Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela
Kierunek studiów Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka należy do obszaru pedagogiki, która umiejscowiona jest zarówno w obszarze nauk społecznych jak i humanistycznych. Wiedza, umiejętności oraz kompetencje w ramach kierunku studiów podyplomowych zostały określone w szczegółowych aktach prawnych z zakresu oświaty.
Absolwenci studiów podyplomowych Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające, w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, w których mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.
-
Praca
Kwalifikacje i kompetencje
Absolwenci otrzymują kwalifikacje do pracy w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w ośrodkach wczesnego wspomagania, dziennych ośrodkach rehabilitacji, ośrodkach rehabilitacyjnych oraz placówkach edukacyjnych realizujących zadania wczesnego wspomagania rozwój
-
Opłaty
RATA |
WYSOKOŚĆ RATY |
TERMIN PŁATNOŚCI |
wpisowe |
300 zł |
w dniu zapisu |
I |
1100 zł |
do 5 października 2024 |
II |
1100 zł |
do 5 listopada 2024 |
III |
1100 zł |
do 5 stycznia 2025 |
IV |
1100 zł |
do 5 lutego 2025 |
V |
800 zł |
do 5 marca 2025 |
Ogółem |
5 500 zł |
|
Istnieje możliwość ustalenia indywidualnych rat.
Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury proszone są o wypełnienie WNIOSKU
-
Cel
- Uzyskanie wymaganego prawem przygotowania do pracy i kwalifikacji w zakresie wczesnego wspomaganie rozwoju dziecka
- Wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności potrzebne do podejmowania skutecznych działań edukacyjnych, terapeutycznych i rewalidacyjnych w stosunku do dzieci wymagających wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju,
-
Uczestnicy
Adresatami studiów są osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych na kierunku pedagogika, pedagogika specjalna lub psychologia oraz posiadające przygotowanie pedagogiczne. Studia kierowane są szczególnie do kadry pedagogicznej żłobków, przedszkoli, poradni psychologiczno - pedagogicznych, ośrodków wczesnej interwencji oraz pozostałych osób pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi oraz ich rodzinami.
-
Wymagania wstępne
Osoby ubiegające się o przyjęcie na kierunek Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – powinny posiadać wykształcenie wyższe magisterskie lub wyższe zawodowe z zakresu pedagogiki (po studiach pedagogicznych lub posiadających dyplom innych kierunków z przygotowaniem pedagogicznym uprawniających do pracy w szkole, w przedszkolu i innych placówkach edukacyjnych) lub wykształcenie wyższe z zakresu psychologii. Osoby które nie ukończyły uprzednio studiów/kursu w zakresie pedagogiki specjalnej realizują dodatkowo moduły z dydaktyki specjalnej i diagnostyki w pedagogice specjalnej w wymiarze 60 godzin wraz z praktyką zawodową w wymiarze 60 godzin.
-
Wykładowcy
Wybitni i doświadczeni eksperci, w tym pedagodzy i psychologowie. Nauczyciele akademiccy Akademii WSB.
-
Wśród kadry
mgr Małgorzata Spendel - psycholog, logopeda. Ekspert i dydaktyk z zakresu: psychologii uczenia się i nauczania, psychologii rozwoju z elementami psychologii edukacji oraz z psychologii rozwoju dziecka.
mgr Elżbieta Skrzypiec-Kucharzewska - logopeda, praktyk z zakresu diagnozowania i metod wspomagania rozwoju dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy i języka.
-
W programie m.in.
- Psychologia rozwoju małego dziecka
- Psychologiczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej
- Medyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej
- Pedagogiczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej
- Diagnostyka nozologiczna i funkcjonalna małego dziecka zagrożonego niepełnosprawnością lub niepełnosprawnego
- Organizacja, modele i standardy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz wczesnej interwencji terapeutycznej – podstawy prawne
- Metody i sposoby rewalidacji, rehabilitacji i terapii małego dziecka zagrożonego niepełnosprawnością lub niepełnosprawnego
- Komunikacja prewerbalna i niewerbalna we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.
- Praca z rodziną dzieci i osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych małego dziecka zagrożonego niepełnosprawnością lub niepełnosprawnego - diagnoza funkcjonalna
- Rehabilitacja ruchowa dziecka z zburzeniami funkcji ruchowych
- Rehabilitacja i wychowanie słuchowe dziecka z uszkodzonym słuchem
- Rehabilitacja i rozwijanie umiejętności widzenia dziecka z uszkodzonym wzrokiem
- Rehabilitacja i terapia logopedyczna dziecka z zaburzeniami mowy
- Rehabilitacja dziecka z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń
- Opracowanie dokumentacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Opracowanie kompleksowego wieloprofilowego programu wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia jego rodziny
Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.
Studia kończą się egzaminami zaliczającymi poszczególne semestry nauki.
-
Informacje dodatkowe
Czas trwania: 3 semestry
Liczba godzin: 450h zajęć dydaktycznych + 180h praktyki zawodowej
Dni uczęszczania: Soboty i niedziele