Wstęp
moduł I: „Warto być uczciwym, choć nie zawsze się to opłaca. Opłaca się być nieuczciwym, ale nie warto” – o etyce w paru słowach
1. Etycznie w pracy - czyli jak?
- wartości osobiste, podstawowe wartości etyczne w biznesie globalnym
- etyka przedsiębiorstwa
- etyka zawodowa urzędnika publicznego
2. Kodeks etyczny przedsiębiorstwa:
- modele przywództwa (kierowanie niemoralne, amoralne, moralne) i ich ocena
- zachowania etyczne, zachowania nieetyczne w biznesie globalnym + indywidualne zachowania pracowników
3. Etyczny model decyzyjny – czym jest i jak go z powodzeniem stosować w codziennej pracy
4. Etyka jako klucz do zrównoważonego biznesu, decydujący o sukcesie lub porażce organizacji w perspektywie długofalowej:
- dynamiczna etyka biznesu - korzyści płynące z etycznego sposobu działania profesjonalnego: motywacja pracowników, zaufanie klientów, kontrahentów i współpracowników
- troska o potrzeby klientów, troska o pracowników → szacunek społeczny,
- „Społeczna odpowiedzialność biznesu”
- konkursy „Fair Play”
moduł II: „Etyczna komunikacja” czyli jak porozumiewać się z innymi w zgodzie z obowiązującymi normami społecznymi realizując własne cele
1. Komunikacja werbalna w ujęciu warsztatowym – narzędzia pomocne w budowaniu pożądanych wypowiedzi (ze szczególnym naciskiem na emisję głosu z pominięciem treści wypowiedzi)
2. Komunikacja werbalna w ujęciu praktycznym – konstruowanie wartościowych etycznie sformułowań:
komunikat JA/komunikat TY – etyczne sposoby na udzielanie informacji zwrotnej
- język korzyści (język perswazyjny) – budowa komunikatu, dzięki któremu zrealizujesz cele własne i zaspokoisz potrzeby współrozmówcy
- elevator pitch – w jaki sposób winda może stać się Twoim sprzymierzeńcem w budowaniu etycznych relacji?
3. Scenariusz etycznej rozmowy autoprezentacyjnej
4. Język jako narzędzie – podstawowe zasady budowania etycznej komunikacji:
- zasada podmiotowości uczestników dialogu
- zasada prawdy, uczciwości
- zasada obiektywizmu
- zasada otwartości, szacunku i tolerancji
- zasada dobra odbiorcy
- zasada poprawności językowej
5. Nieetyczne zachowania językowe
6. Budowanie własnego autorytetu komunikacyjnego etycznego pracownika/współpracownika/przełożonego
moduł III: „Jak Cię widzą, tak Cię piszą” czyli kreowanie pożądanego wizerunku profesjonalnego
1. Komunikacja niewerbalna - mowa ciała jako główny determinant postrzegania Ciebie przez innych (gesty, mimika, kontakt wzrokowy, postawa ciała, wygląd, zapach)
2. Kreowanie pożądanego wizerunku profesjonalnego w najprostszy możliwy sposób – za pomocą ubioru:
- obowiązujące zasady dress-code z naciskiem na style profesjonalne
- podprogowe znaczenie kolorów
- dobór odpowiedniego stroju służbowego wspomagającego osiągnięcie planowanego celu
3. Subtelne techniki wywierania wpływu społecznego możliwe do zastosowania w bezpośrednim kontakcie – wypracowanie służbowego dress code w odpowiedzi na oczekiwania społeczne
4. Budowanie własnego wizerunku i autorytetu z zastosowaniem zasad etycznych na poziomie wartości, przekonań i tożsamości własnej – Twoja marka osobista
Podsumowanie szkolenia (sesja Q&A, sugestie dotyczące dalszych działań poszkoleniowych + wnioski uczestników możliwe do zastosowania w pracy od razu po szkoleniu)