Projekt SHORE: EmpOweR Students as the agents of cHangE
Warsztaty zostały zrealizowane w ramach projektu „SHORE: EmpOweR Students as the agents of cHangE”, dofinansowanego przez Unię Europejską w programie Horyzont Europa. Celem projektu jest zwiększenie świadomości ekologicznej oraz aktywne włączanie młodych ludzi w działania na rzecz ochrony środowiska.
Od teorii do praktyki – badanie jakości wody w Olzie
Warsztat „Wpływ rzek na jakość wód morskich i sposoby ich oceny”, prowadzony przez dr Justynę Galeję, rozpoczął się od wprowadzenia teoretycznego i wspólnej dyskusji o tym, jak rzeki transportują zanieczyszczenia do mórz i oceanów. W części praktycznej uczniowie przystąpili do trójfazowych badań terenowych.
Pierwszy etap to analizy chemiczne, w których uczestnicy sprawdzali zawartość azotanów, fosforanów oraz twardość i mętność wody w rzece Olzie. Następnie przeprowadzili obserwacje mikroskopowe – pobierali próbki z dna rzeki, z zarośli oraz spod kamieni, a obecność glonów pozwoliła ocenić poziom zanieczyszczenia wody. Trzeci etap dotyczył właściwości fizycznych, m.in. napięcia powierzchniowego, oraz wpływu surfaktantów jako potencjalnych zanieczyszczeń. Zajęcia zakończyła refleksja na temat osobistego wpływu każdego z nas na stan środowiska wodnego – nawet tak prosty wybór, jak rezygnacja z zakupu jednej koszulki, może mieć realne znaczenie dla zasobów wodnych naszej planety.
Jak ocenić stan rzeki? Młodzież mierzy parametry Olzy
Podczas warsztatu „Jak ocenić stan rzeki?” prowadzonego przez dr hab. Agnieszkę Czajkę z Uniwersytetu Śląskiego, młodzież miała okazję zastosować w praktyce narzędzia służące do oceny jakości środowiska rzecznego. Uczestnicy nauczyli się obliczać prędkość przepływu wody i jej objętość, a także mierzyli przewodność elektrolityczną, pH oraz poziom natlenienia wody.
Kolejnym ważnym elementem była ocena hydromorfologiczna – uczniowie analizowali strukturę koryta, stan brzegów oraz obecność naturalnych i sztucznych elementów wpływających na przepływ rzeki. Wszystkie działania realizowano w zespołach, co sprzyjało współpracy i wymianie pomysłów. Efektem pracy były oryginalne plakaty badawcze, które młodzież przygotowała na zakończenie warsztatu.
Podsumowanie i prezentacja wyników
Obydwa warsztaty zakończyły się minikonferencją, podczas której uczestnicy zaprezentowali wyniki swoich badań, ocenili mocne i słabe strony badanego odcinka rzeki Olzy oraz przedstawili rekomendacje działań prośrodowiskowych.
Zajęcia w Akademii WSB pokazały, że nauka w terenie może być inspirującą przygodą, a młodzież – jeśli tylko otrzyma odpowiednie narzędzia i wsparcie – potrafi realnie angażować