Stałą cechą towarzyszącą procesom gospodarczym w czasach niepewności, nieprzewidywalności oraz niepełnej informacji jest zjawisko zwane kryzysem. W życiu każdej organizacji kryzys, niezależnie od skali, zawsze jest okresem przełomowym, a nawet punktem zwrotnym w jej działalności. Niektórzy postrzegają kryzys jako wyniszczające zagrozenie, a inni jako impuls mobilizujący do wytężonej pracy i rozwijania przedsiębiorstwa, ale także szansę na wykorzystanie własnych przewag rynkowych względem słabszych konkurentów. Kryzys może stać się dobrym momentem, aby zrewolucjonizować istotne obszary funkcjonalne przedsiębiorstwa, np. sferę personalną czy też sferę zarządzania marketingowego. Okres spowolnienia gospodarczego, recesji, kryzysu to zatem czas, w którym można poprawić warunki współpracy zarówno z klientami, dostawcami, jak i z pracownikami. Wymaga to jednak specjalistycznej wiedzy i innowacyjnych rozwiązań, co jest wyzwaniem nawet dla najlepszych menedżerów mogących pochwalić się gruntowną wiedzą oraz bogatym doświadczeniem.
W prezentowanej publikacji pt. „Zarządzanie w czasach kryzysu – wybrane zagadnienia" zawarto różnorodne poglądy naukowe i przykłady praktycznych rozwiązań odnoszące się do szeroko rozumianej problematyki kryzysu. Jako redaktor naukowy tejże publikacji wyrażam nadzieję, że ze względu na jej wszechstronność praca spotka się z zainteresowaniem nie tylko menedżerów zajmujących się tą problematyką, lecz także i studentów studiów ekonomicznych oraz słuchaczy studiów podyplomowych i doktoranckich.
Łukasz Wróblewski