Monografia prof. dr hab. Mirosławy Nowak-Dziemianowicz wyróżniona w konkursie Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego
W konkursie Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego na wybitną monografię naukową z zakresu nauk pedagogicznych lub nauk pokrewnych za rok 2020 wyróżniona została prof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz za monografię pt.: „Szkoła jako przestrzeń uznania”.
- Jakie konkretnie tematy porusza Pani monografia?
W książce próbuję pokazać zarówno potencjał zmian i możliwości rozwiązywania współczesnych problemów, jaki niewątpliwie tkwi w procesach edukacji, jak i banalizację i pozór wpisany w tę praktykę społeczną i opisujące ją kategorie pojęciowe. Koncentruję się na edukacji na różnych poziomach instytucjonalnej organizacji. Pytaniem, na które staram się odpowiedzieć, jest zarówno problem zmiany w edukacji, szkole oraz wśród uczestników procesów edukacyjnych, jak i zagadnienie związane z tym, czy szkoła jest, czy być może przestrzenią uznania? Potrzeba uznania, deficyt uznania, odmowa uznania uruchamiają odmienne praktyki społeczne, w oparciu o towarzyszące im relacje społeczne ludzie konstruują odmiennie swoją tożsamość. I o tym jest ta książka
- Tematyka monografii jest bardzo aktualna, wiele mówi się teraz o tym, jaką przestrzeń dla dzieci i młodzieży powinny stwarzać szkoły. Jakie są największe wyzwania w tym zakresie?
Dzisiaj widać wyraźnie, że najważniejszym problemem szkoły jest zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa oraz stwarzanie jak najkorzystniejszych warunków do rozwoju. Z badań zaprezentowanych w książce wynika, iż potrzeba bezpieczeństwa ontologicznego, będąca warunkiem budowania relacji uznania z innymi, nie jest w szkole zaspokojona. Ma to bardzo poważne konsekwencje doraźne (wpływa na jakość i przebieg uczenia się, na motywację, na oceny szkole, na samopoczucie) jak i całożyciowe (może być źródłem niskiej samooceny, braku wiary we własne możliwości, zgeneralizowanego poczucia baraku wpływu na bieg zdarzeń).
- Takie wyróżnienie to oczywiście radość, ale chyba też motywacja do dalszej pracy?
Wyróżnienie w Konkursie Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego na wybitną monografię jest dowodem uznania dla moich badan i interpretacji, jest potwierdzeniem sensowności tego, co i jak robię, jak i o czym piszę. Takie wyróżnienie dodaje skrzydeł. Tak się właśnie teraz czuję – uskrzydlona.