Program studiów podyplomowych jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
Program studiów przewiduje przekazanie słuchaczom wiedzy i umiejętności na temat całościowych zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży. Uczestnicy zostaną zapoznani z:
· najnowszą wiedza naukową z zakresu psychologii rozwoju, psychologii klinicznej, psychiatrii i neurologii dziecięcej,
· zasadami i sposobami konstruowania diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
· kryteriami diagnostycznymi zaburzeń ze spektrum autyzmu,
· zasadami i sposobami konstruowania indywidualnych programów kształcenia, rewalidacji oraz udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecka/ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Absolwenci będą posiadać umiejętności:
· rozpoznawania i zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
· stosowania przepisów prawa oświatowego dotyczących organizowania kształcenia, pomocy, wsparcia i opieki dla dzieci i uczniów ze spektrum autyzmu w przedszkolach, szkołach i placówkach oraz prowadzenia dokumentacji,
· prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
· w zakresie pracy z rodziną dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Absolwenci studiów będą:
· potrafili opracować Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) oraz program zajęć rewalidacyjnych dla dziecka/ucznia,
· uzyskają kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
· posiadali wiedzę o rozwoju oraz znali podstawowe metody diagnozy rozwoju dzieci i młodzieży,
· znali przepisy prawa oświatowego dotyczącego kształcenia i opieki dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
· potrafili dokonać diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej oraz skonstruować program terapii dla dziecka/ucznia.
Adresatami studiów podyplomowych są nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek nie posiadający kwalifikacji z pedagogiki specjalnej (surdopedagogika, tyflopedagogika, oligofrenopedagogika, logopedia, pedagogika lecznicza, socjoterapia, resocjalizacja, terapia pedagogiczna, wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka).
Po ukończeniu studiów, absolwent uzyskuje kwalifikacje z pedagogiki specjalnej w zakresie diagnozowania, prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju, kształcenia oraz rewalidacji dzieci i uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
W związku z powyższym może być zatrudniony na zasadach określonych w miarodajnych przepisach prawa (wskazano poniżej) na stanowisku nauczyciela:
· nauczyciela prowadzącego wczesne wspomaganie rozwoju,
· nauczyciela współorganizującego kształcenie,
· nauczyciela prowadzącego rewalidację
dla dzieci i uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w przedszkolach, szkołach, placówkach ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych.
Podstawa prawna:
Program studiów podyplomowych uwzględnia wszystkie wymagania wynikające z:
· Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli - zgodnie z Rozporządzeniem absolwent Logopedii, zdobędzie również kwalifikacje do prowadzenia zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
1) Psychologia rozwoju - główne koncepcje rozwojowe, podstawy diagnostyki psychologicznej
2) Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej – klasyfikacje zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania
3) Medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu
4) Wybrane zagadnienia neurologii dziecięcej i psychiatrii
5) Ogólna charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu
6) Dziecko/uczeń ze spektrum autyzmu w oświacie, podstawy prawne kształcenia oraz organizowania pomocy i wsparcia
7) Specjalne potrzeby edukacyjne osób ze spektrum autyzmu
8) Diagnoza psychopedagogiczna uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
9) Metody i formy usprawniania rewalidacyjnego dzieci i uczniów ze spektrum autyzmu
10) Praca z rodziną osób ze spektrum autyzmu
11) Opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego, programu rewalidacji oraz pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Liczba godzin: 390 h zajęć dydaktycznych + 120 h praktyki zawodowej
Informacje dodatkowe
Warunek przyjęcia na studia: wykształcenie wyższe; w procesie rekrutacji kandydaci składają oświadczenia potwierdzające posiadanie przygotowania pedagogicznego oraz przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej.
Czas trwania: 3 semestry
Dni uczęszczania: czwartek, piątek w godzinach: 16:15-20:30
Podstawa zaliczenia: Studia kończą się egzaminami zaliczającymi poszczególne semestry nauki.
Część zajęć w formule online (Blended learning).
Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.
Małgorzata Spendel
Psycholog, logopeda, posiada wieloletnie doświadczenie w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą. Jest autorką wielu narzędzi i metod diagnozy psychologicznej i logopedycznej dzieci i uczniów, a także programów terapeutycznych.
Od 1999 r. prowadzi działalność szkoleniową, doradczą i ekspercką dla dyrektorów, nauczycieli i specjalistów przedszkoli, szkół i placówek.
Opracowała wiele projektów i programów o zasięgu regionalnym, wojewódzkim i krajowym dla nauczycieli m.in. w zakresie rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz udzielania im pomocy i wsparcia.
Od 2001 r. współpracuje z poradnictwem psychologiczno-pedagogicznym.
Od 17 lat jest nauczycielem akademickim w AWSB na studiach dziennych, zaocznych i podyplomowych.
Prowadzi w AWSB Ogólnopolską sieć doskonalenia i współpracy dla dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych, aktualnie uczestniczy w niej 89 osób.
Od 2016 r. współpracuje z MEiN oraz ORE w obszarze edukacji włączającej oraz prowadzenia oceny funkcjonalnej dzieci i uczniów.
Marta Ir
Wykładowca Akademii WSB. Terapeuta, pedagog specjalny z ponad 25-letnim stażem, rewalidant, specjalista w zakresie pracy z dziećmi z autyzmem, trener TUS SST, Terapii Ręki. Członek Zespołu Parlamentarnej Grupy ds. Autyzmu, Dyrektor Niepublicznej Szkoły Podstawowej i Przedszkola „Wesołe Słoneczka” z oddziałami integracyjnymi w Katowicach. Prelegent na konferencjach krajowych i zagranicznych.
Mirosława Bochner
Psycholog, trener Polskiego Towarzystwa Psychologicznego nr I/335, coach International Coach Federation. Ukończyła studia podyplomowe w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi oraz kurs kwalifikacyjny z zarządzania w oświacie. Absolwentka wielu szkoleń doskonalących umiejętności pomocy i wsparcia psychologicznego prowadzonych przez specjalistów z Polskiego Instytutu Ericksonowskiego w Łodzi, Instytutu Gestalt w Krakowie, Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodka Synapsis w Warszawie. Ukończyła szkolenie w zakresie terapii psychodynamicznej w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym.
Nina Myalska
Pedagog terapeuta, rewalidant. Psychoterapeutka w nurcie poznawczo-behawioralnym, członek Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Poznawczej i Behawioralnej. Absolwentka filozofii oraz studiów w zakresie pomocy psychologicznej i rozwiązań systemowych dla rodzin w kryzysie. W swojej pracy wykorzystuje biblioterapię, Metodę Dobrego Startu, teatrzyk Kamishibai, arteterapię, trening uważności i techniki relaksacyjne. Pracuje z rodzinami w kryzysie, z osobami ze spektrum autyzmu, dziećmi i młodzieżą z problemami emocjonalnymi czy trudnościami szkolnymi. Pomaga rodzinom adopcyjnym. Autorka opowieści o adopcji pt. „Kot, Tygrys i niebo pełne gwiazd…”
Duże zróżnicowanie w funkcjonowaniu intelektualnym, społecznym i komunikacyjnym osób z autyzmem stanowi ogromne wyzwanie w zakresie zapewnienia im odpowiedniego wsparcia w edukacji. Z przyjemnością i satysfakcją polecam studia - Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - studia kwalifikacyjne, które umożliwiają wyjątkowym dzieciom, młodzieży, a potem już dorosłym osobom z autyzmem spotkać na swojej drodze wysoko wykwalifikowaną kadrę specjalistów potrafiących udzielić skutecznej pomocy, wsparcia psychologiczno – pedagogicznego w atmosferze pełnej akceptacji i poczucia bezpieczeństwa.
Marta Ir
Dyrektor Niepublicznego Przedszkola z oddziałami integracyjnymi
„Wesołe Słoneczka” w Katowicach
RATA | WYSOKOŚĆ RATY | TERMIN PŁATNOŚCI |
wpisowe | 300 zł | w dniu zapisu |
I | 1000 zł | do 5 marca 2025 |
II | 1000 zł | do 5 kwietnia 2025 |
III | 1000 zł | do 5 maja 2025 |
IV | 1000 zł | do 5 czerwca 2025 |
V | 600 zł | do 5 września 2025 |
Ogółem | 4 900 zł |
Istnieje możliwość ustalenia indywidualnych rat.
Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury proszone są o wypełnienie WNIOSKU
Agnieszka Oleś
Specjalista ds. studenckich i rekrutacji
Email: aoles@wsb.edu.pl
Telefon: 725 777 999, 32 111 01 81
Wiktoria Hosiawa
Ekspert ds. studenckich i rekrutacji
Email: whosiawa@wsb.edu.pl
Telefon: 725 777 999, 32 111 01 82