A-
Zmniejsz czcionkę
A+
Zwiększ czcionkę
Powiększ kursor
Pomniejsz kursor
Tłumacz migowy
Zmień kontrast
Przywróć ustawienia
Kierunek

EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ WZROKOWĄ (TYFLOPEDAGOGIKA) – STUDIA KWALIFIKACYJNE DLA PEDAGOGÓW SPECJALNYCH | NYSA

Zapisz się
 *
 *
 *
 *

 *


_____________________



Administratorem Twoich danych osobowych jest Akademia WSB. Więcej informacji znajdziesz TUTAJ


Program na studiach podyplomowych jest zgodny z przepisami Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).

Celem studiów jest przygotowanie Słuchaczy do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie pedagogiki specjalnej – edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową , w tym wyposażenie w wiedzę oraz umiejętności praktyczne, a także kompetencje społeczne w zakresie metod, form kształcenia oraz podstaw rehabilitacji potrzebnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej z osobami słabowidzącymi i niewidomymi.

Nauczyciel tyflopedagog może pracować w szkolnictwie specjalnym: w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych, ośrodkach szkolno-wychowawczych dla uczniów słabowidzących i niewidomych; w szkolnictwie integracyjnym: w przedszkolach integracyjnych, przedszkolach z oddziałami integracyjnymi, szkołach integracyjnych, szkołach z oddziałami integracyjnymi; w szkolnictwie ogólnodostępnym (nurt inkluzyjny) oraz w  nauczaniu indywidualnym; w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz poradniach specjalistycznych.

Słuchacze zdobędą  wiedzę z zakresu metodologii badań naukowych stosowanych w dziedzinach nauk humanistycznych i nauk społecznych, w szczególności zasady projektowania
i prowadzenia badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej oraz postulat wieloparadygmatyczności

  • zdobędą  wiedzę na temat organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w szczególności modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami,
  • rodzicami lub opiekunami, oraz modele indywidualizacji lekcji, efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć
  • opanują praktyczne umiejętności wykorzystywania  i integrowania wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych
  • zdobędą wiedzę i umiejętności praktyczne niezbędne do pracy wychowawczej, opiekuńczej, dydaktycznej rewalidacyjnej z dziećmi i młodzieżą niewidomą i słabowidzącą
  • będą potrafili przeprowadzić diagnozę psychopedagogiczną i funkcjonalną dzieci i młodzieży niepełnosprawnych wzrokowo
  • nabędą umiejętność wspierania rodziny dziecka oraz inicjowania i prowadzenia działań integracyjnych w środowisku
  • poznają specyfikę procesu kształcenia i wychowania osób z uszkodzonym narządem wzroku
  • zrealizują praktykę pedagogiczną w placówkach kształcących uczniów z niepełnosprawnością wzrokową, w szczególności w szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych
  • Program

    • Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych z elementami andragogiki specjalnej
    • Podstawy prawne funkcjonowania osób niepełnosprawnych
    • Subdyscypliny pedagogiki specjalnej
    • Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej
    • Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii
    • Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością
    • Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacyjnej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu, szkole i placówce
    • Elementy tyflopsychologii
    • Medyczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową
    • Wybrane problemy tyflopedagogiki
    • Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej
    • Elementy pedeutologii tyflopedagogicznej
    • Zasady pracy z osobą z niepełnosprawnością wzrokową w kontekście praktycznych rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych
    • Metodyka nauczania i wychowania uczniów z niepełnosprawnością wzrokową w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
    • Metodyka nauczania i wychowania uczniów z niepełnosprawnością wzrokową w nauczaniu przedmiotowym
    • Metody pracy z uczniem niepełnosprawnym w nauczaniu integracyjnym i włączającym
    • Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z niepełnosprawnością wzrokową
    • Metody wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzrokową
    • Brajlowskie metody porozumiewania się
    • Rehabilitacja widzenia
    • Zasady orientacji przestrzennej i przemieszczania w przestrzeni
    • Metodyka pracy terapeutycznej z uczniami z niepełnosprawnością wzrokową

    Liczba godzin: 390 h zajęć dydaktycznych + 120 h praktyki zawodowej

    Informacje dodatkowe

    • Studia są adresowane do nauczycieli i osób posiadających wyższe wykształcenie wraz z przygotowaniem pedagogicznym. W procesie rekrutacji kandydaci składają oświadczenie potwierdzające posiadanie przygotowania pedagogicznego oraz posiadanie przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej
    • Czas trwania: 3 semestry.
    • Podstawa zaliczenia: studia kończą się egzaminami zaliczającymi poszczególne semestry nauki oraz zaliczeniem praktyki zawodowej.
    • Dni odbywania się zajęć: soboty, niedziele.
    • Część zajęć w formule online (Blended learning).

    Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.

     

  • PARTNER

    Europejskie Centrum Edukacyjno-Szkoleniowe Vademecum (ECES Vademecum) Nysa, ul. Poznańska 1 działa od 1 stycznia 2009 roku, chociaż właściciel tej firmy edukacyjnej dr Bożena Węcka zdobywała doświadczenie w edukacji pracując  w instytucjach z nią związanych od 1982 roku. ECES Vademecum działa głównie na terenie województwa opolskiego i województw ościennych. Tworzą ją: Europejskie Centrum Edukacyjno-Szkoleniowe, Placówka Doskonalenia Nauczycieli, Szkoła Policealna dla dorosłych, Liceum dla dorosłych. Dodatkowo Vademecum współpracuje z 3 uczelniami wyższymi w tym także z  Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej.

    Wiodącą działalnością  ECES Vademecum jest działalność edukacyjna prowadzona na szeroką skalę na rzecz doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej szkół i placówek oświatowych oraz pracowników samorządów terytorialnych zarządzających oświatą w zakresie wiedzy i umiejętności zgodnych z założeniami zreformowanego systemu oświaty. ECES Vademecum jest także organizatorem kursów zawodowych, warsztatów, szkoleń z różnych dziedzin.

    Potencjał techniczny ECES Vademecum to budynek w Nysie, przy ulicy Poznańskiej 1. Przebudowany i zmodernizowany składa się z trzech kondygnacji o powierzchni 1450 m2. W budynku mieści  się 14 sal do prowadzenia zajęć w tym także studia nagrań do zajęć zdalnych. Dodatkowo do dyspozycji studentów są: biblioteka, strefy rekreacyjne: wewnętrzna i zewnętrzna. W budynku jest dostępny Internet bezprzewodowy (łącza światłowodowe).

    Kadra dydaktyczna (136 wykładowców) prowadząca zajęcia w ECES Vademecum, rekrutuje się z uczelni wyższych co jest gwarantem akademickiej jakości nauczania. Ponadto zajęcia prowadzą także praktycy: metodycy, dyrektorzy bibliotek, szkół i przedszkoli, psychologowie, pedagodzy.

    Potencjał społeczny wynika z wieloletniej działalności ECES Vademecum na niwie edukacyjnej. Współpraca z 3 uczelniami wyższymi oraz własne firmy edukacyjne są potężnym orędziem na drodze zaspokajania potrzeb edukacyjnych województwa opolskiego i województw ościennych. ECES Vademecum to także organizator dużych imprez kulturalnych o zasięgu ogólnokrajowym, poświęconych dialogom międzykulturowym. Zorganizowano do tej pory 10 wieczorów kultury krajów śródziemnomorskich. Na niwie naukowej ECES Vademecum jest organizatorem Europejskich Dni Nauki, skierowanych są do różnych grup społecznych: nauczycieli, przedstawicieli biznesu, pracowników administracji, służby zdrowia i wielu innych.

    ECES Vademecum jest wysoko notowane przez: jednostki samorządu terytorialnego, instytucje edukacyjne, odbiorców oferty edukacyjnej, wykładowców, partnerów. Dnia 1 wrzesień 2019 r. - Placówka Doskonalenia Nauczycieli Vademecum otrzymała akredytację Opolskiego Kuratora Oświaty na kolejne 5 lat, dnia 5 październik 2018 r. – ECES Vademecum otrzymało podziękowanie w formie kryształu okolicznościowego z okazji XX-lecia Powiatu Nyskiego za wzorową współpracę, okazaną pomoc i wspieranie Zarządu i Rady Powiatu w realizacji ich zadań. Od lat zajmuje czołowe miejsca w konkursie Orły Edukacji czy Firma Godna Zaufania.

    Adres:

    Europejskie Centrum Edukacyjno-Szkoleniowe Vademecum

    48-300 Nysa, ul. Poznańska 1, tel. 77435 12 54

    www.poznanska.nysa.pl www.vademecum.nysa.pl

  • Kadra

    Jaskólska Elżbieta

    Edukator, oligofrenopedagog, specjalista do wczesnego wspomagania i edukacji dzieci z autyzmem, logopeda, neurologopeda, terapeuta komunikacji AAC (makaton, piktogramy, PCS), terapeuta terapii jedzenia, behawioralnej, terapii ręki,  socjoterapii behawioralno – poznawczej, terapeuta treningu umiejętności społecznych. Posiada uprawnienia do stosowania elementów terapii SI w terapii logopedycznej oraz elektrostymulacji w neurologopedii. Wieloletnie doświadczenie w diagnozie funkcjonalnej dzieci. Od ponad 20 lat pracuje w szkolnictwie specjalnym z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem i ze sprzężeniami. Były pracownik Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, doradca metodyczny. Wieloletni wykładowca w Instytucie Studiów Podyplomowych w zakresie edukacji i rehabilitacji osób  z niepełnosprawnością intelektualną, edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, pedagogiki korekcyjnej, wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, edukacji włączającej. Od wielu lat współprowadzi Centrum terapeutyczne – Promyk Nadziei w Nysie dla dzieci i młodzieży z różnymi zaburzeniami i niepełnosprawnościami. Od 10 lat Prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci Niepełnosprawnych JANEK, twórca i koordynator grupy wsparcia dla rodziców dzieci niepełnosprawnych.

    Więcej

    Gos Grzegorz

    Pedagog specjalny, oligofrenopedagog, socjoterapeuta, specjalista ds. terapii dzieci ze spektrum autyzmu, terapeuta SI, terapeuta ręki, terapeuta bioffedback, terapeuta behawioralny, terapeuta TUS. Od 20 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami w rozwoju psychicznym w Zespole Placówek Specjalnych w Nysie. Od 7 lat prowadzi centra terapeutyczne w Nysie, Grodkowie, Prudniku i Głuchołazach dla dzieci i dorosłych z różnymi dysfunkcjami w rozwoju.

    Więcej

    Kulpa Marzena

    Oligofrenopedagog, terapeuta ręki, trener grafomotoryki, nauczyciel montessoriański. Zatrudniona w Zespole Placówek Specjalnych w Nysie. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną a także w zakresie terapii pedagogicznej, treningu umiejętności społecznych oraz wczesnego wspomagania. Wieloletni wykładowca w Instytucie Studiów Podyplomowych w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

    Więcej

    Błońska Elżbieta

    Współwłaściciel, psycholog w Centrum Diagnozy i Psychoterapii Elżbieta Błońska&Ewa Wilk, absolwentka jednolitych studiów magisterskich kierunku psychologia na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu, ukończyła studium psychologii sądowej, liczne kursy m.in kurs psychoterapii systemowej WTTS, poznawczo-behawioralnej, kurs z zakresu psychodietetyki, oraz szkolenia takie jak: praca z osobami z zaburzeniami psychotycznymi, depresja w życiu zawodowym i prywatnym itp. Obecnie jest w trakcie 4-letnich studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu w Szkole Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej (Studia rekomendowane przez PTTPB – ukończenie uprawnia do uzyskania certyfikatów PTTPB oraz EABCT), oraz studiów doktoranckich (zainteresowania badawcze: schizofrenia). Jest również w trakcie specjalizacji z psychologii klinicznej - Psychiatria człowieka dorosłego. Stale podnosi swoje kwalifikacje i poddaje swoją pracę regularnej superwizji. W swojej pracy terapeutycznej łączy terapie poznawczo-behawioralną z systemową. Swoje doświadczenie zdobywała pracując z dorosłymi oraz dziećmi. Obecnie pracuje na Oddziale Psychiatrycznym, gdzie prowadzi terapię indywidualną i grupową, zajmuje się również psychoedukacją pacjentów. Hobbistycznie zajmuje się terapią i edukacją w asyście psa zarówno na Oddziale jak i placówkach oświatowych.

    Więcej
  • Rekomendacje

    W ramach studiów słuchacze zdobywają praktyczne umiejętności związane m.in. z orientacją w przestrzeni oraz samodzielnym, bezpiecznym i efektywnym poruszaniem się osób niewidomych i słabowidzących. Zapoznają się z technikami poruszania się z białą laską, psem przewodnikiem oraz widzącym przewodnikiem oraz możliwościami wykorzystywania nowoczesnych urządzeń technicznych w orientacji przestrzennej i poruszaniu się niewidomych.

    Grzegorz Rzeszutek
    Tyflopedagog, informatyk, doradca zawodowy Polski Związek Niewidomych

  • Opłaty

    RATA WYSOKOŚĆ RATY TERMIN PŁATNOŚCI
    wpisowe 300 zł w dniu zapisu
    I 1000 zł do 5 października 2024
    II 1000 zł do 5 listopada 2024
    III 1000 zł do 5 stycznia 2025
    IV 1000 zł do 5 lutego 2025
    V 700 zł do 5 marca 2025
    Ogółem 5000 zł  


    Istnieje możliwość ustalenia indywidualnych rat.

    Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury proszone są o wypełnienie WNIOSKU

  • BONIFIKATY

    1. 4 500 zł - Bonifikata dla Członków Śląskiej Izby Lekarskiej - obowiązuje do 31 października 2024 r.
    2. 4 500 zł - Bonifikata dla Członków Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Katowicach, Beskidzkiej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych, Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Częstochowie oraz Małopolskiej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych - obowiązuje do 31 października 2024 r.
    • PROMOCJA "ABSOLWENT"

      Absolwenci Akademii WSB oraz absolwenci studiów podyplomowych Akademii WSB mają prawo do 20% bonifikaty w opłatach czesnego, po przedstawieniu w dniu zapisu kserokopii dokumentu uprawniającego do zniżki.

    • Bonifikata dla firm

      Pracownicy firm i instytucji, stanowiący grupę co najmniej 5 pracowników jednej firmy (instytucji), otrzymują bonifikatę w wysokości 300 zł czesnego (bonifikata dotyczy ostatniej raty czesnego) – należy przedstawić stosowne zaświadczenie o zatrudnieniu.

    • Bonifikata rodzinna

      Słuchacze studiów podyplomowych, których członek rodziny tj. ojciec, matka, syn, córka, brat, siostra, mąż, żona jest studentem studiów I-go lub II-go stopnia albo słuchaczem studiów podyplomowych w Akademii WSB, bądź równocześnie podejmują naukę, otrzymują bonifikatę w wysokości 300 zł (bonifikata dotyczy ostatniej raty czesnego) – należy przedstawić stosowny dokument.

    • Promocja dla służb mundurowych

      Pracownicy służb mundurowych, m.in.: żołnierze, pracownicy służby więziennej i policjanci, otrzymują bonifikatę w wysokości 10% zniżki w opłacie czesnego na wybrane studia podyplomowe.

    • Bonifikata "Ekipa z pracy"

      Bonifikata jednej ostatniej raty dla „Ekipa z pracy”*

      Bonifikata dla osób wspólnie rozpoczynających studia, stanowiących grupę co najmniej 5 pracowników jednej firmy - otrzymują bonifikatę w wysokości 300 zł czesnego (bonifikata dotyczy ostatniej raty czesnego).

    *Powyżej wymienione bonifikaty nie dotyczą studiów MBA i podyplomowych: Executive MBA, Master of Business Administration (Partner kierunku: EY), Master of Business Administration (MBA SME), ACCA po polsku - Zarządzanie finansami i rachunkowość w środowisku międzynarodowym i ACCA STRATEGIC PROFESSIONAL.

    * Bonifikata obowiązuje od kwoty całkowitej zamieszczonej w zakładce "Opłaty", która znajduje się na dole strony każdego z kierunków.

  • Kontakt

    PDN Vademecum Nysa
    Koordynator Magdalena Ziółkowska
    * tel. 77 409 04 58
    * tel. 77 435 12 54 w.23
    * tel. kom. 691 564 567
    * e-mail: dos@poznanska.nysa.pl