Panele

Na II Kongresie W Trosce o Edukację chcielibyśmy porozmawiać o :

  • Paradoksach dzieciństwa
    Moderatorki: prof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz, Akademia WSB, dr hab. prof. UO Anna Weissbrot – Koziarska, dr hab. prof. AWSB Eugenia Rostańska, dr Iwona Konopnicka UO
    Zapytamy o możliwości, ograniczenia rozwojowe i edukacyjne dzieci, dzieciństwo (nie)spełnionych potrzeb, dziecko i jego potrzeby, przestrzeń, w której żyje dziecko (środowisko: pozytywne, wartościowe, destrukcyjne, widzialne, niewidzialne, najbliższe, bliższe i dalsze, która jest bezcennym tworzywem edukacyjnym. Zapytamy o oblicza współczesnego dzieciństwa (dzieciństwo: komputerowe, tabletowe, telewizyjne, smartfonowe, cukierkowe, zagrożone, zranione, szans, osamotnione, nadmiaru, „ciepłe i puchate”, przestymulowane, skomercjalizowane, konsumpcyjne, High Tech)
  • Paradoksach powszechnej edukacji
    Moderatorzy: mgr Zofia Grudzińska Obywatele dla Edukacji, prof. dr hab. Roman Leppert UKW, dr Magdalena Giercarz-Borkowska UO, Dominik Kuc, Leszek Olpiński
    Zapytamy o przyczyny i konsekwencje tego, że w ciągu ostatnich ośmiu lat stało się jasne, że ci Polacy, których na to stać i/lub którzy doceniają wagę porządnej i nie-przemocowej edukacji swoich dzieci, głosują nogami, przenosząc pociechy poza szkoły publiczne. Mają do dyspozycji wiele różnych form kształcenia, mają szkoły niepubliczne, które – za cenę dodatkowego czesnego – umożliwiają naukę w lepszych warunkach, w mniejszych klasach, z realną możliwością indywidualizacji nauczania i wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży. A szkoły publicznie, niekoniecznie złe, ale na pewno coraz gorzej radzące sobie z obiektywnymi trudnościami – coraz częściej "udają, że uczą".
  • Paradoksach związku teorii i praktyki w edukacji i w szkole
    Moderatorzy: dr hab. prof. AWSB Sławomir Trusz, dr hab. Marek Walancik prof. AWSB, dr Beata Karpińska-Musiał UG, dr hab. Tomasz Huk, prof. UŚ
    Zapytamy o problemy szkoły i nauczyciela przez pryzmat teorii i praktyki w ich nierozerwalnym związku, o indywidualizm i wspólnotę szkolną, rozwój i standaryzację, innowacje i rutynę pracy w szkole, a także autonomię nauczyciela wobec schematyczności instytucji. Zapytamy o to, jakiej teorii pedagogicznej potrzebuje szkoła? Jak się ma praktyka edukacyjna – rzeczywistość szkolna oraz rzeczywistość klasy szkolnej – do teorii pedagogicznej i problematyki kształcenia nauczycieli? Czy możemy tu mówić o dwóch stronach tego samego medalu? O przenikaniu się wzajemnym, nierozdzielnym związku, który dynamizuje procesy wewnątrzszkolne i łączy z pozoru dwa rozdzielne światy: teorii i praktyki, w tym również świat szkoły ze światem akademii?
  • Paradoksach starości
    Moderatorzy: dr hab. prof. AWSB Artur Fabiś, prof. dr hab. Kazimiera Wódz, dr hab. Małgorzata Orłowska, prof. AWSB
    Zapytamy o kształcenie najbardziej wykształconych seniorów i brak edukacji wykluczonych, terror aktywności w starości vs. możliwości i potrzeby ludzi w późnej dorosłości, brak kultury pracy w starości (częściowy etat, wolne odchodzenie na emeryturę, wolontariat itp.) przy dramatycznie niskim bezrobociu, czas pusty/niezagospodarowany potencjał czasu wolnego i niewykorzystanej mądrości osób starych, o starość niewidzialną, z którą związana jest potrzeba kształcenia wykwalifikowanej kadry do pracy z osobami starszymi w sytuacji braku zainteresowania (ofert edukacyjnych) specjalnościami gerontologicznymi i pracą z seniorami, paradoksie wyemancypowanej kobiety i zaniedbanego mężczyzny w starości
  • Paradoksach resocjalizacji
    Moderatorzy: prof. dr hab. Marek Konopczyński Uniwersytet w Białymstoku, dr hab. prof. UJ Małgorzata Michel
    Zapytamy o uspołecznienie w izolacji (zakłady poprawcze, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, inne placówki izolujące od otoczenia społecznego, w tym rodzinnego)Wykluczanie wykluczonych (mechanizmy wykluczania z placówek edukacyjnych i oświatowych uczniów z defaworyzowanych środowisk, którzy mają problemy z przystosowaniem się do wymogów życia społecznego na terenie instytucji, sprawiają problemy wychowawcze, zachowują się niekonwencjonalnie, posiadają specyficzne potrzeby edukacyjne i wymagają specjalnych metod wychowawczych). O Socjalizację i wychowanie przez wykluczanie (izolacja w instytucjach wychowawczych i resocjalizacyjnych), o re-socjalizację nie zsocjalizowanych dzieci i młodzieży, o język wykluczający i piętnujący (do osób i o osobach, którym chcemy pomóc wejść w nurt życia społecznego, mówimy językiem piętnującym, naznaczającym i wykluczającym).
  • Paradoksach kształcenia zawodowego
    Moderatorzy: prof. dr hab. Stefan Kwiatkowski APS, dr Beata Mydłowska Uczelnia Społeczno-Medyczna w Warszawie
    Zapytamy o motywy wyboru szkół zawodowych, rolę doradców zawodowych w procesie wyboru szkoły ponadpodstawowej, ofertę edukacyjną szkół zawodowych, przygotowanie pedagogiczne nauczycieli przedmiotów zawodowych/specjalistycznych, relacje między szkołami zawodowymi a pracodawcami, kwalifikacje zawodowe absolwentów a oczekiwaniami pracodawców.
  • Paradoksach uczenia się dorosłych i paradoksach ról ich edukatorów
    Moderatorki: dr hab. prof. AWSB Zofia Szarota, dr hab. prof. AWSB Agnieszka Stopińska-Pająk, dr Krzysztof Pierścieniak
    Wobec hasła ”Ucz się albo zginiesz!”, wikłającego dorosłego w swoisty przymus edukacyjny, zapytamy o to, dla kogo i dlaczego dorosły się uczy? Czy podejmuje tę aktywność dla siebie, czy może w interesie społeczeństwa lub dla pracodawcy? Czy edukacja dorosłych zakłada ukryty program manipulacyjny, jest swoistą krucjatą ideologiczną, czy ma szansę stać się przestrzenią rozwoju, wolnego od wpływów politycznych i ideologicznych? Zapytamy o współczesne pola i rodzaje uczenia się, w tym cichej edukacji. Poruszymy konteksty grup defaworyzowanych i programy dyskryminacji pozytywnej, służące włączeniu społecznemu. Zapytamy o przyczyny braku edukacyjnej polityki państwa wobec uczących się dorosłych. Zadamy pytanie o to, czy dorosłym potrzebni są nauczyciele? Porozmawiamy o kwalifikacjach i kompetencjach edukatorów (instruktorów, coachów, tutorów, doradców, konsultantów, trenerów, animatorów…), działających w obszarze edukacji pozaformalnej i nieformalnej.


Częścią II Kongresu W Trosce o Edukację będzie także spotkanie i panel dyskusyjny z Katarzyną Ryrych nt.: „Zupełnie inna bajka” jako literacki plaster dla dzieci w tranzycji.
Wszystkie zainteresowane i wszystkich zainteresowanych tą problematyką zapraszamy do namysłu, zapraszamy do wspólnej rozmowy. Zapraszamy na II Kongres W Trosce o Edukację pt.: Paradoksy Edukacji i Wychowania Współczesnej Polski.