A-
Zmniejsz czcionkę
A+
Zwiększ czcionkę
Powiększ kursor
Pomniejsz kursor
Tłumacz migowy
Zmień kontrast
Przywróć ustawienia

Data

13.06.2013

Partner i Ekspert w kształceniu

Podpisano  Porozumienie o współpracy w zakresie praktyk studenckich z Zespołem Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych.

Realizując cele w zakresie upraktycznienia procesu dydaktycznego oraz podnoszenia jakości kształcenia podpisano porozumienie pomiędzy Uczelnią a Zespołem Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych w Cieszynie, reprezentowanym przez Panią Dyrektor mgr Brygidę Wnentrzak-Szteler. Zespół wychowawców i pedagogów pod kierunkiem Pani Dyrektor włączy się w dyskusję nad programami kształcenia oświatowych kierunków studiów podyplomowych, a także ich realizację.


- Podpisanie porozumienia stwarza Słuchaczom Wydziału Zamiejscowego w Cieszynie Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej możliwości  odbywania praktyk i jednoczesnego korzystania z wiedzy i doświadczeń praktyków – ekspertów,  wypracowanych przez nich metod w zakresie obszaru, w którym o skuteczności i efektach podjętego wysiłku decyduje bardzo indywidualne podejście i nie można wskazać  uniwersalnej metody.  A zatem obszar wiedzy, do którego należą proponowane przez nas studia oświatowe, wymaga przyjęcia pewnej odpowiedzialności za kształcenie i tutaj otrzymaliśmy wsparcie  ze strony Pani Dyrektor  Brygidy Wnentrzak-Szteler oraz Pani Dyrektor Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie - Lucyny Legierskiej – mówi Prodziekan Wydziału dr Joanna Łodziana-Grabowska.

- W jaki sposób dobiera się metody pracy i  w jakim zakresie rodzajowym stosuje się je w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym? -  zadaje pytanie w dyskusji merytorycznej Prodziekan  Wydziału.
- Podstawą pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie jest ukierunkowanie na działania zmierzające do najlepszego funkcjonowania dziecka w społeczeństwie i środowisku. Ciężar gatunkowy pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie powinien być w przeważającej mierze ukierunkowany właśnie  na funkcjonowanie społeczne, umiejętności poruszania się w środowisku we wszystkich możliwych obszarach funkcjonowania człowieka – odpowiada Dyrektor mgr Brygida Wnentrzak-Szteler.


Jakie kompetencje powinien posiadać nauczyciel – terapeuta? W jakie kompetencje należy go „wyposażyć”  - pyta dr Joanna  Łodziana-Grabowska.


- Jeżeli nawiązujemy do przyszłej pracy nauczyciela – terapeuty z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie, to istotne jest nawiązanie relacji emocjonalnej, rozpoznanie indywidualnych potrzeb nie tylko w zakresie terapii, która jest procesem wspomagającym rozwój  dziecka, ale przede wszystkim jest to nauka podstawowych czynności związanych z codziennym funkcjonowaniem, a w późniejszym okresie rehabilitacja społeczna i zawodowa osoby niepełnosprawnej. To zawsze – indywidualne, ale wieloaspektowe działanie: z dzieckiem, jego możliwościami i  rodziną dziecka – wyjaśnia Pani Dyrektor Wnentrzak-Szteler.

- Bardzo cenimy sobie podjęcie współpracy z Zespołem Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych  oraz  Zespołem Poradni Psychologiczno - Pedagogicznych w Cieszynie. Praktyczne zajęcia prowadzone przez doświadczoną kadrę  stają się podstawą zapewniania jakości nauczania, a to jeden z najważniejszych aspektów współczesnego i dobrego kształcenia – podkreśla Dziekan Wydziału Zamiejscowego w Cieszynie Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej – dr inż. Łukasz Wróblewski.



Przygotowała: Joanna Łodziana - Grabowska