A-
Zmniejsz czcionkę
A+
Zwiększ czcionkę
Powiększ kursor
Pomniejsz kursor
Tłumacz migowy
Zmień kontrast
Przywróć ustawienia

Atmosfera w pracy kluczowa dla kandydatów. Wynagrodzenie schodzi na dalszy plan

Jeszcze w 2004 roku decyzja o podjęciu nowej pracy podyktowana była głównie zakresem przyszłych obowiązków i oferowanym wynagrodzeniem.

 

Jak pokazuje badanie przeprowadzone dziesięć lat później we współpracy z portalem Monster.com, z biegiem lat oczekiwania kandydatów wobec przyszłej pracy uległy zmianie. Według najnowszych danych, większą wagę przywiązuje się dziś do aspektów społecznych, takich jak dobra atmosfera czy elastyczne godziny pracy. To wyzwanie, przed którym stają firmy –  co zrobić, aby przyciągnąć do siebie najlepszych? 
 
Odpowiedzią na zmieniające się oczekiwania pracowników jest budowanie i wdrażanie strategii, których celem jest bycie atrakcyjnym pracodawcą. Firmy chcą dać potencjalnym kandydatom jasny przekaz - Jesteśmy miejscem, w którym warto pracować i to nie tylko ze względu na wysokie zarobki. Potwierdzają to badania „Trendy w rekrutacji 2015” i „Trendy w rekrutacji w małych i średnich przedsiębiorstwach 2015” przeprowadzane cyklicznie już od 13 lat przez Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich i Systemów Informacyjnych (CHRIS) przy Uniwersytecie w Bambergu we współpracy z portalem pracy Monster.com.

 

Znaczące zmiany w piramidzie potrzeb kandydatów

To, co kiedyś było najważniejszym czynnikiem decydującym o podjęciu pracy, dziś spada na dół listy. Co zatem sprawia, że firma jest atrakcyjnym pracodawcą i jak te kryteria zmieniły się na przestrzeni lat? W 2004 roku jako najważniejsze respondenci wskazywali zakres przyszłych obowiązków i oferowane wynagrodzenie (odpowiednio 68% i 64%). Na trzecim miejscu znalazła się atmosfera w pracy (53%). Zupełnie inaczej sytuacja wygląda obecnie. W badaniu przeprowadzonym w 2014 to atmosfera w pracy jest najważniejsza dla kandydatów. Aż 94,3% ankietowanych wskazało ten czynnik. Na drugim miejscu uplasowały się elastyczne godziny pracy (85,9%), a zaraz za nimi szanse rozwoju zawodowego (84,5%) oraz możliwość dalszej nauki i wymiany wiedzy (83,7%). Co ciekawe, wynagrodzenie znalazło się na ostatnim miejscu powodów czynników decydujących o zmianie pracy. Badanie to pokazuje jak bardzo przez ostatnią dekadę zmieniły się priorytety i potrzeby kandydatów. Możliwość rozwoju, dobra atmosfera i elastyczne godziny są cenione o wiele bardziej, niż wynagrodzenie czy zakres obowiązków. Dużo większą wagę potencjalni pracownicy przykładają także do równowagi pomiędzy życiem rodzinny, a zawodowym (w 2004 roku 27%, w 2014 67,9%). Czynniki finansowe schodzą więc na dalszy plan. Co to oznacza dla pracodawców?

 

Stół do piłkarzyków nie wystarczy

Zbudowanie silnej marki pracodawcy, przyciągnięcie nowych i zatrzymanie dotychczasowych pracowników to jedno z największych wyzwań, przed którym stoją dzisiejsi pracodawcy. W ślad za nowoczesnymi startupami i ich sposobem działania na tym polu, idą duże przedsiębiorstwa o ugruntowanej pozycji. Kupują stoły do piłkarzyków, przy których pracownicy mogą zrelaksować się ze współpracownikami, organizują wyjazdy integracyjne i spływy kajakowe. Jednak czy to wystarczy, aby odnieść sukces?

Takie działania są doceniane przez pracowników, jednak nie należy ograniczać się tylko do nich – przekonuje Małgorzata Majewska, ekspert monsterpolska.pl. Właściwe kreowanie marki pracodawcy wymaga indywidualnego podejścia. Nowoczesne przedsiębiorstwo może wydawać się atrakcyjne, dzięki bonusom w postaci bogatej oferty różnych form rozrywki. Większe firmy, o ugruntowanej pozycji, przyciągają z kolei dbaniem o równowagę pomiędzy życiem rodzinnym i zawodowym. Jednak chcąc znaleźć i zachęcić odpowiednich pracowników, trzeba poznać ich potrzeby i dostosować działania. Nasze najnowsze badanie wyraźnie pokazuje, że oczekiwania pracowników się zmieniły. Dziesięć lat temu atmosfera w pracy plasowała się dopiero na trzecim miejscu wśród najważniejszych kryteriów stosowanych przy wyborze zatrudnienia, a obecnie znajduje się na szczycie listy. To duże wyzwanie dla firm.

 

Czasy, kiedy pieniądze były głównym rozwiązaniem problemów, przed którymi stawały działy HR, już dawno minęły.  Kreowanie marki pracodawcy stało się ważnym elementem działań firmy. Czy jest to coś więcej niż zakup stołu do piłkarzyków? Oczywiście, że tak! Potencjalny pracownik dokonuje wstępnej oceny zakresu obowiązków czy atmosfery w miejscu pracy już podczas pierwszego kontaktu z firmą. Kluczowym pojęciem w tym kontekście jest „doświadczenie kandydata”. Równie ważna jest jednak dbałość o obecnych pracowników, a także o tych, którzy odchodzą z firmy – podsumowuje.

 

Rynek pracy zmienia się pod wieloma względami. Pracodawcy, coraz rzadziej mogą dyktować warunki, a częściej muszą zwracać uwagę na potrzeby kandydatów. Brak wykwalifikowanych kandydatów, mobilność i różnorodność ofert sprawia, że coraz częściej zmieniają oni miejsce zatrudnienia, wybierając firmę, która oferuje im lepsze warunki. A jak dobitnie pokazują wyniki badania, zdecydowanie nie jest to już tylko wyższe wynagrodzenie.