Wraz ze wzrostem zamożności polskiego społeczeństwa branże sportowa i turystyczna szybko się rozwijają. Udział sportu i turystyki w PKB jest coraz większy, a zatrudnienie dynamicznie rośnie.
Dlatego we współpracy z organizacjami partnerskimi stworzyliśmy specjalność, która jest świetnym wprowadzeniem do kariery profesjonalnego managera sportu lub managera turystyki. Uczymy m.in. zasad polityki komunikacji, kreowania wizerunku, adaptacji kulturowej zawodników, strategii negocjowania kontraktów. Kształcimy kadry dla klubów, ośrodków rekreacyjnych, centrów fitness, organizacji kibicowskich itp. Chcemy by nasi studenci rozumieli zmieniającą się rolę sportu, turystyki i aktywności fizycznej we współczesnym społeczeństwie, zwłaszcza tym kształtowanym przez coraz bardziej zaawansowane technologie cyfrowe.
Sport zawsze był fenomenem społecznym związanym z przemianami kulturowymi i cywilizacyjnymi – dziś jego marketingowy potencjał nieprzerwanie inspiruje innowacyjne modele biznesu. Wielkie wydarzenia generują nie tylko ogromne emocje, ale także coraz większe zyski. Jeśli jesteś sportowcem, sędzią, pracownikiem organizacji sportowej lub turystycznej i myślisz o dalszym rozwoju swojej kariery, to specjalność Socjologia sportu i turystyki jest właśnie dla ciebie. Rozsądnym uzupełnieniem tej specjalności są dalsze studia magisterskie na kierunku zarządzanie.
dr hab. Maciej Witkowski, prof. AWSB
Ekonomista, psycholog, socjolog i antropolog społeczny
Jako student i zawodowy sportowiec, który od lat łączy praktykę sportową z edukacją, chciałbym wyrazić pełne poparcie dla utworzenia specjalności Socjologia sportu i turystyki.
Z mojego doświadczenia wynika, że sport i turystyka to dziś nie tylko forma rozrywki, lecz złożone zjawiska społeczne, kształtujące styl życia, tożsamość, relacje międzyludzkie, a także wpływające na gospodarkę i politykę.
Dlaczego ta specjalność jest potrzebna?
- Z perspektywy sportowca: Coraz wyraźniej widać znaczenie czynników społecznych w rozwoju kariery, sporcie amatorskim i działalności klubów. Brakuje specjalistów zdolnych do analizy tych procesów w szerokim kontekście.
- Z perspektywy studenta: Specjalność jest odpowiedzią na zmieniające się realia społeczne i tworzy przestrzeń do interdyscyplinarnej refleksji nad sportem i turystyką, łącząc teorię z praktyką.
- Z perspektywy rynku pracy: Pracodawcy oczekują dziś od absolwentów nie tylko kompetencji organizacyjnych, ale też rozumienia procesów społecznych, komunikacji, motywacji czy polityki sportowo-turystycznej.
Wierzę, że ta specjalność umożliwi osobom takim jak ja – łączącym pasję ze studiami – rozwój w sposób świadomy i wszechstronny, a także lepsze rozumienie wyzwań współczesnego sportu i turystyki w kontekście społecznym, kulturowym i ekonomicznym.
Patryk Wiszniowski
Student na kierunku Zarządzanie, reprezentant AZS Akademii w futsalu, piłce nożnej mężczyzn, Zawodnik MKS Kluczbork