A-
Zmniejsz czcionkę
A+
Zwiększ czcionkę
Powiększ kursor
Pomniejsz kursor
Tłumacz migowy
Zmień kontrast
Przywróć ustawienia

Data

02.12.2021

Jak zmotywować się do napisania "pracy dyplomowej"?

Duże zadania to duże wyzwania. Wydaje się, że najtrudniej jest nam rozpocząć zadania, które są dla nas ważne, często niezrozumiałe i dodatkowo możemy nie mamy w tym obszarze doświadczeń. Takim zadaniem bywa dla niektórych z nas napisanie "pracy dyplomowej". W obliczu takiego zadania czujemy bezradność i zaczynamy wątpić w siebie i w ewentualny sukces.

Dobrze jest jednak spojrzeć na tę sytuację nieco inaczej i zadać sobie kilka istotnych pytań, np.:

- Czy znam kogoś, kto poradził sobie z tym zadaniem i czy ten ktoś jest chodzącym geniuszem? Najprawdopodobniej odpowiesz sobie - znam kogoś takiego i nie jest on wcale "większy" (bardziej mądry, bardziej odważny, silniejszy psychicznie) ode mnie.

Wniosek: Jak inni sobie poradzili ...to ja też!

- Czy ty masz w swoim doświadczeniu duże zadania, do których podszedłeś i je zrealizowałeś? Nawet jeśli te zadania Cię przerażały? 

Najprawdopodobniej odpowiesz sobie - tak, mam takie zadania w moim doświadczeniu, np.: zdana matura, egzamin na prawo jazdy, mnóstwo egzaminów na studiach, napisanych projektów itp.

Wniosek: Jak z takimi sprawami sobie poradziłam to z tą też dam radę!

- Czy napisanie pracy dyplomowej to dla Ciebie naprawdę ważna rzecz? Po co tak naprawdę warto się za to zabrać? Prawdopodobnie odpowiesz mi: oczywiście - przecież po to jestem na tych studiach, obrona pracy zakończy ważny etap i otworzy drzwi na wiele nowych możliwości... może powiesz mi: nie mogę tego nie podjąć.

Wniosek: Chcę robić ważne dla mnie rzeczy!

Myślę, że te 3 refleksje podniosą nieco Twój poziom motywacji a teraz przejdźmy do technik :)

  1. Wielkie zadanie podziel na drobne czynności i rozłóż to w dostępnym dla Ciebie czasie np.:
    • Przeszukać katalog biblioteki i wypisać książki, które będę potrzebować.
    • Przeszukać katalog artykułów internetowych i zgromadzić w folderze te, na które będę chciała się powołać.
    • Podzielić 1 rozdział na mniejsze podpunkty.
  2. Reguła 5 %  - To ciekawa reguła, która mówi o tym by podzielone zadania w ten dzień, w którym tego dokonałeś rozpocząć - choćby tylko w 3 lub 5 %  i zostawić. Okazuje się, że na drugi dzień łatwiej nam wrócić do czegoś, co już rozpoczęliśmy niż zabrać sie do czegoś od "zera".
  3. Rozplanuj dostępny czas - Jeśli pracujesz już zawodowo i wiesz, że po pracy jesteś w domu np o 17 a idziesz spać o 23 to masz do dyspozycji 6 h w których chcesz zrealizować wszystkie ważne dla Ciebie obszary: sprawy domowe (gotowanie, zakupy), relacje (dzieci, partner życiowy), relaks/sport (to bardzo ważne)...itp.  Przemyśl ile czasu codziennie lub co drugi dzień możesz przeznaczyć na pisanie pracy - jeśli to jest np. 30 minut dziennie, to reszta jest już kwestią twojej dyscypliny.
  4. Zarządzaj swoją energią w czasie - 6 h, o których wspominam wyżej to czas różnego poziomu energetycznego. Jeśli wiesz, że zaraz po obiedzie nie jesteś w stanie pracować intelektualnie to zaplanuj w tym czas odpoczynek lub np. mniej ważne obowiązki (np. rozładowanie zmywarki czy powieszenie prania). Do pisania zabierz się w godzinie twojej zwyżki energetycznej – np. jeśli wiesz że po popołudniowym odpoczynku od 18 do 19 masz skok energetyczny to zaplanuj wtedy pisanie pracy a inne rzeczy typu zakupy czy gotowanie zostaw na później. To się nazywa zarządzanie swoją energią w czasie i jest bardzo skutecznym sposobem na zaplanowanie obowiązków.

Ty decydujesz- zdecyduj dobrze :)

Autorka tekstu

dr Edyta Nowak-Żółty

Prodziekan Akademii WSB - Wydział Zamiejscowy w Cieszynie 

Więcej

Data publikacji - 02.12.2021 r.