Program na studiach podyplomowych jest zgodny z przepisami Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
Studia są kierowane do osób, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności potrzebne do podejmowania skutecznych działań rewalidacyjnych i psychokorekcyjnych w stosunku do uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną w różnym stopniu, od lekkiego do głębokiego.
Studia są kierowane do osób, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.
Adresatami studiów są osoby posiadające przygotowanie pedagogiczne, z dyplomem ukończenia studiów wyższych (magisterskich lub zawodowych), chcący pracować z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną.
Absolwent studiów uzyska kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie, uczącą się w placówkach szkolnictwa specjalnego i ogólnodostępnych integracyjnych placówkach oświatowych. Będzie także posiadał kompetencje do pracy w klasie integracyjnej jako nauczyciel wspierający ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w jego procesie uczenia się oraz do organizacji na terenie swoich placówek kształcenia i wychowania integracyjnego.
Oligofrenopedagogika – (cele, zadania, przedmiot pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną)
Psychologia dzieci i osób niepełnosprawnych intelektualnie
Rozwój mowy i języka u dzieci i osób niepełnosprawnych intelektualnie
Medyczne aspekty funkcjonowania dzieci i osób niepełnosprawnych intelektualnie
Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – edukacja włączająca, integracyjna, ogólnodostępna
Diagnostyka psychologiczna dzieci i osób z niepełnosprawnością intelektualną
Diagnostyka pedagogiczna i edukacyjna dzieci i osób niepełnosprawnych intelektualnie
Metody rewalidacji, rehabilitacji i terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną
Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Dydaktyka dzieci i uczniów niepełnosprawnych intelektualnie
Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej
Prawne aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną
Praca z rodziną dzieci i osób z niepełnosprawnością intelektualną
Liczba godzin: 450 h zajęć dydaktycznych + 180 h praktyki zawodowej
Informacje dodatkowe
Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.
mgr Małgorzata Spendel
Psycholog, logopeda, posiada wieloletnie doświadczenie w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą. Jest autorką wielu narzędzi i metod diagnozy psychologicznej i logopedycznej dzieci i uczniów, a także programów terapeutycznych. Od 1999 r. prowadzi działalność szkoleniową, doradczą i ekspercką dla dyrektorów, nauczycieli i specjalistów przedszkoli, szkół i placówek. Opracowała wiele projektów i programów o zasięgu regionalnym, wojewódzkim i krajowym dla nauczycieli m.in. w zakresie rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz udzielania im pomocy i wsparcia. Od 2001 r. współpracuje z poradnictwem psychologiczno-pedagogicznym. Od 17 lat jest nauczycielem akademickim w AWSB, prowadzi zajęcia na studiach dziennych, zaocznych i podyplomowych. Prowadzi w AWSB Ogólnopolską sieć doskonalenia i współpracy dla dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych, aktualnie uczestniczy w niej 89 osób. Od 2016 r. współpracuje z MEiN oraz ORE w obszarze edukacji włączającej oraz prowadzenia oceny funkcjonalnej dzieci i uczniów.
mgr Anita Wieloch
Nauczyciel, wychowawca, dyrektor szkoły specjalnej, konsultant Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego Metis w Katowicach, wykładowca akademicki (GWSH, Uni-Terra Poznań, Akademia WSB). Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych poziomach edukacyjnych (niepełnosprawność intelektualna, spektrum autyzmu, choroby psychiczne). Pomysłodawca Kampanii Autyzm. Codziennosć… prowadzonej na Śląsku w latach 2018 – 2019. W 2019 r. otrzymała Wyróżnienie Rektora AWSB za wysoką jakość prowadzonych zajęć dydaktycznych oraz wysokie wyniki w studenckich ocenach jakości kształcenia na studiach podyplomowych.
Cecylia Borowska
Pedagog specjalny, specjalność – resocjalizacja. Od ponad 20 lat konsultant ds. pedagogiczno-psychologicznych, zarządzania w oświacie i doskonalenia zawodowego nauczycieli w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku-Białej. Nauczyciel z wieloletnim doświadczeniem, trener, kurator zawodowy i społeczny Sądu Rejonowego w Oświęcimiu, kierownik świetlicy środowiskowej, wykładowca Akademii WSB. W latach 2004-2007 konsultant Zespołu Województwa Śląskiego ds. unijnych projektów edukacyjnych, asesor MEN ds. oceny unijnych wniosków projektowych.
Pedagog specjalny powinien pomagać rozwijać potencjał uczniów oraz motywować ich do dalszej pracy czy nauki, mimo pojawiających się przeszkód. Specyfika pracy z dziećmi niepełnosprawnymi wymaga posiadania przez nauczyciela dużej odporności psychicznej, zwłaszcza odporności na stres, szczególnie gdy oddziaływanie wychowawcze skierowane jest na dziecko bierne, apatyczne, z utrudnionym kontaktem psychicznym czy też nadpobudliwym. Jest to niewątpliwie trudna, ale przynosząca ogromną satysfakcję praca. Trzeba być do niej właściwie przygotowanym, a takie przygotowanie zapewniają właśnie studia w Akademii WSB. Serdecznie polecam!
Cecylia Borowska
Pedagog specjalny
Integracja społeczna, rewalidacja, edukacja, włączająca, rehabilitacja społeczna osób z niepełnosprawnością, itd. to dynamiczne procesy mające na celu rzeczywiste scalenie świata ludzi z niepełnosprawnością ze światem ludzi pełnosprawnych. Zajęcia dydaktyczne realizowane w ramach programu studiów podyplomowych przygotowują słuchaczy do profesjonalnego włączenia się do edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warsztatowe formy pracy pozwalają na zdobycie szerokiego zakresu wiedzy nt. możliwości i potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz rozwinięcie kompetencji merytorycznych, dydaktyczno-metodycznych i wychowawczych.
dr Małgorzata Kitlińska-Król
Specjalista z zakresu pedagogiki specjalnej, oligofrenopedagog, logopeda
RATA | WYSOKOŚĆ RATY | TERMIN PŁATNOŚCI |
wpisowe | 300 zł | w dniu zapisu |
I | 1000 zł | do 5 marca 2025 |
II | 1000 zł | do 5 kwietnia 2025 |
III | 1000 zł | do 5 maja 2025 |
IV | 1000 zł | do 5 czerwca 2025 |
V | 900 zł | do 5 września 2025 |
5 200 zł |
Agnieszka Oleś
Specjalista ds. studenckich i rekrutacji
Email: aoles@wsb.edu.pl
Telefon: 725 777 999, 32 111 01 81
Wiktoria Hosiawa
Ekspert ds. studenckich i rekrutacji
Email: whosiawa@wsb.edu.pl
Telefon: 725 777 999, 32 111 01 82