Seminarium Doktorskie w dyscyplinie inżynieria lądowa, geodezja i transport

prof. dr hab. inż. Marek Sitarz

prof. dr hab. inż. Marek Sitarz

 Absolwent i Kierownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej. Aktualnie Kierownik Katedry Transportu i Informatyki Akademii WSB. Zainteresowania naukowe dotyczą trwałości i niezawodności pojazdów oraz infrastruktury transportowej, bezpieczeństwa w transporcie, zintegrowanych systemów transportowych, logistyki. Biegły sądowy, ekspert prokuratury i NIK w zakresie transportu szynowego. Kierownik lub uczestnik 4-ch grantów europejskich z zakresu transportu, kierownik lub uczestnik 14-tu grantów realizowanych przez Narodowe Centrum Badań Rozwojowych , Ministerstwo Transportu. Kierownik 230 prac badawczo-wdrożeniowych dla firm transportowych w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych. Staże naukowo – dydaktyczne w Anglii, Włoszech, Szwecji, Rosji, Chorwacji, Litwie. Autor lub współautor 19 książek i 215 artykułów krajowych i zagranicznych z zakresu transportu.

Kontakt: msitarz@wsb.edu.pl

Więcej
prof. dr hab. inż. Lech Bukowski

prof. dr hab. inż. Lech Bukowski

Specjalności naukowe: Niezawodność systemów oraz obiektów w transporcie, Zarządzanie ryzykiem zagrożeń i bezpieczeństwem, Bezpieczeństwo systemów oraz obiektów w transporcie.

Preferowane metody badawcze: Badania eksperymentalne, Analiza systemowa, Modelowanie matematyczne i cyfrowe oraz symulacja komputerowa, Modelowanie i badania optymalizacyjne.

Uczestnictwo w pracach badawczo – wdrożeniowych dotyczących oceny stanu eksploatacji pojazdów szynowych; badania i oceny niezawodnościowe podstawowych typów lokomotyw spalinowych; oceny stanu bezpieczeństwa w transporcie kolejowym; postrzeganie stanu bezpieczeństwa w wybranych domenach publicznego transportu zbiorowego w aglomeracjach; modelowanie wprowadzania zmian do zastosowań w systemach zarządzania bezpieczeństwem systemów technicznych; modele niezawodności i bezpieczeństwa w transporcie lądowym; modele analityczne i komputerowe oraz badania symulacyjne systemów eksploatacji pojazdów lądowych; modele i badania optymalizacyjne systemów użytkowania i obsługiwania pojazdów lądowych; zaawansowane modele niezawodnościowe komponentów pojazdów transportu lądowego; integracja metod zarządzania ryzykiem zagrożeń w transporcie; zarządzanie ryzykiem zagrożeń w wybranych domenach transportu kolejowego; zarządzanie ryzykiem zagrożeń w wybranych domenach lotnictwa taktycznego sił powietrznych; zarządzanie ryzykiem zagrożeń na stanowiskach pracy w transporcie, przemyśle i usługach.

e-mail: lbukowski@wsb.edu.pl

Więcej
prof. dr hab. Rościsław Buń

prof. dr hab. Rościsław Buń

Zainteresowania naukowe: technologie geoinformacyjne przestrzennej analizy procesów ekologicznych z wykorzystaniem danych monitoringu satelitarnego oraz platform chmurowych, zwłaszcza wysokorozdzielczej analizy emisji gazów cieplarnianych na poziomie źródeł punktowych, liniowych i obszarowych; metody i technologie GIS do przestrzennych inwentaryzacji dwutlenku węgla, metanu, podtlenku azotu i innych gazów cieplarnianych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w szczególności w sektorach energetyki, przemysłu, transportu, rolnictwa, leśnictwa i zmian użytkowania gruntów; analizę niepewności w inwentaryzacjach gazów cieplarnianych; inwentaryzacje siatkowe i mapowanie emisji gazów cieplarnianych.

Więcej
prof. dr hab. inż. Andrzej Lewiński

prof. dr hab. inż. Andrzej Lewiński

Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Warszawskiej. Specjalista z dziedziny transportu w zakresie sterowania ruchem w transporcie i bezpieczeństwa systemów komputerowych.  Zajmuje się też problematyką transmisji otwartej w zarządzaniu i sterowaniu ruchem kolejowym. Członek Komitetu Transportu Polskiej Akademii Nauk (przewodniczący Sekcji Sterowania Ruchem w Transporcie). Posiada duży dorobek praktyczny, związany z wdrażaniem w kolejnictwie polskim nowoczesnych technologii (komputerowych i telekomunikacyjnych). Był kierownikiem licznych prac badawczych z tego zakresu (granty, prace statutowe i ekspertyzy). Był koordynatorem  trzech programów TEMPUS, uczestniczył też w programach SOCRATES-ERASMUS, oraz  VI Programie Badawczym SELFRELNET „The network approach to the safety of for railway computer systems in control and management applications”. Realizował też międzynarodowe projekty badawcze dotyczące bezpieczeństwa Kolei Dużych Prędkości. Jest też autorem ponad  200 artykułów na temat zasad projektowania i analizy bezpiecznych systemów komputerowych zamieszczonych w krajowych i zagranicznych periodykach naukowych i materiałach konferencyjnych.

Więcej
dr hab. inż. Katarzyna Chruzik, prof. AWSB

dr hab. inż. Katarzyna Chruzik, prof. AWSB

Absolwentka i pracownik Politechniki Śląskiej (1998-2017). Aktualnie Kierownik Katedry Transportu i Informatyki Akademii WSB. Konsultant Najwyższej Izby Kontroli w ramach oceny bezpieczeństwa transportu kolejowego w 2017 roku. Ekspert NCBiR oraz Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Członek komisji odwoławczej Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (European Union Agency for Railways).  Biegły sądowy w zakresie bezpieczeństwa transportu.  Kierownik, koordynator i uczestnik polskich i zagranicznych projektów naukowo badawczych. Prace badawczo-usługowe z zakresu budowy i wdrażania modelu systemowego podejścia do zarządzania bezpieczeństwem i utrzymaniem wraz z metodyką zarządzania ryzykiem i monitorowania utrzymania pojazdów kolejowych  wdrożony w przedsiębiorstwach kolejowych. Wykonawca prac usługowo-badawczych dla przemysłu w zakresie dopuszczenia pojazdów kolejowych i  ich elementów.

Wykładowca/instruktor szkoleń zewnętrznych z zakresu audytorów wewnętrznych Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS), Systemu Zarządzania Utrzymaniem (MMS), Zarządzania ryzykiem w transporcie kolejowym i Oceny znaczenia istotności zmiany w tym dla Urzędu Transportu Kolejowego i Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. Od 2010 roku organizator i wykładowca  warsztatów naukowo-technicznych „Systemów zarządzania bezpieczeństwem i utrzymaniem” dla przewoźnika kolejowego i zarządcy infrastruktury kolejowej” organizowanych wspólnie z Urzędem Transportu Szynowego i Państwową Komisją Badania Wypadków Kolejowych dla Pełnomocników ds. Bezpieczeństwa i Audytorów Systemów Bezpieczeństwa Kolejowego w Polsce.

Obszary badań:

  • Zarządzanie i optymalizacja procesów transportowych
  • Zaradzanie bezpieczeństwem w transporcie
  • Eco i elektromobilność

Kontakt: kchruzik@wsb.edu.pl

Więcej
dr hab. inż. Adam Kadziński

dr hab. inż. Adam Kadziński

Specjalności naukowe:

  • Zarządzanie niezawodnością
  • Niezawodność systemów oraz obiektów w transporcie
  • Zarządzanie ryzykiem zagrożeń
  • Zarządzanie bezpieczeństwem
  • Bezpieczeństwo systemów oraz obiektów w transporcie

Preferowane metody badawcze:

  • Badania eksperymentalne
  • Analiza systemowa
  • Modelowanie matematyczne i cyfrowe oraz symulacja komputerowa
  • Modelowanie i badania optymalizacyjne

Uczestnictwo w pracach badawczo – wdrożeniowych dotyczących oceny stanu eksploatacji pojazdów szynowych; badania i oceny niezawodnościowe podstawowych typów lokomotyw spalinowych; oceny stanu bezpieczeństwa w transporcie kolejowym; postrzeganie stanu bezpieczeństwa w wybranych domenach publicznego transportu zbiorowego w aglomeracjach; modelowanie wprowadzania zmian do zastosowań w systemach zarządzania bezpieczeństwem systemów technicznych; modele niezawodności i bezpieczeństwa w transporcie lądowym; modele analityczne i komputerowe oraz badania symulacyjne systemów eksploatacji pojazdów lądowych; modele i badania optymalizacyjne systemów użytkowania i obsługiwania pojazdów lądowych; zaawansowane modele niezawodnościowe komponentów pojazdów transportu lądowego; integracja metod zarządzania ryzykiem zagrożeń w transporcie; zarządzanie ryzykiem zagrożeń w wybranych domenach transportu kolejowego; zarządzanie ryzykiem zagrożeń w wybranych domenach lotnictwa taktycznego sił powietrznych; zarządzanie ryzykiem zagrożeń na stanowiskach pracy w transporcie, przemyśle i usługach.

Kontakt: adam.kadzinski@put.poznan.pl lub a.kadzinski@gmail.com

Więcej
dr hab. Aleksander Dawid, prof. AWSB

dr hab. Aleksander Dawid, prof. AWSB

Z wykształcenia fizyk, przez wiele lat pracował na Uniwersytecie Śląskim. Od 2017 roku zatrudniony w Katedrze Transportu i Informatyki Akademii WSB na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Autor ponad 60 publikacji z zakresu symulacji komputerowych, modelowania molekularnego, algorytmów, sztucznej inteligencji, telekomunikacji, internetu rzeczy, wizji komputerowej i analizy sygnałów EEG. Uczestnik wielu międzynarodowych konferencji naukowych, na których prezentował wyniki swoich prac. Pasjonat programowania. Autor wielu rozwiązań softwarowych. Aktualnie zajmuje się badaniami z zakresu rozpoznawania obrazów w kontekście bezpieczeństwa w transporcie publicznym. Był promotorem ponad 30 prac magisterskich i ponad 100 prac inżynierskich. W wolnych chwilach tworzy rozwiązania w zakresie IoT .  W ramach rekreacji lubi pływać i jeździć na rowerze.                                           

 

Badania w zakresie inżynierii bezpieczeństwa oraz inżynierii lądowej geodezji i transportu.

 

Dyscyplina inżynieria bezpieczeństwa jest jedną z najmłodszych dyscyplin naukowych. W ramach tej dyscypliny dr hab. Aleksander Dawid wykonał następujące publikacje.

 

[1]   Aleksander Dawid, Paweł Buchwald, The system of headlights operation recognition using the digital twin method, INTERNATIONAL JOURNAL of ELECTRONICS and TELECOMMUNICATIONS (IJET)  2024

[2]   Aleksander Dawid, Paweł Buchwald, A validation algorithm of applications designed for people with color vision deficiency, Procedia Computer Science 2023

[3]   Aleksander Dawid, Paweł Buchwald, Bartłomiej Pawlak, The Digital Twin to Train a Neural Network Detecting Headlamps Failure of Motor Vehicles, Springer Nature Switzerland 2023.

[4]   Paweł Buchwald i Aleksander Dawid, Metoda walidacji aplikacji internetowych przeznaczonych dla osób ze szczególnymi potrzebami. opublikowaną / wydaną * w, Rozwiązania technologiczne XXI wieku – skutki i perspektywy rozwoju. Tom 4 pod red/autorstwa Izabela Mołdoch-Mendoń, Kamil Maciąg, 2023, strony od 241.  do 253., Wydawnictwo Naukowe TYGIEL,  ISBN 978-83-67881-09-8. objętość w arkuszach wydawniczych 351 stron.

[5]   Paweł Buchwald i Aleksander Dawid, Budowa aplikacji sieciowej wspomagającej korzystanie ze Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych. opublikowaną / wydaną * w, Transport w epoce zróżnicowanych potrzeb. Przesiadka bez barier pod red/autorstwa Marek Sitarz, 2023, strony od 259.  do 304., Akademia WSB,  ISBN 978-83-67673-19-8. objętość w arkuszach wydawniczych 405 stron.

[6]   A. Dawid, P. Buchwald, "IT system for locomotive maintenance control-safety improvement in rail transport", in J. Pombo, (Editor), "Proceedings of the Fifth International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance", Civil-Comp Press, Edinburgh, UK, Online volume: CCC 1, Paper 27.14, 2022, doi:10.4203/ccc.1.27.14

Więcej