Realizując cele w zakresie upraktycznienia procesu dydaktycznego oraz podnoszenia jakości kształcenia podpisano porozumienie pomiędzy Uczelnią a Zespołem Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych w Cieszynie, reprezentowanym przez Panią Dyrektor mgr Brygidę Wnentrzak-Szteler. Zespół wychowawców i pedagogów pod kierunkiem Pani Dyrektor włączy się w dyskusję nad programami kształcenia oświatowych kierunków studiów podyplomowych, a także ich realizację.
- Podpisanie porozumienia stwarza Słuchaczom Wydziału Zamiejscowego w Cieszynie Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej możliwości odbywania praktyk i jednoczesnego korzystania z wiedzy i doświadczeń praktyków – ekspertów, wypracowanych przez nich metod w zakresie obszaru, w którym o skuteczności i efektach podjętego wysiłku decyduje bardzo indywidualne podejście i nie można wskazać uniwersalnej metody. A zatem obszar wiedzy, do którego należą proponowane przez nas studia oświatowe, wymaga przyjęcia pewnej odpowiedzialności za kształcenie i tutaj otrzymaliśmy wsparcie ze strony Pani Dyrektor Brygidy Wnentrzak-Szteler oraz Pani Dyrektor Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie - Lucyny Legierskiej – mówi Prodziekan Wydziału dr Joanna Łodziana-Grabowska.
- W jaki sposób dobiera się metody pracy i w jakim zakresie rodzajowym stosuje się je w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym? - zadaje pytanie w dyskusji merytorycznej Prodziekan Wydziału.
- Podstawą pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie jest ukierunkowanie na działania zmierzające do najlepszego funkcjonowania dziecka w społeczeństwie i środowisku. Ciężar gatunkowy pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie powinien być w przeważającej mierze ukierunkowany właśnie na funkcjonowanie społeczne, umiejętności poruszania się w środowisku we wszystkich możliwych obszarach funkcjonowania człowieka – odpowiada Dyrektor mgr Brygida Wnentrzak-Szteler.
- Jakie kompetencje powinien posiadać nauczyciel – terapeuta? W jakie kompetencje należy go „wyposażyć” - pyta dr Joanna Łodziana-Grabowska.
- Jeżeli nawiązujemy do przyszłej pracy nauczyciela – terapeuty z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie, to istotne jest nawiązanie relacji emocjonalnej, rozpoznanie indywidualnych potrzeb nie tylko w zakresie terapii, która jest procesem wspomagającym rozwój dziecka, ale przede wszystkim jest to nauka podstawowych czynności związanych z codziennym funkcjonowaniem, a w późniejszym okresie rehabilitacja społeczna i zawodowa osoby niepełnosprawnej. To zawsze – indywidualne, ale wieloaspektowe działanie: z dzieckiem, jego możliwościami i rodziną dziecka – wyjaśnia Pani Dyrektor Wnentrzak-Szteler.
- Bardzo cenimy sobie podjęcie współpracy z Zespołem Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych oraz Zespołem Poradni Psychologiczno - Pedagogicznych w Cieszynie. Praktyczne zajęcia prowadzone przez doświadczoną kadrę stają się podstawą zapewniania jakości nauczania, a to jeden z najważniejszych aspektów współczesnego i dobrego kształcenia – podkreśla Dziekan Wydziału Zamiejscowego w Cieszynie Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej – dr inż. Łukasz Wróblewski.
Przygotowała: Joanna Łodziana - Grabowska