Data

11.12.2025

Ekspercka wiedza, konkretne rozwiązania. Wykładowcy AWSB wyróżnieni

Konkretne diagnozy, jasne rekomendacje i nazwiska ekspertów Akademii WSB przy najważniejszych wystąpieniach programu – tak jednym zdaniem można streścić Ogólnopolską Konferencję Naukową „Edukacja dla bezpieczeństwa wobec współczesnych wyzwań i zagrożeń” w Ełku.

W sesji „Współczesny wymiar dywersji” wspólnie wystąpili prof. dr hab. Bernard Wiśniewski oraz dr hab. Tomasz Safjański, prof. AWSB. Pokazali dywersję jako działania prowadzone nie tylko w wymiarze militarnym, ale też informacyjnym, społecznym i cybernetycznym — z naciskiem na manipulację informacją, operacje psychologiczne i rolę mediów społecznościowych w polaryzacji opinii publicznej. Wniosek był prosty: edukacja dla bezpieczeństwa musi budować odporność poznawczą i krytyczne myślenie.

Wątek systemowy przedstawił dr hab. Andrzej Czupryński, prof. AWSB, umieszczając edukację dla bezpieczeństwa w architekturze Systemu Bezpieczeństwa Narodowego RP i wskazując praktyczne kierunki rozwoju edukacji obronnej.

O zagrożeniach cyfrowych mówił dr hab. Paweł Lubiewski, prof. AWSB — od rosnącej skali cyberataków i phishingu, po manipulacje informacyjne. Podkreślił, że cyberodporność zaczyna się od edukacji: zarówno uczniów, jak i kadry pedagogicznej, oraz od wdrażania praktycznych elementów cyberbezpieczeństwa do programów szkolnych.

Z kolei dr hab. Jarosław Struniawski, prof. AWSB skupił się na bezpieczeństwie instytucji edukacyjnych: zarządzaniu ryzykiem, organizacji systemu bezpieczeństwa wewnętrznego, planowaniu ewakuacji, monitoringu zdarzeń i współpracy z instytucjami zewnętrznymi.

Podczas wydarzenia — obok części naukowej — wręczono także medale „Zasłużony dla rozwoju edukacji”, które otrzymali: prof. dr hab. Bernard Wiśniewski, dr hab. Andrzej Czupryński, prof. AWSB oraz dr hab. Paweł Lubiewski, prof. AWSB.

Konferencję współorganizowały jednostki AWSB (m.in. Centrum Metodologii Badań w Naukach o Bezpieczeństwie oraz Centrum Badań nad Bezpieczeństwem Transgranicznym), co dodatkowo podkreśliło rolę Uczelni w rozwijaniu badań i praktyki edukacji dla bezpieczeństwa.