menedżerskich sprawują mężczyźni. To wynik utrwalanych przez dziesiątki lat stereotypów dotyczących płci, ale również tego, że kobietom wciąż brakuje pewności siebie i odwagi w konkurowaniu o wyższe stanowiska, w biznesie, w nauce i polityce. Jednak istnienie pewnych przeszkód nie wyklucza możliwości osiągnięcia przez kobiety sukcesu i spełnienia. Z badania Grant Thornton „Women in Business 2019” wynika, że co trzeci menedżer w Polsce jest kobietą. Wymaga to odwagi, pozwalającej podejmować działania, które w percepcji wielu są niemożliwe do zrealizowania, poczucia odpowiedzialności, sprzyjającego budowaniu zaufania, ale i pokory, pozwalającej na przyjęcie krytyki i konstruktywną refleksję.

 

 

- We władzach Akademii WSB widoczny jest parytet płci: kanclerz i dwóch prorektorów to kobiety, trzech prorektorów to mężczyźni.


- Pełnienie najwyższych funkcji menedżerskich w Akademii WSB uwarunkowane jest posiadaniem odpowiednich kompetencji, wiedzy, ale też wyznawanych wartości czy prezentowanych postaw, choć oczywiście jestem zwolenniczką dobrze zbilansowanych i różnorodnych zespołów. Firmy, w których kobiety i mężczyźni dobrze ze sobą współpracują, są bardziej odporne na zmiany w otoczeniu i kryzysy oraz otwarte na nowe rozwiązania i pomysły, nie boją się ryzyka.

 

- Jakie trudności napotyka kobieta naukowiec w życiu zawodowym?


- Podejrzewam, że takie same jak mężczyzna. Czasy, w których nauka miała męską płeć, powoli odchodzą w zapomnienie. Rośnie liczba kobiet z tytułami naukowymi oraz kobiet, które zostają nauczycielami akademickimi. Jak w każdym zawodzie napotykamy problemy. Pomaga pozytywne nastawienie, nawet w obliczu trudności, wyzwań i kryzysów. Pomagają też prawdziwe i uczciwe relacje - zawodowe i prywatne. Dobre i wspierające relacje z ludźmi sprawiają, że życie staje się bardziej satysfakcjonujące.

 

- Statystycznie liczba kobiet, które robią doktoraty jest porównywalna z liczbą mężczyzn, którzy się tego podejmują. Na dalszy rozwój naukowy decyduje się znacznie mniej pań, bo trudno im pogodzić karierę z życiem prywatnym.


- Jestem wierna idei work life integration, umożliwiającej integrację życia prywatnego z zawodowym. Coraz częściej obserwuję, jak w pogoni za sukcesem menedżerowie wyrzekają się pasji i rezygnują z życia towarzyskiego, skupiając się wyłącznie na obowiązkach. Mój świat zawodowy i prywatny współistnieją ze sobą, a ja umiejętnie się między nimi przełączam. To samo umożliwiam pracownikom. Jestem osobą bardzo aktywną, uprawiam sport, moją pasją są podróże i książki. Praca też jest moją radością. Bo kiedy lubi się to, co robi, kiedy sprawia to przyjemność, to praca nie jest mozołem, lecz wyzwaniem, radością i jednocześnie pasją. Jestem kobietą spełnioną życiowo i zawodowo.

 

- Uczelnia, którą pani kieruje od 11 lat, podczas pani kadencji przekształciła się ze szkoły wyższej w akademię. Według rankingu Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy” Akademia WSB jest najlepszą uczelnią niepubliczną spoza stolicy.


- Ostatnie kilka lat funkcjonowania Akademii WSB to czas spektakularnych przemian w strukturze i zarządzaniu organizacją. Uczelnia szybko reaguje na strategiczne możliwości biznesowe, ma krótki cykl podejmowania decyzji i elastycznie reaguje na potrzeby i oczekiwania klientów. Pracownicy pracują w sposób projektowy, przejmują odpowiedzialność za podejmowane działania, traktując je jako własne, autorskie przedsięwzięcia. Mają realny wpływ na rozwój firmy, pełnią funkcje które są dostosowane do ich potencjału, a ich zmiana wynika nie z przymusu lecz ich własnej motywacji, której podstawą jest rozwój kompetencyjny lub chęć sprawdzenia się w nowych warunkach.

Te zmiany wpłynęły na fakt, że Akademia WSB z uczelni zrodzonej z marzeń i pasji stała się jedną z najlepszych uczelni niepublicznych w Polsce, mocnym centrum akademickim, ośrodkiem badawczym, kulturalnym. Posiadamy uprawnienia do nadawania tytułu profesora nauk ekonomicznych oraz stopnia doktora habilitowanego, a także trzy uprawnienia do nadawania stopnia doktora w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości, pedagogika oraz nauki o bezpieczeństwie. Kształcimy na 19 kierunkach studiów I i II stopnia, jednolitych studiach magisterskich, prowadzimy studia dualne, realizujemy studia Executive MBA oraz MBA z partnerem kierunku EY Academy of Business. Jesteśmy liderem w kształceniu podyplomowym z ofertą ponad stu kierunków studiów podyplomowych. Prowadzimy szkołę doktorską, studia doktoranckie oraz seminaria doktorskie. Prowadzimy też Uniwersytety Dziecięce i Uniwersytety Trzeciego Wieku. Kształcimy młodzież w ramach oferty „Otwartej Akademii Nauki” w szkołach średnich. Mamy nawet żłobek przy uczelni - Akademię Maluszka. Można powiedzieć, że kształcimy niemal od urodzenia, aż do końca życia.

 

rozmawiała Magdalena Kopeć

Powrót do: Start » Uczelnia » Media o nas

 

Nasi partnerzy