Studia podyplomowe Integracja sensoryczna z terapią ręki realizowane są przez Akademię WSB Cieszynie
Zaburzenia integracji sensorycznej prowadzą często do problemów komunikacyjnych, emocjonalnych, czy społecznych dziecka. Oznacza to po prostu, że zmysły dziecka niewłaściwie ze sobą współpracują i trzeba im pomóc. Studia podyplomowe z zakresu integracji sensorycznej z terapią ręki przeznaczone są dla nauczycieli, pedagogów, nauczycieli pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej, pedagogów specjalnych, psychologów, fizjoterapeutów, logopedów, terapeutów zajęciowych posiadających przygotowanie pedagogiczne.
Uwaga!
Studia zapewniają przygotowanie teoretyczne oraz umiejętności prowadzenia diagnozy i terapii zaburzeń integracji sensorycznej oraz terapii ręki.
Studia realizowane przez Akademię WSB w Cieszynie wyposażają absolwentów w wiedzę i kompetencje do prowadzenia procesu terapeutycznego. Po ukończeniu kierunku student przygotowany jest do przeprowadzania konsultacji i diagnozy integracji sensorycznej.
Dodatkowym atutem studiów jest umiejętność diagnozy i terapii ręki. Celem terapii ręki jest usprawnienie motoryki małej czyli ruchów precyzyjnych dłoni i palców. Wskazania do jej prowadzenia to m.in.: problemy z czynnościami samoobsługowymi, np. ubieranie się, zapinanie guzików; unikanie czynności manualnych np. rysowania, lepienia z plasteliny; obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej; problemy z wykonywaniem czynności wymagających precyzyjnych ruchów, niemożność skoordynowania obu rąk podczas wykonywania czynności manipulacyjnych czy nieprawidłowa postawa ciała.
-
Atuty
- słuchacze w ramach studiów otrzymują Certyfikat potwierdzający uzyskanie Tytułu Terapeuty Integracji Sensorycznej
- słuchacze w ramach studiów otrzymują Certyfikat Terapii Ręki
- studia zapewniają przygotowanie teoretyczne oraz kształcą umiejętności prowadzenia diagnozy i terapii zaburzeń integracji sensorycznej
- zajęcia prowadzone są metodami aktywizującymi w formie seminariów i warsztatów w sali Integracji Sensorycznej
- dodatkowe wsparcie Absolwentów - Absolwenci mogą wziąć udział w cyklu warsztatów doszkalających oraz konsultacjach diagnozy dla terapeutów z uwzględnieniem korzystnej zniżki
-
Program
- Podstawy anatomii i fizjologii człowieka
- Wybrane zagadnienia z neurofizjologii rozwojowej i psychoruchowej dziecka
- Budowa i funkcjonowanie zmysłów i układów sensorycznych
- Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej dziecka do 7 r. życia
- Wczesne wspomaganie rozwoju, kształcenie specjalne, pomoc psychologiczno-pedagogiczna w ujęciu całościowym
- Zachowania trudne podczas terapii
- Teoria Integracji Sensorycznej
- Wczesna interwencja , diagnoza i terapia
- Stymulacja sensoryczna dziecka do 2r. życia
- Zaburzenia SI w grupach klinicznych ( MPD, ASD, Zespół Aspergera, FAS, ADHD, wady genetyczne)
- Zaburzenia przetwarzania słuchowego i jego wpływ na rozwój dziecka
- Lateralizacja
- Kamienie milowe rozwoju ruchowego.
- Zmysł wzroku Stymulacja systemu wzrokowego u dzieci z deficytami procesów Integracji Sensorycznej
- Wpływ niezintegrowanych odruchów na funkcjonowanie dziecka
- Współczesne problemy rodzin z dysfunkcjami rozwojowymi
- Specyfika deficytów sensorycznych dzieci w chorobach psychicznych
- Wybrane zagadnienia neurologii dziecięcej
- Praksja i dyspraksja
- Rola terapeuty w pracy z dzieckiem i rodzicem
- Wywiad z rodzicem
- Badania w gabinecie SI dziecka powyżej 4 roku życia
- Diagnostyka zaburzeń przetwarzania sensorycznego u dzieci do 3 r. ż
- Obserwacja Kliniczna
- Testy Południowo-Kalifornijskie- teoria i praktyka
- Rola dotyku, propriocepcji i przedsionka w rozwoju dziecka
- Praca z dzieckiem z obniżonym/wzmożonym napięciem mięśniowym
- Diagnoza i terapia dzieci z różnymi deficytami z MPDz, zespół Downa, FAS Warsztaty
- Związek terapii logopedycznej z terapią Integracji sensorycznej
- Sfera orofacjalna- wybiórczość pokarmowa w terapii integracji sensorycznej
- Organizacja terapii Integracji Sensorycznej. Dieta sensoryczna
- Proces tworzenia diagnozy zaburzeń przetwarzania Sensorycznego
- Kształtowanie chwytu, manipulacji, koordynacji wzrokowo-ruchowej
- Etapy rozwoju grafomotoryki i chwytu pisarskiego
- Propozycje ćwiczeń ruchowych i zabaw pomocnych w profilaktyce zaburzeń motoryki małej
- Studium przypadków
- Praktyka zawodowa
Informacje dodatkowe
- Kandydaci powinni posiadać co najmniej wyższe wykształcenie.
- Czas trwania: 3 semestry
- Podstawa zaliczenia: studia kończą się 3 egzaminami po każdym semestrze studiów oraz napisaniem i nagraniem diagnozy i terapii - studium przypadku
- Dni odbywania się zajęć: dwa razy w miesiącu: soboty, niedziele
- Liczba godzin – 435 (w tym 375 h zajęć dydaktycznych + 60 h praktyki zawodowej)
Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.
-
Rekomendacje
Trudnościom z zakresu integracji sensorycznej towarzyszą często też problemy szkolne i emocjonalne. Dlatego ważne jest aby dziecko było odpowiednio wsparte opieką terapeuty integracji sensorycznej. Celem studiów Integracja sensoryczna z terapią ręki jest wyposażenie słuchacza w wiedzę, umiejętności i kompetencje, które są niezbędne do pracy w charakterze terapeuty Integracji sensorycznej. Student zostaje przygotowany do samodzielnej obserwacji dziecka, stosowania terapii i przeprowadzania pełnej diagnozy zaburzeń procesów Integracji Sensorycznej.
mgr Katarzyna Świstuń
Założycielka i prezes Stowarzyszenia Centrum Terapii Dziecięcej “TĘCZA” w Knurowie.
Dyrektor Niepublicznej Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Knurowie
-
Opłaty
RATA |
WYSOKOŚĆ RATY |
TERMIN PŁATNOŚCI |
wpisowe |
300 zł |
w dniu zapisu |
I |
800 zł |
do 5 marca 2023 |
II |
800 zł |
do 5 kwietnia 2023 |
III |
800 zł |
do 5 maja 2023 |
IV |
800 zł |
do 5 października 2023 |
V |
700 zł |
do 5 listopada 2023 |
VI |
600 zł |
do 5 grudnia 2023 |
VII |
600 zł |
do 5 lutego 2024 |
VIII |
600 zł |
do 5 marca 2024 |
Ogółem |
6000 zł |
|
Istnieje możliwość ustalenia indywidualnych rat.
Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury proszone są o wypełnienie WNIOSKU