Jak budować szkołę, w której każde dziecko ma swoje miejsce? Odpowiedzi na to pytanie szukali uczestnicy konferencji „Wiem, rozumiem, nie wykluczam”, inaugurującej działalność Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą (SCWEW) w Jaworznie. Wydarzenie, zorganizowane przez Akademię WSB we współpracy ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym, zgromadziło pedagogów, psychologów i samorządowców, którym bliska jest idea szkoły otwartej na różnorodność.
Konferencja stała się przestrzenią spotkania nauki z praktyką. Wykład inauguracyjny prof. Mirosławy Nowak-Dziemianowicz – „Edukacja włączająca: od świadomości do praktyki” – wyznaczył ton dalszej dyskusji. O zdrowiu psychicznym uczniów mówiła prof. Monika Bąk-Sosnowska, a przedstawiciele Ośrodka Rozwoju Edukacji podkreślali znaczenie systemowego wsparcia dla szkół w procesie zmian.
W kolejnych sesjach plenarnych eksperci Akademii WSB – prof. Marek Walancik, prof. Artur Fabiś, prof. Sławomir Trusz i prof. Eugenia Rostańska – analizowali współczesne wyzwania edukacji włączającej: od diagnozy funkcjonalnej, przez współpracę z rodzicami, po rozwój kompetencji nauczycieli. Dyskusje, pytania z sali i „kącik dobrych praktyk” potwierdziły, że szkoła otwarta na każdego ucznia to nie idea przyszłości, lecz konieczność teraźniejszości.