Kierunek

EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ WZROKOWĄ (TYFLOPEDAGOGIKA) | NYSA

Tryb: Hybrydowe Zapisz się
 *
 *
 *
 *


Administratorem Twoich danych osobowych jest Akademia WSB. Więcej informacji znajdziesz TUTAJ


Program na studiach podyplomowych jest zgodny z przepisami Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).

Celem studiów jest przygotowanie Słuchaczy do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie pedagogiki specjalnej – edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową , w tym wyposażenie w wiedzę oraz umiejętności praktyczne, a także kompetencje społeczne w zakresie metod, form kształcenia oraz podstaw rehabilitacji potrzebnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej z osobami słabowidzącymi i niewidomymi.

Nauczyciel tyflopedagog może pracować w szkolnictwie specjalnym: w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych, ośrodkach szkolno-wychowawczych dla uczniów słabowidzących i niewidomych; w szkolnictwie integracyjnym: w przedszkolach integracyjnych, przedszkolach z oddziałami integracyjnymi, szkołach integracyjnych, szkołach z oddziałami integracyjnymi; w szkolnictwie ogólnodostępnym (nurt inkluzyjny) oraz w  nauczaniu indywidualnym; w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz poradniach specjalistycznych.

Słuchacze zdobędą  wiedzę z zakresu metodologii badań naukowych stosowanych w dziedzinach nauk humanistycznych i nauk społecznych, w szczególności zasady projektowania i prowadzenia badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej oraz postulat wieloparadygmatyczności

  • zdobędą  wiedzę na temat organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w szczególności modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, oraz modele indywidualizacji lekcji, efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć
  • opanują praktyczne umiejętności wykorzystywania  i integrowania wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych
  • zdobędą wiedzę i umiejętności praktyczne niezbędne do pracy wychowawczej, opiekuńczej, dydaktycznej rewalidacyjnej z dziećmi i młodzieżą niewidomą i słabowidzącą
  • będą potrafili przeprowadzić diagnozę psychopedagogiczną i funkcjonalną dzieci i młodzieży niepełnosprawnych wzrokowo
  • nabędą umiejętność wspierania rodziny dziecka oraz inicjowania i prowadzenia działań integracyjnych w środowisku
  • poznają specyfikę procesu kształcenia i wychowania osób z uszkodzonym narządem wzroku
  • zrealizują praktykę pedagogiczną w placówkach kształcących uczniów z niepełnosprawnością wzrokową, w szczególności w szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych
  • Program

    • Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych z elementami andragogiki specjalnej
    • Podstawy prawne funkcjonowania osób niepełnosprawnych
    • Subdyscypliny pedagogiki specjalnej
    • Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej
    • Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii
    • Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością
    • Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacyjnej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu, szkole i placówce
    • Elementy tyflopsychologii
    • Medyczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową
    • Wybrane problemy tyflopedagogiki
    • Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej
    • Elementy pedeutologii tyflopedagogicznej
    • Zasady pracy z osobą z niepełnosprawnością wzrokową w kontekście praktycznych rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych   
    • Dydaktyka specjalna:
      • Teoria pedagogiki specjalnej, koncepcje i systemy kształcenia specjalnego
      • Organizacja procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi      
    • Metodyka nauczania i wychowania uczniów z niepełnosprawnością wzrokową w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
    • Metodyka nauczania i wychowania uczniów z niepełnosprawnością wzrokową w nauczaniu przedmiotowym
    • Metody pracy z uczniem niepełnosprawnym w nauczaniu integracyjnym i włączającym
    • Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z niepełnosprawnością wzrokową
    • Metody wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzrokową
    • Brajlowskie metody porozumiewania się
    • Rehabilitacja widzenia
    • Zasady orientacji przestrzennej i przemieszczania w przestrzeni
    • Metodyka pracy terapeutycznej z uczniami z niepełnosprawnością wzrokową
    • Diagnostyka w pedagogice specjalnej:
      • Proces diagnostyczny w pedagogice specjalnej, teoria, metody, sposoby, narzędzia.               
      • Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie.

    Liczba godzin: 450 h zajęć dydaktycznych + 180 h praktyki zawodowej

    Informacje dodatkowe

    • Studia są adresowane do nauczycieli i osób posiadających wyższe wykształcenie wraz z przygotowaniem pedagogicznym. W procesie rekrutacji kandydaci składają oświadczenie potwierdzające posiadanie przygotowania pedagogicznego
    • Czas trwania: 3 semestry.
    • Podstawa zaliczenia: studia kończą się egzaminami zaliczającymi poszczególne semestry nauki oraz zaliczeniem praktyki zawodowej.
    • Dni odbywania się zajęć: soboty, niedziele.
    • Część zajęć w formule online (Blended learning).

    Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.

  • PARTNER

    Europejskie Centrum Edukacyjno-Szkoleniowe Vademecum (ECES Vademecum) Nysa, ul. Poznańska 1 działa od 1 stycznia 2009 roku, chociaż właściciel tej firmy edukacyjnej dr Bożena Węcka zdobywała doświadczenie w edukacji pracując  w instytucjach z nią związanych od 1982 roku. ECES Vademecum działa głównie na terenie województwa opolskiego i województw ościennych. Tworzą ją: Europejskie Centrum Edukacyjno-Szkoleniowe, Placówka Doskonalenia Nauczycieli, Szkoła Policealna dla dorosłych, Liceum dla dorosłych. Dodatkowo Vademecum współpracuje z 3 uczelniami wyższymi w tym także z  Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej.

    Wiodącą działalnością  ECES Vademecum jest działalność edukacyjna prowadzona na szeroką skalę na rzecz doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej szkół i placówek oświatowych oraz pracowników samorządów terytorialnych zarządzających oświatą w zakresie wiedzy i umiejętności zgodnych z założeniami zreformowanego systemu oświaty. ECES Vademecum jest także organizatorem kursów zawodowych, warsztatów, szkoleń z różnych dziedzin.

    Potencjał techniczny ECES Vademecum to budynek w Nysie, przy ulicy Poznańskiej 1. Przebudowany i zmodernizowany składa się z trzech kondygnacji o powierzchni 1450 m2. W budynku mieści  się 14 sal do prowadzenia zajęć w tym także studia nagrań do zajęć zdalnych. Dodatkowo do dyspozycji studentów są: biblioteka, strefy rekreacyjne: wewnętrzna i zewnętrzna. W budynku jest dostępny Internet bezprzewodowy (łącza światłowodowe).

    Kadra dydaktyczna (136 wykładowców) prowadząca zajęcia w ECES Vademecum, rekrutuje się z uczelni wyższych co jest gwarantem akademickiej jakości nauczania. Ponadto zajęcia prowadzą także praktycy: metodycy, dyrektorzy bibliotek, szkół i przedszkoli, psychologowie, pedagodzy.

    Potencjał społeczny wynika z wieloletniej działalności ECES Vademecum na niwie edukacyjnej. Współpraca z 3 uczelniami wyższymi oraz własne firmy edukacyjne są potężnym orędziem na drodze zaspokajania potrzeb edukacyjnych województwa opolskiego i województw ościennych. ECES Vademecum to także organizator dużych imprez kulturalnych o zasięgu ogólnokrajowym, poświęconych dialogom międzykulturowym. Zorganizowano do tej pory 10 wieczorów kultury krajów śródziemnomorskich. Na niwie naukowej ECES Vademecum jest organizatorem Europejskich Dni Nauki, skierowanych są do różnych grup społecznych: nauczycieli, przedstawicieli biznesu, pracowników administracji, służby zdrowia i wielu innych.

    ECES Vademecum jest wysoko notowane przez: jednostki samorządu terytorialnego, instytucje edukacyjne, odbiorców oferty edukacyjnej, wykładowców, partnerów. Dnia 1 wrzesień 2019 r. - Placówka Doskonalenia Nauczycieli Vademecum otrzymała akredytację Opolskiego Kuratora Oświaty na kolejne 5 lat, dnia 5 październik 2018 r. – ECES Vademecum otrzymało podziękowanie w formie kryształu okolicznościowego z okazji XX-lecia Powiatu Nyskiego za wzorową współpracę, okazaną pomoc i wspieranie Zarządu i Rady Powiatu w realizacji ich zadań. Od lat zajmuje czołowe miejsca w konkursie Orły Edukacji czy Firma Godna Zaufania.

    Adres:

    Europejskie Centrum Edukacyjno-Szkoleniowe Vademecum

    48-300 Nysa, ul. Poznańska 1, tel. 77435 12 54

    www.poznanska.nysa.pl www.vademecum.nysa.pl

  • Kadra

    Gacek Teresa

    Tyflopedagog, oligofrenopedagog, pedagog szkolny, kierownik internatu, szkolny doradca zawodowy w Zespole Szkół Medycznych im. Janusza Korczaka w Prudniku. Wieloletni wykładowca w Instytucie Studiów Podyplomowych w zakresie tyflopedagogiki. Koordynator pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie diagnozowania dzieci i młodzieży oraz w udzielaniu im wsparcia.

    Więcej

    Gorczyca Magdalena

    Surdologopeda, neurologopeda, pedagog specjalny oraz terapeuta wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju – absolwentka Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Praktyk z wieloletnim stażem pracy z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Pracuje w Zespole Placówek Specjalnych w Nysie, oraz w Promyku Nadziei – firmie oferującej specjalistyczną pomoc i terapię dla dzieci i młodzieży. Wieloletni wykładowca w Instytucie Studiów Podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej, surdopedagogiki, logopedii, a także terapii pedagogicznej.

    Więcej

    Dudzik Iwona

    Od 24 lat Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Nysie, Logopeda, doradca metodyczny, prowadzi diagnozę i terapię logopedyczną, surdopedagogiczną, pedagogiczną, posiada doświadczenie w doskonaleniu nauczycieli w obszarach edukacji wczesnoszkolnej, wychowania przedszkolnego, specjalnych potrzeb edukacyjnych. Wykładowca akademicki.

    Więcej
  • Rekomendacje

    W ramach studiów słuchacze zdobywają praktyczne umiejętności związane m.in. z orientacją w przestrzeni oraz samodzielnym, bezpiecznym i efektywnym poruszaniem się osób niewidomych i słabowidzących. Zapoznają się z technikami poruszania się z białą laską, psem przewodnikiem oraz widzącym przewodnikiem oraz możliwościami wykorzystywania nowoczesnych urządzeń technicznych w orientacji przestrzennej i poruszaniu się niewidomych.

    Grzegorz Rzeszutek
    Tyflopedagog, informatyk, doradca zawodowy Polski Związek Niewidomych

  • Opłaty

    RATA WYSOKOŚĆ RATY TERMIN PŁATNOŚCI
    wpisowe 300 zł w dniu zapisu
    I 500 zł do 5 marca 2022
    II 600 zł do 5 kwietnia 2022
    III 500 zł do 5 maja 2022
    IV 500 zł do 5 października 2022
    V 600 zł do 5 listopada 2022
    VI 500 zł do 5 grudnia 2022
    VII 300 zł do 5 lutego 2023 
    Ogółem 3800 zł  


    Istnieje możliwość ustalenia indywidualnych rat.

    Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury proszone są o wypełnienie WNIOSKU

  • Promocje

    Bonifikaty terminowe:

    - przy zapisie w terminie od 03.01.2022 r. do 31.01.2022 r. przysługuje bonifikata w wysokości 500 zł.;

    - przy zapisie w terminie od 01.02.2022 r. do 15.02.2022 r. przysługuje bonifikata w wysokości 300 zł;

    - przy zapisie w terminie od 16.02.2022 r. do 28.02.2022 r. przysługuje bonifikata w wysokości 200 zł.

    Bonifikaty:

    - Bonifikata absolwencka - absolwenci wszystkich form edukacyjnych ECES Vademecum w roku akademickim 2020/2021, mają prawo do 20% bonifikaty w opłatach czesnego, po przedstawieniu w dniu zapisu kserokopii dokumentu uprawniającego do zniżki; bonifikata obowiązuje do 31.01.2022 r.

    - Bonifikata z tytułu wyboru dwóch kierunków studiów podyplomowych - kandydaci przy wyborze drugiego kierunku studiów podyplomowych otrzymuje zniżkę w wysokości 50% od kwoty czesnego (zniżka dotyczy kierunku o niższym czesnym);

    - Bonifikata dla pracowników instytucji oświatowych - pracownicy instytucji oświatowych stanowiący grupę co najmniej 5 pracowników instytucji otrzymują bonifikatę w wysokości 300 zł (bonifikata dotyczy ostatniej raty czesnego) – należy przedstawić stosowne zaświadczenie o zatrudnieniu;

    - Bonifikata rodzinna - słuchacze studiów podyplomowych, którzy z członkiem rodziny tj. ojcem, matką, synem, córką, bratem, siostrą, mężem, żoną równocześnie podejmują naukę w Akademii WSB, otrzymują bonifikatę w wysokości 300 zł (bonifikata dotyczy ostatniej raty czesnego) – należy przedstawić stosowny dokument;

     

  • Kontakt

    PDN Vademecum Nysa
    Koordynator Magdalena Ziółkowska
    * tel. 77 409 04 58
    * tel. 77 435 12 54 w.23
    * tel. kom. 691 564 567
    * e-mail: dos@poznanska.nysa.pl

Sprawdź dostępność miejsc
 *
 *
 *
 *


Administratorem Twoich danych osobowych jest Akademia WSB. Więcej informacji znajdziesz TUTAJ


Na stronach internetowych Akademii WSB stosowane są pliki cookies zgodnie z polityką prywatności.

Akceptuj Więcej informacji