A-
Zmniejsz czcionkę
A+
Zwiększ czcionkę
Powiększ kursor
Pomniejsz kursor
Tłumacz migowy
Zmień kontrast
Przywróć ustawienia

Data

18.07.2023

Ekspert Akademii WSB dla portalu Wirtualne Media

Dr Krystian Dudek o o wystąpieniach Jarosława Kaczyńskiego

Media relacjonując ostatnie spotkanie wyborcze PiS, zwróciły uwagę przede wszystkim na to, jak wyglądał Jarosław Kaczyński. Prezes PiS wystąpił w ciemnym garniturze, a na głowie miał biało-czerwoną czapkę z daszkiem, na której widniało polskie godło. Od razu wyjaśnił zgromadzonym, skąd ten element stroju: - Przepraszam państwa, że w czapce, ale zalecają, żeby być w takiej temperaturze, przy takim słońcu w czapce.

"Żaden detal stroju nie jest przypadkiem"

W niezamierzony cel wystąpienia prezesa PiS w czapeczce nie wierzy dr Krystian Dudek, wykładowca i pełnomocnik rektora Akademii WSB ds. PR, autor kampanii wyborczych i doradca sztabów, właściciel Instytutu Publico.

- W kampanii wyborczej, a ta mimo wakacji trwa w pełni, nie ma przypadków. Jeśli prowadzona jest profesjonalnie, to żaden gest, słowo czy detal stroju nie może być i nie jest przypadkiem. W amerykańskiej kampanii wyborczej, gdy Donald Trump walczył z Hillary Clinton detale stroju odgrywały ogromną różnicę. Trump, któremu zarzucano zbytnią ekspresyjność, czasami rezygnował z czerwonego krawata na rzecz spokojniejszego w odcieniach niebieskiego. Hillary Clinton natomiast ubierała czerwoną garsonkę, by pokazać, że jest kobietą energiczną, zdecydowaną, odważną i będzie odpowiednim liderem na trudne czasy - przypomina. - Jarosław Kaczyński w czapeczce bejsbolówce z orłem, mówiący o patriotyzmie, to dla mnie po pierwsze podprogowe puszczenie oka do młodych, po drugie zwrócenie uwagi na symbol narodowy, po trzecie - naturalny i trudny do krytyki argument dotyczący dbałości o zdrowie, a po czwarte - podbicie medialne wydarzenia, w którym wystąpił. Zwróćmy uwagę, ile grup docelowych obsługuje ten wywołujący uśmiech, sprytny zabieg PR. Dzięki czapce wszyscy mówią o wystąpieniu Jarosława Kaczyńskiego, które zapewne nie zrobiłoby takich zasięgów, gdyby było standardowym, zwykłym przemówieniem - uważa dr Dudek.

Cały artykuł dostępny jest TUTAJ

 

 

Dr Krystian Dudek

Ekspert z zakresu marketingu politycznego, komunikacji kryzysowej i społecznej, wykładowca Akademii WSB.

Więcej