Data

18.05.2015

III Międzynarodowe Sympozjum Naukowe pt. „Edukacja i bezpieczeństwo w dobie globalizacji" - podsumowanie

Bezpieczeństwo jako jedna z ważniejszych wartości, edukacja, która ma wpływ na poziom zaufania społecznego i procesy globalizacji mogące zaburzać albo wspierać funkcjonowanie społeczeństwa. To tylko część zagadnień, które poruszali uczestnicy III Międzynarodowego Sympozjum Naukowego pt. „Edukacja i bezpieczeństwo w dobie globalizacji". Wydarzenie odbyło się 13 maja 2015 roku w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej.

 - Cieszę się, że sympozjum na stałe wpisało się w kalendarz majowych wydarzeń naukowych. Towarzyszą nam od samego początku wybitne postacie świata nauki, których zainteresowania skierowane są szczególnie w stronę pedagogiki, wpływu zjawisk globalizacji na zagadnienia takie jak edukacja, zdrowie czy bezpieczeństwa – mówił prof. nadzw. dr hab. Marek Walancik, Prorektor WSB ds. Nauki, witając uczestników sympozjum.

Szczególnie gorąco powitano prof. zw. dra hab. Waldemara Furmanka z Uniwersytetu Rzeszowskiego, na co dzień aktywnie współpracującego z Wyższą Szkołą Biznesu w Dąbrowie Górniczej.  - Wybitny pedagog, autor bogatego dorobku naukowego, w którym szczególnie pochyla się nad zagadnieniami wartości. Tam gdzie są wartości, tam znaczenie pedagogiki znacznie się rozszerza, nabierając interdyscyplinarnego charakteru – podkreślał prof. zw. dr hab. Wojciech Kojs, dodając, że prof. Furmanek wkrótce obchodził będzie jubileusz pracy naukowej.

Uczestnicy konferencji zauważyli, że zagadnienia z obszaru bezpieczeństwa na przestrzeni czasu ulegają dynamicznym zmianom, zwłaszcza  w wymiarze politycznym czy militarnym.  – Nie dotyczy to jednak bezpieczeństwa traktowanego niezmiennie jako podstawowa wartość w życiu człowieka. W przypadku jego braku czy zachwiania, trudno mówić o innych wartościach – zauważył prof. Kojs, przywołując przy okazji problem braku zaufania społecznego. – Są badania naukowe dowodzące, że Polacy są jednymi z najbardziej nieufnych Europejczyków. Na przeciwległym biegunie znajdują się Skandynawowie. Warto w tym momencie postawić sobie pytanie o źródła braku zaufania i rolę systemu edukacji w budowaniu i umacnianiu bezpieczeństwa jako fundamentu społeczeństwa – mówił wykładowca Katedy Pedagogiki WSB.

W wydarzeniu uczestniczyło kilkudziesięciu naukowców, doktorantów, pedagogów, m.in. z Tarnopolskiego Uniwersytetu Ekonomicznego, Dubienieckiego Instytutu Technologicznego, Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Uniwersytetu Papieskiego im. Jana Pawła w Krakowie oraz Uniwersytetu Kardynała Stefania Wyszyńskiego w Warszawie i Politechniki Śląskiej.

Tematyka prezentowanych wystąpień ukazała wieloaspektowśc zagadnienia bezpieczeństwa w kontekście edukacji i procesów globalizacji. Omówiono m.in. zagadnienia bezpieczeństwa psychicznego, zagrożeń radiacyjnych, komunikację Policji ze społeczeństwem, nadzór pedagogiczny nad uczniami. Uczestnicy poruszyli także kwestię psychologicznych aspektów wojny, patologii społecznych, dozoru elektronicznego, kurateli sądowej, czy szczepień ochronnych w kontekście swobody jednostki i bezpieczeństwa społecznego.