Data

22.10.2025

Nawet globalna awaria nie zatrzymała edukacji przyszłości

Za nami VII Akademickie Forum Jakości, które w tym roku odbyło się pod hasłem „Edukacja wobec przyszłości”. Wydarzenie w formule online zgromadziło ekspertów, dydaktyków i praktyków z Polski i ze świata, którzy wspólnie szukali odpowiedzi na pytanie, jak uczyć w czasach niepewności i dynamicznych przemian technologicznych.

Nie wystarczy dziś pytać, czego uczymy – musimy pytać, po co i dla jakiego świata – podkreśliła dr Sabina Ratajczak, Prorektor ds. Rozwoju Akademii WSB, otwierając Forum.

Choć dzień konferencji zbiegł się z globalną awarią Internetu, wydarzenie odbyło się bez zakłóceń. Śledziło je niemal 300 uczestników, co potwierdza, że temat jakości i przyszłości kształcenia pozostaje jednym z kluczowych wyzwań współczesnej edukacji. W programie znalazły się wystąpienia takich prelegentów, jak Rafał Kołodziej (CEO Greenhat Innovation, współzałożyciel FutureS Thinking Group), Pablo Garcia Tello (CERN), Sonia Gómez (TU/e), dr hab. Joanna Mytnik, prof. Politechniki Gdańskiej, oraz przedstawiciele Akademii WSB – dr Maciej Dowgielinż. Emilian Maj z Centrum Nowoczesnych Metod i Technologii Edukacyjnych Akademii WSB.

Dopełnieniem były przykłady z praktyki szkolnej: 3LAB z III LO w Gdyni, kierowany przez Annę Rzepę wraz z zespołem uczennic (Karoliną Bukowską, Julią LandsbergMarianną Mikołajczak), pokazał, jak szeroka, otwarta kultura projektów wykracza poza podstawę programową i inspiruje do realnego działania.

Popołudniowe sesje dobrych praktyk przyniosły konkretne przykłady zmiany „tu i teraz”. Barbara Małuszyńska (Uniwersytet Merito) mówiła o wspólnocie wykładowców i programie „AI jako Twój asystent dydaktyczny”, dr Szymon Machajewski (University of Illinois Chicago) zaprezentował praktyczne narzędzia do oceniania współpracy z AI, a dr Anna Grabiec przedstawiła model CRAFT, łączący krytyczne i refleksyjne myślenie z działaniem.

Anna Warda-Ritzen (PCG Academia) podkreśliła natomiast, że prawdziwe wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji zaczyna się tam, gdzie technologia wspiera rozwój odpowiedzialności, refleksji i sprawczości studentów. Na zakończenie mgr Małgorzata Małecka-Tomala (Akademia WSB) połączyła metodę Design Thinking z narzędziami AI, stawiając na uczenie myślenia, a nie powtarzania.

Tegoroczna edycja po raz kolejny udowodniła, że edukacja przyszłości to nie tylko technologia, lecz przede wszystkim relacje, refleksja i wspólne poszukiwanie sensu uczenia się.Dziękujemy wszystkim prelegentom i uczestnikom za współtworzenie przestrzeni, która wzmacnia odporność, budzi nadzieję i daje konkretne narzędzia do działania.

Partnerzy wydarzenia
- Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A. (partner główny), - PCG Academia Sp. z o.o.

Patronat honorowy:
- Ministerstwo Cyfryzacji, - Forum Akademickie, - Instytut Rozwoju Szkolnictwa Wyższego, - Konfederacja Lewiatan.