Data

26.01.2022

Monografia prof. dr hab. Mirosławy Nowak-Dziemianowicz wyróżniona w konkursie Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego

W konkursie Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego na wybitną monografię naukową z zakresu nauk pedagogicznych lub nauk pokrewnych za rok 2020 wyróżniona została prof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz za monografię pt.: „Szkoła jako przestrzeń uznania”.

  1. Jakie konkretnie tematy porusza Pani monografia?
    W książce próbuję pokazać zarówno potencjał zmian i możliwości rozwiązywania współczesnych problemów, jaki niewątpliwie tkwi w procesach edukacji, jak i banalizację i pozór wpisany w tę praktykę społeczną i opisujące ją kategorie pojęciowe. Koncentruję się na edukacji na różnych poziomach instytucjonalnej organizacji. Pytaniem, na które staram się odpowiedzieć, jest zarówno problem zmiany w edukacji, szkole oraz wśród uczestników procesów edukacyjnych, jak i zagadnienie związane z tym, czy szkoła jest, czy być może przestrzenią uznania? Potrzeba uznania, deficyt uznania, odmowa uznania uruchamiają odmienne praktyki społeczne, w oparciu o towarzyszące im relacje społeczne ludzie konstruują odmiennie swoją tożsamość. I o tym jest ta książka
     
  2. Tematyka monografii jest bardzo aktualna, wiele mówi się teraz o tym, jaką przestrzeń dla dzieci i młodzieży powinny stwarzać szkoły. Jakie są największe wyzwania w tym zakresie?

    Dzisiaj widać wyraźnie, że najważniejszym problemem szkoły jest zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa oraz stwarzanie jak najkorzystniejszych warunków do rozwoju. Z badań zaprezentowanych w książce wynika, iż potrzeba bezpieczeństwa ontologicznego, będąca warunkiem budowania relacji uznania z innymi, nie jest w szkole zaspokojona. Ma to bardzo poważne konsekwencje doraźne (wpływa na jakość i przebieg uczenia się, na motywację, na oceny szkole, na samopoczucie) jak i całożyciowe (może być źródłem niskiej samooceny, braku wiary we własne możliwości, zgeneralizowanego poczucia baraku wpływu na bieg zdarzeń).

  3. Takie wyróżnienie to oczywiście radość, ale chyba też motywacja do dalszej pracy?

    Wyróżnienie w Konkursie Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego na wybitną monografię jest dowodem uznania dla moich badan i interpretacji, jest potwierdzeniem sensowności tego, co i jak robię, jak i o czym piszę. Takie wyróżnienie dodaje skrzydeł. Tak się właśnie teraz czuję – uskrzydlona.