Monografia jest twórczą konsekwencją empirycznej aktywności reprezentantów pedagogiki, którzy swoje refleksje teoretyczne, wyniki badań empirycznych zorientowali wokół zagadnień edukacji i zdrowia.
Problematyka opracowania sugeruje i uzasadnia istotność oraz zamysł podjętego tematu. Asumptem do przygotowania niniejszej publikacji były obserwacja/diagnoza realiów rzeczywistości/codzienności oraz świadomość potrzeby realizacji edukacji w szerokim zakresie ujmującym wszelkie obszary aktywności człowieka, zwracając szczególną uwagę na kategorię zdrowia jako integralną i priorytetową wartość w życiu każdego człowieka.
Komplementarność wspomnianych obszarów wydaje się w dobie obecnej najlepszą „siłą" wobec pojawiających się trudności i deficytów. Aktualność, użyteczność, a nade wszystko implikacje praktyczno-społeczne dla całego społeczeństwa, wydają się być najwłaściwszą rekomendacją i potwierdzeniem słuszności podjętych badań i analiz prezentowanych w niniejszym opracowaniu.
dr hab. Teresa Wilk