A-
Zmniejsz czcionkę
A+
Zwiększ czcionkę
Powiększ kursor
Pomniejsz kursor
Tłumacz migowy
Zmień kontrast
Przywróć ustawienia

Godziny Pracy (pokój 306)

Poniedziałek: 8.00 - 16.00
Wtorek: 8.00 - 16.00
Środa: 8.00 - 16.00
Czwartek: 8.00 - 16.00
Piątek: 8.00 - 16.00
Sobota: 8.00 - 16.00
Niedziela - nieczynne

Godziny otwarcia w okresie świątecznym:

24 grudnia (wtorek) 8.00 – 13.00
25 grudnia (środa) Uczelnia nieczynna
26 grudnia (czwartek) Uczelnia nieczynna
31 grudnia (wtorek) 8.00 – 13.00
01 stycznia (środa) Uczelnia nieczynna

 

  • Ogłoszenia

    Uwaga: Termin składania wniosków o stypendium socjalne na sem. zimowy 2024/2025 zostaje przedłużony do 22.11.2024 r.

    Decyzja Komisji Stypendialnej o przyznaniu/odmowie stypendium pojawi się w Wirtualnej Uczelni pod koniec listopada 2024 r.

    Termin składania wniosków:

    Wnioski o stypendium rektora na semestr zimowy 2024/2025 można składać od 15.09.2024 r. do 16.10.2024 r.

    Wnioski o stypendium socjalne i dla osób z niepełnosprawnościami na semestr zimowy 2024/2025 można składać od 15.09.2024 r. do 31.10.2024 r. 

    Od 01.10.2024 r. wniosek o stypendium rektora, dla osób z niepełnosprawnościami i zapomogę będzie można złożyć elektronicznie poprzez platformę Webcon.

     

    Informujemy o wprowadzeniu zmian w przyznawaniu stypendiów dla studentów od semestru zimowego 2024/2025

    • próg wysokości dochodu uprawniającego studenta do ubiegania się o stypendium socjalne i stypendium socjalne w zwiększonej wysokości wynosi 1 570,50 zł na osobę w rodzinie (netto).
    • minimalna średnia ocen, od której można ubiegać się o stypendium rektora to 4.500.


    Zmiany w systemie świadczeń dla studentów od semestru letniego 2021/2022.

    Zgodnie ze znowelizowanym art. 93 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 z późn. zm.) Świadczenia przysługują na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich, przez łączny okres 12 semestrów, bez względu na ich pobieranie przez studenta.

    W ramach tego okresu świadczenia przysługują na studiach:

    • pierwszego stopnia – nie dłużej niż przez 9 semestrów;
    • drugiego stopnia – nie dłużej niż przez 7 semestrów.

    W przypadku, gdy student podjął jednolite studia magisterskie, których czas trwania określony w przepisach prawa wynosi 11 albo 12 semestrów (np. na kierunkach medycznych), łączny okres, przez który przysługują świadczenia, jest dłuższy o 2 semestry, tj. wynosi łącznie 14 semestrów.

    Okres 12 semestrów (lub 14 semestrów w przypadku jednolitych studiów magisterskich trwających 11 albo 12 semestrów), w trakcie których studentowi przysługują świadczenia rozpoczyna się w momencie podjęcia studiów i nabycia praw studenta po raz pierwszy (na pierwszym kierunku studiów).

    Ustawa nowelizująca uregulowała ponadto sposób ustalania okresu przysługiwania świadczeń wskazująć, że do tego okresu wliczają się wszystkie rozpoczęte przez studenta semestry na studiach, w tym semestry przypadające w okresie korzystania z urlopów od zajęć, z wyjątkiem semestrów na kolejnych studiach pierwszego stopnia rozpoczętych lub kontynuowanych po uzyskaniu tytułu zawodowego licencjata, inżyniera albo równorzędnego. W przypadku kształcenia się na kilku kierunkach studiów semestry odbywane równocześnie traktuje się jako jeden semestr.

    Nowelizacja rozszerzyła także uprawnienia studentów do stypendium dla osób niepełnosprawnych w przypadku, gdy niepełnosprawność powstała w trakcie studiów lub po ich ukończeniu. Ustawa w nowym brzmieniu umożliwia studentom będącym w tej sytuacji korzystanie ze stypendium dla osób niepełnosprawnych dodatkowo przez pełen cykl kształcenia na kolejnych kierunkach studiów (I i II stopnia lub jednolitych studiach magisterskich), tj. łacznie przez okres do 12 semestrów.

    Znowelizowane przepisy mają zastosowanie do przyznawania świadczeń dla studentów począwszy od semestru letniego 2021/2022.

    Przepisy dotyczące okresu przysługiwania świadczeń stosuje się odpowiednio do studentów, którzy kształcili się lub uzyskali tytuły zawodowe za granicą.

     

  • Stypendium rektora

    Wiedza to wartość, która procentuje. Zdobywaj ją i inwestuj w swoją przyszłość, a my nagradzamy Cię za wyniki w nauce. Studenci AWSB mogą liczyć na stypendium rektora o charakterze naukowym. Stypendium rektora przyznaje się do 10% studentów na określonym kierunku studiów.

    Stypendium rektora może otrzymać student, który :

    • uzyskał za ostatni semestr studiów średnią ocen na poziomie min. 4,5 (dodatkowe punkty za osiągnięcia naukowe i artystyczne) lub
    • uzyskał za poprzedni semestr studiów osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie co najmniej na poziomie krajowym.

    Stypendium rektora otrzymuje student przyjęty na pierwszy rok studiów w roku złożenia egzaminu maturalnego, który jest:

    • laureatem olimpiady międzynarodowej albo laureatem lub finalistą olimpiady stopnia centralnego, o których mowa w przepisach o systemie oświaty;
    • medalistą co najmniej współzawodnictwa sportowego o tytuł Mistrza Polski w danym sporcie, o którym mowa w przepisach o sporcie.

    TERMINY SKŁADANIA WNIOSKÓW:

    • w semestrze zimowym - od 15 września do 16 października
    • w semestrze letnim - od 15 lutego do 16 marca
      Wnioski złożone po upływie terminu porządkowego nie są rozpatrywane.

    Gdzie należy złożyć wniosek?

    Wnioski o stypendium rektora można składać w następujący sposób:

    • Osobiście w biurze ds. stypendiów lub w Zamiejscowych Wydziałach,
    • Za pomocą poczty tradycyjnej na adres: Akademia WSB Ul. Cieplaka 1c 41-300 Dąbrowa Górnicza
    • Od 01.10.2024 r. wnioski o stypendium rektora można składać elektronicznie poprzez platformę Webcon (instrukcja na dole w "Dokumentach do pobrania")

    Informujemy, że przyjmowane będą tylko kompletne wnioski, w innym przypadku wnioski zostaną odrzucone.

    Skany wniosków przesłane drogą elektroniczną (e-mail) nie będą rozpatrywane.

    Za prawidłowe skompletowanie i wypełnienie  wniosku odpowiada student.

     

    Kto może złożyć wniosek?
    Student studiów stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia po zaliczeniu pierwszego semestru studiów. Student pierwszego semestru studiów II stopnia (na podstawie osiągnięć uzyskanych w ostatnim semestrze studiów) jeżeli rozpoczął je w ciągu roku od ukończenia studiów I stopnia.

    Komu nie przysługuje stypendium rektora?

    1. studentowi posiadającemu tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny,
    2. studentowi posiadającemu tytuł zawodowy licencjata, inżyniera albo równorzędny, jeżeli ponownie podejmuje studia pierwszego stopnia.
    3. w przypadku powtarzania semestru studiów, warunkowego zaliczenia semestru oraz na urlopie dziekańskim student nie może ubiegać się o stypendium rektora. 

    Zgodnie ze znowelizowanym art. 93 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 z późn. zm.) świadczenia dla studentów przysługują na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich przez łączny okres wynoszący 12 semestrów, bez względu na ich pobieranie przez studenta, z zastrzeżeniem że w ramach tego okresu świadczenia przysługują na studiach: pierwszego stopnia – nie dłużej niż przez 9 semestrów, drugiego stopnia – nie dłużej niż przez 7 semestrów.

    Ustawa nowelizująca uregulowała ponadto sposób ustalania okresu przysługiwania świadczeń wskazując, że do tego okresu wliczają się wszystkie rozpoczęte przez studenta semestry na studiach, w tym semestry przypadające w okresie korzystania z urlopów od zajęć, z wyjątkiem semestrów na kolejnych studiach pierwszego stopnia rozpoczętych lub kontynuowanych po uzyskaniu tytułu zawodowego licencjata, inżyniera albo równorzędnego. W przypadku kształcenia się na kilku kierunkach studiów semestry odbywane równocześnie traktuje się jako jeden semestr.

    Stypendium rektora - dla studentów cudzoziemców
    Wszyscy studenci - cudzoziemcy, którzy rozpoczynają kształcenie od roku akademickiego 2019/2020 mogą ubiegać się o stypendium rektora, po zaliczeniu 1 semestru studiów na zasadach obowiązujących obywateli polskich.

    Na jaki okres przyznawane jest stypendium?
    Stypendium przyznawane jest na semestr i wypłacane przez 4 miesiace w semestrze.
    W związku z powyższym wniosek o przyznanie stypendium należy składać co semestr.

    Czy muszę złożyć wniosek aby otrzymać stypendium?
    Tak, ponieważ stypendia są przyznawane na wniosek złożony przez studenta.

    Co decyduje o przyznaniu stypendium?
    O przyznaniu stypendium decyduje miejsce na liście rankingowej - gwarancją otrzymania stypendium jest znalezienie się w grupie najlepszych studentów danego kierunku studiów.

    Jak obliczyć średnią?
    Aby obliczyć średnią arytmetyczną należy dodać do siebie wszystkie oceny (również oceny niedostateczne) uzyskane w poprzednim semestrze i sumę tę podzielić przez liczbę ocen.
    Średnia ma być wyliczona do 3 miejsca po przecinku, bez zaokrąglenia.

     

    Poniższe dane będą dotyczyć semestru zimowego roku akademickiego 2024/2025

    Kierunek studiów Minimalna liczba punktów do znalezienia się w grupie najlepszych studentów kierunku (średnia ocen do 3 miejsca po przecinku x 100)
    Administracja  
    Bezpieczeństwo narodowe  
    Ekonomia  
    English in Management  
    Filologia  
    Financial management and accounting  
    Finanse i Rachunkowość  
    Fizjoterapia  
    Informatyka  
    Inżynieria zarządzania  
    Kosmetologia  
    Lekarski  
    Logistyka  
    Pedagogika  
    Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna  
    Pielęgniarstwo  
    Prawo  
    Psychologia  
    Ratownictwo medyczne  
    Socjologia  
    Stosunki międzynarodowe  
    Studia menedżerskie  
    Transport  
    Zarządzanie  
    Zarządzanie finansami i rachunkowość  
    Zarządzanie i inżynieria produkcji  

     

    Jaka jest wysokość stypendium?

    Wysokość stypendium w każdym semestrze może ulec zmianie.

    Stypendia rektora w semestrze letnim 2023/2024
    (stypendia w semestrze letnim 2023/2024 wypłacane są od marca 2024 do czerwca 2024) wynoszą:

    Punkty Kwota/mc
    440,00 - 469,99 500 zł
    470,00 - 499,99 700 zł
    500,00 900 zł
    powyżej 500,00 1 100 zł

     

  • Stypendium socjalne

    Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne jest dziś bezpieczeństwo finansowe. Dlatego już od 1 semestru przyznajemy stypendium socjalne osobom w najtrudniejszej sytuacji finansowej.
    Maksymalny próg dochodu, który uprawnia studenta do otrzymania stypendium socjalnego to 1 570,50 zł netto na osobę w rodzinie.

    Uwaga: Termin składania wniosków o stypendium socjalne na sem. zimowy 2024/2025 zostaje przedłużony do 22.11.2024 r.

    TERMINY SKŁADANIA WNIOSKÓW:

    • w semestrze zimowym - od 15 września do 31 października
    • w semestrze letnim - od 15 lutego do 31 marca
      (istnieje możliwość złożenia wniosku po terminie)

    Gdzie należy złożyć wniosek?

    Wnioski o stypendium socjalne można składać w następujący sposób:

    • Osobiście w biurze ds. stypendiów lub w Zamiejscowych Wydziałach,
    • Za pomocą poczty tradycyjnej na adres Akademia WSB Ul. Cieplaka 1c 41-300 Dąbrowa Górnicza

    Informujemy, że przyjmowane będą tylko kompletne wnioski, w innym przypadku wnioski zostaną odrzucone.

    Skany wniosków przesłane drogą elektroniczną (e-mail) nie będą rozpatrywane.

    Za prawidłowe skompletowanie i wypełnienie  wniosku odpowiada student.


    Na jaki okres przyznawane jest stypendium?
    Stypendium przyznawane jest na semestr i wypłacane przez 4 miesiace w semestrze.
    W związku z powyższym wniosek o przyznanie stypendium należy składać co semestr.

    Uwaga: studenci, którzy złożyli wnioski w semestrze zimowym danego roku akademickiego, w semestrze letnim tego samego roku ak. składają tylko wniosek z oświadczeniem dotyczącym braku zmian/zaistniałych zmianach w sytuacji materialnej.

    Kto może złożyć wniosek?

    Wniosek może złożyć każdy student uczelni studiujący na studiach I, II stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich.

    Komu nie przysługuje stypendium socjalne?

    1. studentowi posiadającemu tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny,
    2. studentowi posiadającemu tytuł zawodowy licencjata, inżyniera albo równorzędny, jeżeli ponownie podejmuje studia pierwszego stopnia.
    3. studentowi studiującemu dłużej niż 12 semestrów w tym na studiach pierwszego stopnia nie dłużej niż 9 semestrów, na studiach drugiego stopnia nie dłuzej niż 7 semestrów.

    Zgodnie znowelizowanym art. 93 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 z późn. zm.) świadczenia dla studentów przysługują na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich przez łączny okres wynoszący 12 semestrów, bez względu na ich pobieranie przez studenta, z zastrzeżeniem że w ramach tego okresu świadczenia przysługują na studiach: pierwszego stopnia – niedłużej niż przez 9 semestrów, drugiego stopnia – nie dłużej niż przez 7 semestrów.

    Ustawa nowelizująca uregulowała ponadto sposób ustalania okresu przysługiwania świadczeń wskazując, że do tego okresu wliczają się wszystkie rozpoczęte przez studenta semestry na studiach, w tym semestry przypadające w okresie korzystania z urlopów od zajęć, z wyjątkiem semestrów na kolejnych studiach pierwszego stopnia rozpoczętych lub kontynuowanych po uzyskaniu tytułu zawodowego licencjata, inżyniera albo równorzędnego. W przypadku kształcenia się na kilku kierunkach studiów semestry odbywane równocześnie traktuje się jako jeden semestr.

    Czyje dochody są brane pod uwagę przy ustalaniu sytuacji materialnej studenta?

    • studenta;
    • małżonka studenta, a także będące na utrzymaniu studenta lub jego małżonka dzieci niepełnoletnie, dzieci pobierające naukę do 26. roku życia, a jeżeli 26. rok życia przypada w ostatnim roku studiów, do ich ukończenia, oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na wiek;
    • rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych studenta i będące na ich utrzymaniu dzieci niepełnoletnie, dzieci pobierające naukę do 26. roku życia, a jeżeli 26. rok życia przypada w ostatnim roku studiów, do ich ukończenia, oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na wiek.

    Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku?
    Zaświadczenia lub oświadczenia stwierdzające wysokość dochodu rodziny, w tym odpowiednio:

    a) Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o dochodzie podlegającym opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c i 30e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągniętych w 2023 roku (zaświadczenie dostarcza każdy pełnoletni członek rodziny - w przypadku braku uzyskiwania dochodów w 2023 roku, należy przedstawić zaświadczenie z urzędu skarbowego potwierdzające ten fakt);

    b) Zaświadczenie z urzędu skarbowego o formie opłacanego podatku, stopie stawki podatkowej, wysokości opłaconego podatku.
    W przypadku członków rodziny rozliczających się na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne o dochodzie osiągniętym w 2023 roku  (przedstawiają tylko osoby prowadzące działalność gospodarczą).

    Zgodnie z nowelizacją Ustawy o świadczeniach rodzinnych dochód z działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki dochód liczony jest na podstawie 1/12 dochodu ogłaszanego corocznie, w drodze obwieszczenia przez ministra właściwego ds. rodziny w Dzienniku Urzędowym RP "Monitor Polski" w terminie do 1 sierpnia każdego roku.

    c) Załącznik nr 3 do regulaminu - oświadczenia członków rodziny o dochodzie niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych osiągniętym w 2023 roku -  (oświadczenie dostarcza każdy pełnoletni członek rodziny).

    d) Zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych  zawierające informację o wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne w 2023 roku (dokument dostarcza każdy pełnoletni członek rodziny) lub oświadczenie członków rodziny o wysokości składki zdrowotnej w 2023 roku.

    W przypadku złożenia oświadczenia należy podać wysokość składek zdrowotnych wykazanych w formularzu PIT-11za 2023 r.

    Gospodarstwo rolne:

    Jeżeli rodzina posiada gospodarstwo rolne do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
    a) zaświadczenie właściwego organu gminy, nakaz płatniczy albo oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w 2023 roku;
    b) umowę dzierżawy – w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny gospodarstwa rolnego w dzierżawę;
    c) umowę zawartą w formie aktu notarialnego w przypadku wniesienia gospodarstwa rolnego do użytkowania przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną.

    Jak obliczyć dochód z gospodarstwa rolnego?

    Dochód roczny z gospodarstwa rolnego obliczamy w następujący sposób:
    Wielkość gospodarstwa rolnego w ha przeliczeniowych mnożymy przez przelicznik (wysokość przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym z jednego hektara przeliczeniowego jest podawany do informacji drogą obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego corocznie do dnia 23 września)
    Wysokość przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego za rok 2023 - zostanie podana we wrześniu.

    Alimenty:

    Jeżeli członkowie rodziny otrzymują alimenty do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
    a) odpis podlegającego wykonaniu orzeczenia sądu zasądzającego alimenty na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną lub odpis protokołu posiedzenia zawierającego treść ugody sądowej, lub odpis zatwierdzonej przez sąd ugody zawartej przed mediatorem, zobowiązujących do alimentów na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną;
    b)  przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów, jeżeli członkowie rodziny są zobowiązani wyrokiem sądu, ugodą sądową lub ugodą zawartą przed mediatorem do ich płacenia na rzecz osoby spoza rodziny;

    Roczną wysokość uzyskanych alimentów należy wpisać w załącznik nr 3 do Regulaminu - oświadczenie o wysokości dochodu niepodlegającego opodatkowaniu.

    Uzyskanie dochodów:

    Dochód uzyskany - co to jest? 
    Uzyskanie dochodu, zgodnie z art. 3 pkt 23 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006r. Nr 139, poz. 992, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, oznacza uzyskanie dochodu spowodowaną:

    • zakończeniem urlopu wychowawczego;
    • uzyskaniem prawa do zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych,
    • uzyskaniem zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
    • uzyskaniem zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej lub renty socjalnej,
    • rozpoczęciem pozarolniczej działalności gospodarczej lub wznowieniem jej wykonywania po okresie zawieszenia w rozumieniu art. 14a ust. 1d ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej,
    • uzyskaniem zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
    • uzyskaniem świadczenia rodzicielskiego,
    • uzyskaniem zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników,
    • uzyskaniem stypendium doktoranckiego określonego w art. 200 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym.

    W przypadku uzyskania dochodu do wniosku należy dołączyć odpowiednio: 
    a) w przypadku uzyskania dochodu w roku kalendarzowym poprzedzającym złożenie wniosku tj. w 2023  należy dołączyć dokument określający wysokość dochodu uzyskanego netto przez członka rodziny oraz liczbę miesięcy, w których dochód był osiągany, np.:

    • zaświadczenie od pracodawcy o wysokości miesięcznych zarobków (netto) w okresie zatrudnienia;
    • zaświadczenie z Urzędu Pracy potwierdzające wysokość zasiłku/ stypendium dla osób bezrobotnych (netto) w okresie pobierania świadczenia;
    • kserokopię umowy zlecenie, umowy o pracę;
    • kserokopię decyzji przyznania renty, emerytury;
    • kserokopię decyzji przyznania zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługującego po utracie zatrudnienia;
    • kserokopię decyzji zarejestrowania działalności gospodarczej;
    • zaświadczenie z MOPS/GOPS dotyczące wysokości przyznania świadczenia rodzicielskiego wraz z informacją, od kiedy świadczenie przysługuje;
    • inne zaświadczenia adekwatne do rodzaju uzyskanego dochodu.

    b) w przypadku uzyskania dochodu po roku bazowym, tj. po roku 2023 należy dołączyć dokument określający wysokość dochodu uzyskanego przez członka rodziny za miesiąc następujący po miesiącu, w którym nastąpiło uzyskanie dochodu, np.:

    • zaświadczenie od pracodawcy o wysokości wynagrodzenia (netto) z miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód został osiągnięty;
    • zaświadczenie z Urzędu Pracy potwierdzające wysokość zasiłku/ stypendium dla osób bezrobotnych (netto) w okresie pobierania świadczenia;
    • kserokopię decyzji przyznania renty, emerytury;
    • zaświadczenie z ZUS potwierdzające wysokość zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługującego po utracie zatrudnienia (netto) w okresie pobierania świadczenia;
    • inne zaświadczenia adekwatne do rodzaju uzyskanego dochodu. 

    Dochód utracony:

    Dochód utracony- co to jest?
    Utrata dochodu, zgodnie z art. 3 pkt 23 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006r. Nr 139, poz. 992, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, oznacza utratę dochodu spowodowaną tylko i wyłącznie:

    • uzyskaniem prawa do urlopu wychowawczego;
    • utratą prawa do zasiłku lub stypendium dla osób bezrobotnych;
    • utratą zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;
    • utratą zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej lub renty socjalnej;
    • wyrejestrowaniem pozarolniczej działalności gospodarczej lub wznowieniem jej wykonywania po okresie zawieszenia w rozumieniu art. 14a ust. 1d ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności  gospodarczej;
    • utratą zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;
    • utratą zasądzonych świadczeń alimentacyjnych w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do świadczeń lub utratą świadczeń pieniężnych wypłacanych w przypadku bezskutecznej egzekucji alimentów w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do świadczeń alimentacyjnych;
    • utratą świadczenia rodzicielskiego;
    • utrata zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników;
    • uzyskaniem stypendium doktoranckiego określonego w art. 200 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym.

    W przypadku utraty dochodu do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
    a) dokument określający datę utraty dochodu oraz miesięczną wysokość utraconego dochodu netto
    (np. zaświadczenie od pracodawcy  o wysokości utraconych dochodów netto w 2022 r., kserokopia świadectwa pracy lub umowy-zlecenie, zaświadczenie z Urzędu Pracy o wysokości utraconych zasiłków bądź stypendium stażowego, decyzja wyrejestrowania działalności gospodarczej, decyzja wstrzymująca wypłatę renty lub emerytury oraz inne zaświadczenia adekwatne do rodzaju utraconego dochodu). Katalog dochodów, które można uznać za utracone można znaleźć powyżej - definicja dochodu utraconego;

    Inne:
    Inne dokumenty potwierdzające sytuację w rodzinie studenta:
    a) akty zgonu rodziców lub odpis podlegającego wykonaniu wyroku zasądzającego alimenty lub odpis protokołu posiedzenia zawierającego treść ugody sądowej, lub odpis zatwierdzonej przez sąd ugody zawartej przed mediatorem, zobowiązujących do alimentów — w przypadku osoby uczącej się;
    b) kopię odpisu skróconego aktu urodzenia dziecka/ rodzeństwa lub inny dokument stwierdzający wiek dziecka
    c) odpis zupełny aktu urodzenia dziecka – w przypadku gdy ojciec jest nieznany;
    d) kopię orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, w przypadku, gdy w składzie rodziniy występuje pełnoletnia osoba niepełnosprawna;
    e) zaświadczenie szkoły o uczęszczaniu dziecka do szkoły - w przypadku, gdy dziecko ukończyło 18 rok życia (nie dotyczy osób pełnoletnich z orzeczonym stopniem niepełnosprawności);
    f) zaświadczenie szkoły wyższej o uczęszczaniu do szkoły wyższej - w przypadku osoby uczącej się (nie dotyczy osób pełnoletnich z orzeczonym stopniem niepełnosprawności);
    g) odpis prawomocnego wyroku oddalającego powództwo o ustalenie alimentów;
    h) orzeczenie sądu zobowiązujące jednego z rodziców do ponoszenia całkowitych kosztów utrzymania dziecka;
    i)  odpis prawomocnego wyroku sądu rodzinnego stwierdzającego przysposobienie lub zaświadczenie sądu rodzinnego lub ośrodka adopcyjno-opiekuńczego o prowadzonym postępowaniu sądowym w sprawie o przysposobienie dziecka;
    j)  orzeczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
    k) inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia prawa do zasiłku rodzinnego oraz dodatków do zasiłku rodzinnego.

    Samodzielność finansowa studenta:

    Nowe przepisy wprowadzają korzystną dla studentów zmianę w zakresie ustalania statusu samodzielności finansowej.
    Zgodnie z art. 88 Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce student może ubiegać się o stypendium socjalne bez wykazywania dochodów osiąganych przez osoby, o których mowa w ust. 1  wspomnianej ustawy:
    1) w przypadku gdy nie prowadzi wspólnego gospodarstwa domowego z żadnym z rodziców i potwierdził ten fakt w złożonym oświadczeniu oraz spełnia jedną z następujących przesłanek:
    a) ukończył 26. rok życia,
    b) pozostaje w związku małżeńskim,
    c) ma na utrzymaniu dzieci, o których mowa w ust. 1 pkt 1d,
    d) osiągnął pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej,

    lub

    2) jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
    a) posiadał stałe źródło dochodów w ostatnim roku podatkowym,
    b) posiada stałe źródło dochodów w roku bieżącym,
    c) posiada stałe źródło dochodów i jego przeciętny miesięczny dochód w poprzednim roku podatkowym oraz w roku bieżącym w miesiącach poprzedzających miesiąc złożenia oświadczenia, o którym mowa wyżej, jest wyższy lub równy 40% minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego od dnia pierwszego stycznia roku poprzedzającego rok akademicki, na który przyznawane jest stypendium socjalne, tj 1.396,00 zł.
    d) nie prowadzi wspólnego gospodarstwa domowego z żadnym z rodziców i potwierdził ten fakt w złożonym oświadczeniu.

    Stypendium socjalne w zwiększonej wysokości:

    Stypendium socjalne w zwiększonej wysokości z tytułu zamieszkania w domu studenckim lub w obiekcie innym niż dom studencki może być przyznane studentowi studiów stacjonarnych znajdującemu się w trudnej sytuacji materialnej, jeżeli codzienny dojazd z miejsca stałego zamieszkania do uczelni uniemożliwiałby lub w znacznym stopniu utrudniał studiowanie. (Do wniosku o stypendium socjalne w zwiększonej wysokości należy dołączyć załącznik nr 4 do regulaminu.)

    Inne uzasadnienie wystąpienia z wnioskiem o przyznanie stypendium socjalnego w zwiększonej wysokości:

    • rodzeństwo/dzieci studenta pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym legitymujące się znacznym stopniem niepełnosprawnośi lub legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności w przypadku osoby do 16 roku życia,
    • alimenty zasądzone od obojga rodziców studenta (do 25 roku życia studenta),
    • sieroctwo zupełne studenta (do 25 roku życia studenta),
    • student osiągnął pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej lub domu dziecka.

    (Do wniosku o stypendium socjalne w zwiększonej wysokości należy dołączyć dokumenty potwierdzające powód składania wniosku o stypenium socjalne w zwięksoznej wysokości.)

    Uwaga:

    Student ma obowiązek niezwłocznego poinformowania o każdej zmianie w sytuacji materialnej (zmiana pracy, uzyskanie pracy, utrata pracy, zmiana ilości członków w rodzinie) i rodzinnej mającej wpływ na wysokość dochodu w rodzinie. Jeżeli student nie zgłosi zmian mających wpływ na wysokość/prawo do świadczenia stypendium uznawane jest za nienależnie pobrane i podlega zwrotowi.

    Stypendia socjalne w semestrze letnim 2023/2024 wynosiły:

    Dochód netto na osobę w rodzinie: Stypendium socjalne:
    dochód od 0.00 do 700.00 zł 2 000.00 zł
    dochód od 700.01 do 900.00 zł 1 900.00 zł
    dochód od 900.01 do 1 294.40 zł 1 800.00 zł

     

    Stypendia socjalne w zwiększonej wysokości w semestrze letnim 2023/2024 wynosiły:

    Dochód netto na osobę w rodzinie: Stypendium socjalne zwiększonej wysokości:
    dochód od 0.00 do 1 294.40 zł 2 300.00 zł

     

  • Stypendium dla osób z niepełnosprawnościami

    Dbamy o to, aby studiowanie było dostępne dla wszystkich. Osoby z niepełnosprawnościami mogą skorzystać ze stypendium dla osób niepełnosprawnych. Wniosek może złożyć każdy student AWSB, studiujący na studiach I, II stopnia lub jednolitych magisterskich z orzeczoną niepełnosprawnością.

    TERMINY SKŁADANIA WNIOSKÓW:

    • w semestrze zimowym - od 15 września  do 31 października
    • w semestrze letnim - od 15 lutego do 31 marca

    Wnioski o stypendium dla osób z niepełnosprawnościami można składać w następujący sposób:

    - osobiście w biurze ds. stypendiów lub w Zamiejscowych Wydziałach,
    - za pomocą poczty tradycyjnej na adres: Akademia WSB Ul. Cieplaka 1c 41-300 Dąbrowa Górnicza
    - od 01.10.2024 r. wnioski o stypendium dla osób z niepełnosprawnościami można składać elektronicznie poprzez platformę Webcon (instrukcja na dole w "Dokumentach do pobrania")

    Informujemy, że przyjmowane będą tylko kompletne wnioski, w innym przypadku wnioski zostaną odrzucone.

    Skany wniosków przesłane drogą elektroniczną (e-mail) nie będą rozpatrywane.

    Za prawidłowe skompletowanie i wypełnienie  wniosku odpowiada student.

     

    Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku?
    Kopię orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (oryginał do wglądu).

    Na jaki okres przyznawane jest stypendium?
    Stypendium przyznawane jest na semestr i wypłacane przez 4 miesiące w semestrze.
    W związku z powyższym wniosek o przyznanie stypendium należy składać co semestr.

    Kto może złożyć wniosek?
    Wniosek może złożyć każdy student uczelni studiujący na studiach I, II stopnia lub jednolitych magisterskich z orzeczoną niepełnosprawnością. 

    Komu nie przysługuje stypendium dla osób niepełnosprawnych?
    1. studentowi posiadającemu tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny,
    2. studentowi posiadającemu tytuł zawodowy licencjata, inżyniera albo równorzędny, jeżeli ponownie podejmuje studia pierwszego stopnia.

    Zgodnie ze znowelizowanym art. 93 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 z późn. zm.) świadczenia dla studentów przysługują na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich przez łączny okres wynoszący 12 semestrów, bez względu na ich pobieranie przez studenta, z zastrzeżeniem że w ramach tego okresu świadczenia przysługują na studiach: pierwszego stopnia – nie dłużej niż przez 9 semestrów, drugiego stopnia – nie dłużej niż przez 7 semestrów.
    Powyższe informacje dotyczą studentów, których niepełnosprawność istnieje od urodzenia lub powstała przed rozpoczęciem studiów.

    W przypadku studentów z niepełnosprawnością – jeśli niepełnosprawność powstała w trakcie studiów lub po uzyskaniu tytułu zawodowego, stypendium dla osób niepełnosprawnych przysługuje przez dodatkowy okres 12 semestrów.

    Ustawa nowelizująca uregulowała ponadto sposób ustalania okresu przysługiwania świadczeń wskazując, że do tego okresu wliczają się wszystkie rozpoczęte przez studenta semestry na studiach, w tym semestry przypadające w okresie korzystania z urlopów od zajęć, z wyjątkiem semestrów na kolejnych studiach pierwszego stopnia rozpoczętych lub kontynuowanych po uzyskaniu tytułu zawodowego licencjata, inżyniera albo równorzędnego. W przypadku kształcenia się na kilku kierunkach studiów semestry odbywane równocześnie traktuje się jako jeden semestr.

    Jaka jest wysokość stypendium?
    Wysokość stypendium w każdym semestrze może ulec zmianie.

    Stypendia dla osób niepełnosprawnych w semestrze letnim 2023/2024 wynosiły:

    Stopień niepełnosprawności Kwota/mc
    I stopień - znaczny 2 200zł
    II stopień - umiarkowany 2 100 zł
    III stopień - lekki 2 000 zł
  • Zapomoga

    Życie jest pełne nieprzewidywalnych zdarzeń. Pożar? Kradzież? Utrata pracy? Jesteś bezpieczny! Studenci AWSB mogą skorzystać ze specjalnej zapomogi w wysokości do 3 000 zł.

    Komu nie przysługuje zapomoga?

    • studentowi posiadającemu tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny,
    • studentowi posiadającemu tytuł zawodowy licencjata, inżyniera albo równorzędny, jeżeli ponownie podejmuje studia pierwszego stopnia.

    Zgodnie ze znowelizowanym art. 93 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 z późn. zm.) świadczenia dla studentów przysługują na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich przez łączny okres wynoszący 12 semestrów, bez względu na ich pobieranie przez studenta, z zastrzeżeniem że w ramach tego okresu świadczenia przysługują na studiach: pierwszego stopnia – nie dłużej niż przez 9 semestrów, drugiego stopnia – nie dłużej niż przez 7 semestrów.

    Ustawa nowelizująca uregulowała ponadto sposób ustalania okresu przysługiwania świadczeń wskazując, że do tego okresu wliczają się wszystkie rozpoczęte przez studenta semestry na studiach, w tym semestry przypadające w okresie korzystania z urlopów od zajęć, z wyjątkiem semestrów na kolejnych studiach pierwszego stopnia rozpoczętych lub kontynuowanych po uzyskaniu tytułu zawodowego licencjata, inżyniera albo równorzędnego. W przypadku kształcenia się na kilku kierunkach studiów semestry odbywane równocześnie traktuje się jako jeden semestr.

    Czy muszę złożyć wniosek, aby otrzymać zapomogę?
    Tak, ponieważ stypendia i zapomogi przyznawane są na wniosek złożony przez studenta.

    Gdzie należy złożyć wniosek?

    Wnioski o zapomogę można składać na trzy sposoby:

    • osobiście w biurze ds. stypendiów lub w Zamiejscowych Wydziałach,
    • za pomocą poczty tradycyjnej na adres: Akademia WSB, ul. Cieplaka 1c, 41-300 Dąbrowa Górnicza,
    • od 01.10.2024 r. wnioski można składać elektronicznie poprzez platformę Webcon (instrukcja na dole w "Dokumentach do pobrania")

     

    Informujemy, że przyjmowane będą tylko kompletne wnioski, w innym przypadku wnioski zostaną odrzucone.

    Skany wniosków przesłane drogą elektroniczną (e-mail) nie będą rozpatrywane.

    Za prawidłowe skompletowanie i wypełnienie  wniosku odpowiada student.

     

    Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku?

    1. Dokumenty potwierdzające znalezienie się studenta w przejściowo trudnej sytuacji życiowej np. zaświadczenie z policji, straży pożarnej, wypis ze szpitala, akt zgonu, itp.
    2. Jeżeli przyczyna powołana we wniosku jako podstawa do przyznania zapomogi naraziła studenta na koszty, student powinien udokumentować wysokość poniesionych kosztów.

    Na jaki okres przyznawane jest stypendium?
    Zapomoga jest świadczeniem wypłacanym jednorazowo.
    Student może otrzymać zapomogę dwa razy w roku akademickim. 

    Jakie zdarzenia uzasadniają wystąpienie z wnioskiem o przyznanie zapomogi?
    Do zdarzeń, które uzasadniają wystąpienie studenta z wnioskiem o przyznanie zapomogi zalicza się w szczególności:

    • kradzież,
    • pożar,
    • powódź,
    • śmierć najbliższego członka rodziny (rodzice, małżonek, dziecko - w przypadku pozostawania we wspólnym gospodarstwie domowym),
    • ciężką chorobę, studenta lub członka jego najbliższej rodziny (małżonek, dziecko) wymagającą leczenia szpitalnego,
    • utratę pracy studenta bądź najbliższego członka rodziny (w przypadku pozostawania we wspólnym gospodarstwie domowym),
    •  inne zdarzenia losowe.

    UWAGA! informujemy, że do zdarzeń, które nie uprawniają studenta do otrzymania zapomogi należą:

    • zmniejszenie wymiaru etatu, zmniejszenie wynagrodzenia (wówczas student może ubiegać się o stypendium socjalne),
    • urodzenie się dziecka,
    • kredyt,
    • utrata prawa do renty spowodowana przekroczeniem 25 roku życia lub nie dostarczeniem wymaganych dokumentów do organu wypłacającego rentę.

    Zgodnie §24 ust. 7 Regulaminu przyznawania świadczeń dla studentów AWSB Zapomogi nie przyznaje się na podstawie tego samego zdarzenia więcej niż jeden raz.


    Zgodnie §24 ust. 8 Regulaminu przyznawania świadczeń dla studentów AWSB Zapomoga nie może zostać przyznana w przypadku, gdy zdarzenie uzasadniające jej wypłacenie miało miejsce na więcej niż 6 miesięcy przed założeniem wniosku. 

    Termin składania wniosków
    Nie określa się terminu. Wniosek o zapomogę można złożyć 2 razy w roku akademickim.

     

  • Specjalny System Stypendiów im. prof. H. Walicy w Akademii WSB

    Studiujesz stacjonarnie? Masz szansę na stypendium naukowe  wypłacane z Naukowego Funduszu Stypendialnego im. Profesora Henryka Walicy Akademii WSB. Jest to stypendium przyznawane studentom studiów wyłącznie stacjonarnych, za dodatkowe osiągnięcia naukowe, tj. aktywny udział w kołach naukowych AWSB, wystąpienia na konferencjach naukowych, realizację badań naukowych, wygłaszanie referatów, publikacje naukowe, udział w konkursach naukowych itp. Maksymalna kwota miesięczna wynosi 500 zł, a stypendium można pobierać równocześnie ze stypendium rektora i innymi.

    TERMINY SKŁADANIA WNIOSKÓW:

    • w semestrze zimowym - od 15 września do 15 października
    • w semestrze letnim - od 15 lutego do 15 marca

    Wniosek na semestr zimowy 2023/2024 należy złożyć w Dziale Pomocy Materialnej (pokój 306)
    (studenci studiujący w Wydziałach Zamiejscowych Akademii WSB wnioski składają we właściwym wydziale). Wniosek moża również, przesłać za pomocą poczty tradycyjnej na adres: Akademia WSB ul.Cieplaka 1C, 41-300 Dąbrowa Górnicza (z dopiskiem stypendia).

    Informujemy, że przyjmowane będą tylko kompletne wnioski, w innym przypadku wnioski zostaną odrzucone.

    Skany wniosków przesłane drogą elektroniczną (e-mail) nie będą rozpatrywane.

    Za prawidłowe skompletowanie i wypełnienie  wniosku odpowiada student.

    Kto może złożyć wniosek?
    Student studiów stacjonarnych I i II stopnia, który:

    • zaliczył poprzedni semestr studiów;
    • uzyskał w poprzednim semestrze studiów osiągnięcia naukowe, o których mowa w załączniku nr 2 do regulaminu;
    • uzyskał w poprzednim semestrze studiów co najmniej 60 punktów za osiągnięcia naukowe, o ktorych mowa w załączniku nr 2 do regulaminu.

    Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku?

    • załącznik nr 4 do wniosku o przyznanie Specjalnego Systemu Stypendiów za wyniki w nauce AWSB;
    • inne dokumenty potwierdzające osiągnięcia naukowe, np.:
    • zaświadczenia potwierdzające czynny udział w konferencjach naukowych,
    • zaświadczenia potwierdzające udział w badaniach naukowych,
    • dokumenty potwierdzające odbycie stypendiów zagranicznych,
    • zaświadczenia potwierdzające przyjęcie do druku publikacji naukowych,
    • skan lub kserokopię publikacji obejmującą tekst pierwszej i ostatniej strony pracy wraz ze stroną tytułową,
    • adres internetowy lub identyfikator cyfrowy URL lub DOI do prac, które ukazały się wyłącznie w wersji elektronicznej,
    • zaświadczenia potwierdzające uczestnictwo w konkursach naukowych,
    • zaświadczenia potwierdzające organizację/udział w akcjach, projektach, szkoleniach popularyzujących nauke, kulturę i sztukę.

    Za jakie osiągnięcia naukowe można otrzymać stypendium?
    Wykaz osiągnięć naukowych za które można uzyskać punkty określono w załączniku nr 2 do regulaminu.

    Wysokość stypendium jest zależna od liczby uzyskanych punktów: 
    od 60 do 69 punktów - 250 zł/mc
    od 70 do 79 punktów - 300 zł/mc
    od 80 do 99 punktów - 350 zł/mc
    100 punktów i więcej - 500 zł/mc 

     

    Zgodnie z Regulaminem Specjalnego Systemu Stypendiów za Wyniki w Nauce Akademii WSB z dnia 5.11.2018r. §3 Stypendium przyznawane będzie nie wiecej niż 15 beneficjentom.

    Gdzie należy złożyć wniosek?
    Studenci Wydziału Nauk Stosowanych składaja wnioski w pokoju 306 (Dział Pomocy Materialnej dla Studentów).

    Na jaki okres przyznawane jest stypendium?
    Stypendium przyznawane jest na semestr i wypłacane przez 5 miesięcy w semestrze.

    Jak często mogę składać wniosek?
    Wniosek o przyznanie stypendium można składać co semestr.

    Czy muszę złożyć wniosek aby otrzymać stypendium?
    Tak, ponieważ stypendia są przyznawane na wniosek złożony przez studenta.

  • Stypendium za Wyniki w Nauce AWSB dla maturzystów

    Specjalny System Stypendiów za Wyniki w Nauce Akademii WSB wypłacany z Naukowego Funduszu Stypendialnego im. Profesora Henryka Walicy.

    Celem programu jest wspieranie najzdolniejszych absolwentów szkół średnich.

    Kto może ubiegać się o przyznanie stypendium?
    Tegoroczni maturzyści, którzy spełnią jednocześnie kilka warunków:

    • rozpoczną studia stacjonarne w Akademii WSB w semestrze zimowym;
      • złożą wniosek o przyznanie stypendium w wymaganym terminie (informacje nt. terminów składania wniosków można znaleźć poniżej);
      • uzyskali wysokie wyniki na egzaminie maturalnym (wyrażone procentowo na świadectwie dojrzałości) lub brali udział w olimpiadach przedmiotowych stopnia centralnego;
        lub
      • są laureatami i finalistami olimpiad przedmiotowych stopnia III - centralnego, na podstawie dokumentu wydanego przez Główny Komitet Organizacyjny olimpiady (dotyczy stypendium rektora dla maturzystów więcej informacji w zakładce stypendium rektora - świadczenie wypłacane jest za miesiące X-I);
      • są laureatami olimpiady pn. "Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych" organizowanej przez ZUS dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

    Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku?
    Maturzyści dołączają do wypełnionego wniosku kopię świadectwa maturalnego (oryginał do wglądu).
    Maturzyści-laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych stopnia III - centralnego dołączają kopię dokumentu wydanego przez Główny Komitet Organizacyjny olimpiady (oryginał do wglądu).

    Na jaki okres przyznawane jest stypendium?
    Stypendium przyznawane jest na semestr (na 5 miesięcy w semestrze).
    Stypendium wypłacane jest za miesiące: X, XI, XII, I, II.

    W jaki sposób sprawdzić, czy stypendium przysługuje?
    Jeżeli ubiegasz się o stypendium na podstawie wysokich wyników na świadectwie maturalnym sposób wyliczania współczynnika stypendialnego jest następujący:

    Współczynnik stypendialny stanowi suma:
    1) wyniku uzyskanego z egzaminu z języka polskiego w części ustnej wyrażonego procentowo;
    2) wyniku uzyskanego z egzaminu z języka obcego nowożytnego w części ustnej wyrażonego procentowo;
    3) wyniku uzyskanego z egzaminu z języka polskiego w części pisemnej wyrażonego procentowo;
    4) wyniku uzyskanego z egzaminu z języka obcego nowożytnego w części pisemnej wyrażonego procentowo;
    5) wyniku uzyskanego z egzaminu z matematyki w części pisemnej wyrażonego procentowo;
    6) wyniku uzyskanego z egzaminu z przedmiotów dodatkowych na poziomie rozszerzonym wyrażonego procentowo.

    Ustalając wysokość współczynnika stypendialnego stosuje się następujące przeliczniki:

    • wynik wyrażony procentowo z egzaminu maturalnego zdawanego na poziomie podstawowym, mnożony jest x1
    • wynik wyrażony procentowo z egzaminu maturalnego zdawanego na poziomie rozszerzonym, mnożony jest x1.5
    • ustalając współczynnik stypendialny należy uzyskany wynik podzielić przez 100.

    Zgodnie z Regulaminem Specjalnego Systemu Stypendiów za Wyniki w Nauce Akademii WSB z dnia 5.11.2018r. §3 Stypendium przyznawane będzie nie wiecej niż 5 beneficjentom.

    Stawki stypendium dla najlepszych maturzystów w zależności od uzyskanego współczynnika:
    od 5.0 - do 6.9 - 250,00 zł/mc
    od 7.0 - do 7.9 - 300,00 zł/mc
    od 8.0 - do 8.9 - 350,00 zł/mc
    od 9.0 - i więcej - 500,00 zł/mc

    Gdzie należy złożyć wniosek?
    Wniosek należy złożyć w Dziale Pomocy Materialnej (pokój 306)
    (studenci studiujący w Wydziałach Zamiejscowych Akademii WSB wnioski składają we właściwym wydziale). Wniosek moża również, przesłać za pomocą poczty tradycyjnej na adres: Akademia WSB ul.Cieplaka 1C, 41-300 Dąbrowa Górnicza (z dopiskiem stypendia).

     

    Termin składania wniosków do 30 września br.

  • Stypendia dla cudzoziemców

    STYPENDIUM SOCJALNE DLA CUDZOZIEMCÓW 

    Cudzoziemcy, którzy rozpoczęli studia w roku akad. 2019/2020 lub później mają prawo do ubiegania się o stypendium socjalne, na zasadach określonych w art. 324 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

    Art. 324 ust.3:
    3. O stypendium socjalne, może ubiegać się cudzoziemiec, o którym mowa w art.324
    ust. 2:
    1) pkt 1 i 1a:
    a) będący osobą pracującą na własny rachunek lub pracownikiem, o których mowa w art. 2 pkt 5 i 7 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2021 r. poz. 1697),
    b) który zachowuje prawo pobytu w przypadkach, o których mowa w art. 17 ustawy, o której mowa w lit. a,
    c) posiadający prawo stałego pobytu
    – oraz członkowie jego rodziny, mieszkający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
    2) pkt 2–8.


    Przy czym w art.324 ust.2 w punktach 1-8 jest mowa o następujących cudzoziemcach:
    1) cudzoziemiec – obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i członkowie jego rodziny mieszkający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
    1a) cudzoziemiec – obywatel Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. b lub d Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.8), oraz członkowie jego rodziny, mieszkający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
    2) cudzoziemiec, któremu udzielono zezwolenia na pobyt stały, lub rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;
    3) cudzoziemiec, któremu udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 159 ust. 1 lub art. 186 ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2021 r. poz. 2354, z późn. zm.9));
    4) cudzoziemiec, który posiada status uchodźcy nadany w Rzeczypospolitej Polskiej albo korzysta z ochrony czasowej albo ochrony uzupełniającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
    5) cudzoziemiec – posiadacz certyfikatu poświadczającego znajomość języka polskiego jako obcego, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2021 r. poz. 672), co najmniej na poziomie biegłości językowej C1;
    6) posiadacz Karty Polaka lub osoba, której wydano decyzję w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia; 
    7) cudzoziemiec będący małżonkiem, wstępnym lub zstępnym obywatela Rzeczypospolitej Polskiej, mieszkającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
    8) cudzoziemiec, któremu udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 151 ust. 1 lub art. 151b ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, lub przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z korzystaniem z mobilności krótkoterminowej naukowca na warunkach określonych w art. 156b ust. 1 tej ustawy lub posiadający wizę krajową w celu prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych.

    Komu nie przysługują stypendia?

    1. studentowi posiadającemu tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny,
    2. studentowi posiadającemu tytuł zawodowy licencjata, inżyniera albo równorzędny, jeżeli ponownie podejmuje studia pierwszego stopnia.

    Zgodnie ze znowelizowanym art. 93 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 z późn. zm.) świadczenia dla studentów przysługują na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich przez łączny okres wynoszący 12 semestrów, bez względu na ich pobieranie przez studenta, z zastrzeżeniem że w ramach tego okresu świadczenia przysługują na studiach: pierwszego stopnia – nie dłużej niż przez 9 semestrów, drugiego stopnia – nie dłużej niż przez 7 semestrów.

    Przepisy dotyczące okresu przysługiwania świadczeń stosuje się odpowiednio do studentów, którzy kształcili się lub uzyskali tytuły zawodowe za granicą.

     

  • Inne stypendia

    26.07.2024 r. 

    600 zł wsparcia miesięcznie dla studenta I roku. Program na rok akademicki 2024/2025. Wnioski można składać do 10 września

    Fundacja Edukacyjna Jerzego Juzonia prowadzi 13 edycję Programu Pierwszy Rok, w ramach którego oferuje 400 stypendiów, każde o wartości 6000 zł. Program jest skierowany do studentów pierwszego roku studiów stacjonarnych (dziennych) podejmowanych po raz pierwszy, realizowanych w trybie jednolitym lub dwustopniowym na polskich uczelniach akademickich.

    Szczegóły przyznawania stypendium: www.fejj.pl.

    04.06.2024r. 

    Nabór wniosków o przyznanie stypendium dla studentów kształcących się na kierunku lekarskim lub pielęgniarskim

    Burmistrz Miasta Wojcieszów ogłasza nabór wniosków o przyznanie stypendium na rok akademicki 2024/2025 dla studentów studiów wyższych stacjonarnych i niestacjonarnych na kierunku lekarskim lub pielęgniarskim na uczelni mającej siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

    Szczegóły przyznawania stypendium znajdują się poniżej w Dokumentach do pobrania: Zarządzenie nr 0050.14.2024 Burmistrza Miasta Wojcieszów

    27.03.2024r. 

    Narodowy Program Stypendialny Republiki Słowackiej

    Narodowy Program Stypendialny Republiki Słowackiej ma na celu wspieranie mobilności studentek i studentów zagranicznych, doktorantek i doktorantów, nauczycielek i nauczycieli akademickich, naukowczyń i naukowców oraz artystek i artystów poprzez zachęcanie ich do pobytów na uczelniach wyższych oraz w jednostkach badawczych na Słowacji.

    Stypendia przeznaczone są również dla mających stałe miejsce zamieszkania na Słowacji studentek i studentów, doktorantek i doktorantów oraz postdoktorantek i postdoktorantów słowackich szkół wyższych i jednostek badawczych. Osobom tym przyznaje się stypendia na pokrycie kosztów utrzymania na czas pobytu studyjnego lub badawczego w trakcie studiów II stopnia, pobytu studyjnego lub badawczego / rezydentury artystycznej w trakcie studiów doktoranckich lub postdoktoranckiego pobytu badawczego na wybranej uczelni zagranicznej lub w wybranej jednostce badawczej.

    Termin składania wniosków upływa 30 kwietnia 2024 roku o godz. 16.00.

    Wnioski o stypendia można składać online przez stronę www.stipendia.sk lub www.scholarships.sk.

    Silvia Lipovska, mail: nspforeign2@saia.sk – w przypadku studentek i studentów oraz doktorantek i doktorantów;
    Ondrej Aradsky, mail: nspforeign@saia.sk – w przypadku nauczycielek i nauczycieli akademickich, pracowniczek i pracowników badawczych oraz artystek i artystów.

    więcej informacji pod adresem https://www.stipendia.sk

    01.07.2022r.
    SYSTEM ZACHĘT DO PODEJMOWANIA I KONTYNUOWANIA STUDIÓW NA WYBRANYCH KIERUNKACH MEDYCZNYCH

    Ministerstwo Zdrowia w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, przygotowało program Systemu zachęt do podejmowania i kontynuowania studiów na wybranych kierunkach medycznych.

    Celem programu jest wdrożenie systemu zachęt do podejmowania studiów szczególnie na kierunkach medycznych, takich jak: farmacja, analityka medyczna, fizjoterapia, pielęgniarstwo, położnictwo czy ratownictwo medyczne lub kierunek lekarski, w związku z zachodzącym niekorzystnym trendem spadku zainteresowania tego typu studiami.

    Program „System zachęt do podejmowania i  kontynuowania studiów na wybranych kierunkach medycznych” do pobrania ze strony:

    https://www.gov.pl/web/zdrowie/system-zachet-do-podejmowania-i-kontynuowania-studiow-na-wybranych-kierunkach-medycznych

     

    Na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia zamieszczone zostaną procedury postępowania oraz stosowne formularze wniosków.

    Prosimy śledzić stronę Ministerstwa Zdrowia, na której będą publikowane aktualizacje komunikatu dotyczącego wsparcia w ramach Systemu zachęt do podejmowania i kontynuowania studiów na wybranych kierunkach medycznych.