Program

9:00 - 10:55 Prelekcje cz. 1

Wprowadzenie do konferencji

dr Sabina Ratajczak

dr Sabina Ratajczak

Dydaktyk, Prorektor ds. Rozwoju, Dyrektor Centrum Jakości i Innowacji w Akademii WSB, członkini zespołów oceniających w międzynarodowych instytucjach akredytujących uczelnie wyższe CEEMAN, ACEEU, pasjonatka nowoczesnych metod dydaktycznych i wykorzystania technologii w edukacji osób dorosłych. W Akademii WSB odpowiedzialna za cyfryzację i wsparcie realizacji strategii w obszarze Cyfrowa AWSB.

Więcej

Przyszłość jako narzędzie w biznesie i edukacji

Czy przyszłości można się nauczyć? A może da się ją przewidzieć? Lub zaprojektować? Podczas wystąpienia pokażę, jak logika futures thinking pomaga różnym organizacjom pracować ze zmianą, aktywnie kształtując strategie, modele biznesowe i programy edukacyjne. Na konkretnych narzędziach zaprezentuję, jak praca z sygnałami zmian, scenariuszami i backcastingiem staje się narzędziem budowania odporności, innowacyjności i zaangażowania zespołów. I jak dlaczego wg ONZ future literacy staje się jedną z kluczowych kompetencji przyszłości

 

Rafał Kołodziej

Rafał Kołodziej

CEO Greenhat Innovation i współzałożyciel FutureS Thinking  Group, strateg biznesu i usług publicznych, projektant usług i innowacji. Jego głównym celem jest redukcja złożoności i przekształcanie możliwości w konkretne rozwiązania dzięki zastosowaniu metodologii projektowania usług, budowania doświadczeń klienta i FutureS Thinking. Buduje nowe modele biznesowe, innowacyjne produkty i usługi w oparciu o przyszłe potrzeby klientów.

Jako strateg współpracował z różnymi klientami, w tym m.in. wieloma bankami i instytucjami finansowymi (ING Bank, Santander Bank, mBank, Autoay), platformami e-commerce (Allegro, X-KOM), firmami ubezpieczeniowymi (Allianz, Ergo Hestia, PZU), firmami z obszaru mobilności i automatyki przemysłowej (Volkswagen Poznan, Siemens), firmami właścielskimi (YES, Zyguła, Gerlach, Coccodrillo, Solano), sieciami handlowymi (Pepco, Żabka, Rossmann), branżą edukacyjną (Uniwersytet SWPS, Uniwersytet Merito, TEB Edukacja, ŻAK) a także instytucjami publicznymi i samorządami m.in. Metropolią Gdańsk, Miastem Poznań, Miastem Wrocław.

Jest współtwórcą i wieloletnim kierownikiem studiów podyplomowych z zakresu projektowania usług na Uniwersytecie SWPS, gdzie prowadził także liczne zajęcia z tworzenia propozycji wartości i modeli biznesowych a także pierwszych w Polsce studiów podyplomowych „Projektowanie Przyszłości”.

W 2022 pojawiła się na rynku wspólna książka Rafała Kołodzieja i Zuzanny Skalskiej „POTOTYPING 2040” . Publikacja otwiera przed czytelnikami krajobraz możliwych scenariuszy przyszłości, inspiruje do myślenia o zmianach w dłuższej perspektywie czasowej, co z kolei ułatwia przygotowania się „tu i teraz” do Nowego Porządku w turbulentnych czasach VUC

Więcej

Wnioski z działań w przestrzeniach kreatywnych: CERN IdeaSquare

Celem tego wystąpienia jest podzielenie się z uczestnikami refleksją nad kluczowymi wnioskami płynącymi z dziesięciu lat działalności CERN IdeaSquare.
Przez ostatnią dekadę IdeaSquare stanowiło wyjątkową przestrzeń eksperymentalną w ramach CERN-u, w której krzyżują się innowacje, współpraca i edukacja. Prezentacja skupi się na najważniejszych spostrzeżeniach i doświadczeniach z tej drogi.Wystąpienie będzie miało strukturę tematyczną, łączącą serię konceptualnych „pociągnięć” – punktów skupienia. Na początku prelegent przybliży ideę stojącą za powstaniem IdeaSquare – co ją napędza i jaki był jej cel. Kluczowym zagadnieniem będzie pedagogika – z naciskiem na to, w jaki sposób procesy uczenia się były projektowane, burzone i redefiniowane w tej nietypowej przestrzeni edukacyjnej. Kolejny istotny wątek dotyczy trudności bycia „innym” – czyli napięć i szans, jakie niesie ze sobą wychodzenie poza tradycyjne akademickie ramy. Zastanowimy się, co jest potrzebne, aby utrzymać przestrzeń, która żyje eksperymentem i często idzie pod prąd ustalonym praktykom. Na zakończenie poruszony zostanie temat rosnącego wpływu sztucznej inteligencji – szczególnie w kontekście środowisk edukacyjnych – oraz tego, dlaczego rola nauczycieli i edukatorów będzie teraz ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Całość ma nie tylko charakter podsumowujący, ale również inspirujący – wystąpienie ma zachęcić do refleksji i dialogu na temat edukacji, innowacji oraz roli człowieka w coraz bardziej zautomatyzowanym świecie.

Pablo Garcia Tello

Pablo Garcia Tello

Pablo Garcia Tello ukończył fizykę na Uniwersytecie Complutense w Madrycie (Hiszpania) oraz uzyskał stopień doktora nauk o materiałach na Uniwersytecie Kraju Basków w San Sebastián. Badania podoktoranckie prowadził w Massachusetts Institute of Technology (MIT), gdzie był również asystentem dydaktycznym w dziedzinie technologii przetwarzania półprzewodników w ramach Wydziału Nauki o Materiałach i Inżynierii. Dr Garcia Tello pełnił kluczowe funkcje w przemyśle – pracował m.in. w firmach Philips i NXP Semiconductors, specjalizując się w mikro/nanoelektronice oraz biotechnologii. Następnie objął stanowisko Menedżera ds. Kontraktów i Programów w Europejskim Stowarzyszeniu Przemysłu Lotniczego i Obronnego (ASD). Był także konsultantem w firmie PNO Consultants, doradzając organizacjom z sektora publicznego i prywatnego (branże chemiczna i ICT) w zakresie programów innowacyjnych Unii Europejskiej. Aktywnie uczestniczy w inicjatywach i programach finansowania innowacji Komisji Europejskiej. Jest autorem ponad 70 recenzowanych publikacji naukowych oraz posiadaczem ponad 10 międzynarodowych patentów z zakresu mikro/nanotechnologii i biotechnologii. Współtworzył dwie książki, a za swoją działalność otrzymał liczne wyróżnienia, m.in. Golden Patent of the Year (NXP Semiconductors), European Falling Walls Award for Innovation Management oraz nagrodę Millenium Mathematics Project New Writers Award przyznawaną przez Uniwersytet Cambridge za popularyzację nauki. W CERN dr Garcia Tello pełnił funkcję Oficera ds. Transferu Wiedzy (Knowledge Transfer Liaison Officer), odpowiadając za rozwój współpracy z partnerami przemysłowymi. Obecnie kieruje Działem ds. Unii Europejskiej (EU Office) w CERN, gdzie odpowiada za rozwój nowych projektów i inicjatyw finansowanych ze środków UE. Jest również aktywnym członkiem Europejskiego Towarzystwa Fizycznego (EPS) oraz Międzynarodowej Unii Fizyki Czystej i Stosowanej (IUPAP), gdzie wspiera działania związane z polityką innowacyjną i strategią rozwoju.

Więcej

11:05 - 12:45 Prelekcje cz. 2

Wzmacnianie samodzielności w uczeniu się studentów w programach kształcenia opartych na wyzwaniach

Szczegóły wkrótce

Sonia Gómez

Sonia Gómez

Sonia Gómez od 17 lat pracuje na Uniwersytecie Technicznym w Eindhoven (TU/e) w Holandii. Pełni funkcję doradczyni strategicznej ds. innowacji w nauczaniu i uczeniu się, zarządzając programami zarówno na poziomie całej uczelni, jak i poszczególnych kierunków studiów. Jest kierowniczką Programu Akademii Nauczania i Uczenia się TU/e oraz koordynuje działania i projekty innowacyjne związane z metodą uczenia się poprzez wyzwania (Challenge-based Learning) na całym uniwersytecie.

Sonia posiada stopień naukowy doktora w dziedzinie edukacji, specjalizuje się w aktywnych metodach nauczania (takich jak: odwrócona klasa, nauczanie problemowe, uczenie się poprzez wyzwania) i jest autorką licznych publikacji z zakresu edukacji inżynierskiej. Od ponad piętnastu lat zajmuje się projektowaniem programów rozwoju zawodowego nauczycieli, realizacją projektów oraz szkoleń z zakresu innowacji edukacyjnych.

Ma szerokie międzynarodowe doświadczenie w projektach edukacyjnych realizowanych w Europie, Afryce i krajach Ameryki Łacińskiej, gdzie wspiera uczelnie w zakresie tworzenia programów nauczania oraz transformacji edukacji.

Więcej

"Szczur 34", "Skibidi" - brzmi dziwnie? To dopiero początek

3LAB: Pracownia innowacji w III Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni to: posiadająca własny kodeks etyczny platforma społecznościowa w realnym świecie, edukacyjny ekosystem, wspólnota dzieląca się wiedzą, czasem, umiejętnościami oraz pomagająca w procesach przeprowadzania innowacyjnych projektów. To miejsce, gdzie prawa autorskie pracowni zostały udostępnione na zasadzie licencji Creative Commons.  To stół, przy którym wszyscy się zbieramy i od którego rozpoczynamy drogę.  To ludzie, którzy przy tym stole realizują wspólne przepisy.  To etyka, idee, procesy i rozwiązania.  To modelowanie, koncepcje i strategie.  To trendy, analiza cross sektorowa, zarządzanie i koordynacja. To szyte na bieżące potrzeby Task froces

Choć nie interesują nas kasyna Las Vegas, nie jest nam obcy styl pracy Danny’ego Oceana. Dron do badań ekstremalnych, giętki endoskop, inteligentne butelki, modele baz księżycowych, wynalazki medyczne, projekty społecznościowe na czas epidemii i kryzysów…

Tę społeczność tworzą uczniowie, absolwenci, naukowcy, eksperci, nauczyciele, pracownicy szkoły, fundacje, uczelnie, agencje, instytucje, firmy prywatne i przyjaciele. Inicjatywa jest skierowana do uczniów III LO w Gdyni, ale zdarzają nam się goście z innych szkół, w tym podstawowych. Jeżeli jakiś uczeń zapuka do naszych drzwi z przyjemnością się nim opiekujemy.

To co robimy szeroko wykracza poza program nauczania. Zakres naszych działań nie ma granic.  Dotarliśmy do stratosfery. I o tym jest właśnie nasza opowieść. O nieoczywistej układance, w której nie tylko jesteśmy tylko jednym ważnym puzlem, lecz odgrywamy rolę wielu kluczowych elementów.

 

Anna Rzepa

Anna Rzepa

Zarządza Pracownią Innowacji 3Lab w III Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni

Więcej

12:55 - 14:35 Prelekcje cz. 3

Im bardziej mierzymy, tym mniej widzimy to, co jest ważne: dlaczego tradycyjny model oceniania się wyczerpał? Proces uczenia się w dobie GenAI w świetle wyników badań

Tradycyjny model oceniania skoncentrowany na efekcie końcowym traci swoją funkcję rozwojową i diagnostyczną (i nie jest to nowy problem). Duże modele językowe potrafią wygenerować poprawne odpowiedzi, ale dają iluzję mistrzostwa i tworzą rusztowanie zastępujące proces głębokiego myślenia. Im bardziej mierzymy wynik, tym mniej widzimy, jak przebiega proces uczenia się, z czym się mierzy osoba ucząca się i kim się staje w trakcie tego procesu. Potrzebujemy nowego sposobu myślenia o ocenianiu efektów uczenia się, który powinien obejmować drogę dojścia do celu, refleksję i etyczne użycie AI jako części rozwoju poznawczego. Poszukamy odpowiedzi, jak projektować strategie oceniania odporne na iluzję mistrzostwa i delegowanie myślenia. Zastanowimy się, czy praca z modelami językowymi nie zmieniła liniowego układu poziomów celów nauczania w taksonomii Blooma w zapętlony krąg procesowy, gdzie tworzenie przestaje być jednym z etapów.

dr hab. Joanna Mytnik, prof. uczelni

dr hab. Joanna Mytnik, prof. uczelni

Jestem liderką zespołu Centrum Nowoczesnej Edukacji (www.cne.pg.edu.pl). na Politechnice Gdańskiej (od 2020), biolożką, badaczką, wykładowczynią akademicką (od 1999). Moją pasją jest projektowanie ekosystemów uczenia się w oparciu o najnowsze wyniki badań neuronaukowych i w uważności na potrzeby drugiego człowieka. Fascynuje mnie poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze edukacji, moim marzeniem jest wdrożenie realnej zmiany w edukacji w Polsce. Jestem przeciwniczką stopni szkolnych i opresyjnego systemu edukacyjnego. Kluczowe obszary eksperckie: zmiana w edukacji, neuronauki, gamifikacja, active learning, nowe technologie, ocenianie bez stopni, AI w edukacji. Od ponad 25 lat uczę małych, młodych i dorosłych ludzi wykorzystując niestandardowe, autorskie metody i narzędzia, m. in. budując systemy motywacyjne (grywalizację w edukacji w autorskiej wersji stosuję od 2013). Nowe technologie są dla mnie środkiem, nie celem.

Więcej

Krótka ścieżka do edukacyjnej immersji: scrollytelling i wideotelling w angażującej edukacji (nie tylko) akademickiej

W obliczu dynamicznych zmian w sposobie przyswajania treści przez współczesnych studentów rośnie potrzeba redefinicji podejść dydaktycznych, zwłaszcza w środowisku akademickim. Tradycyjne formy nauczania coraz częściej nie odpowiadają oczekiwaniom pokolenia cyfrowych tubylców, wychowanego w świecie krótkich form, interaktywności i natychmiastowego dostępu do informacji.

Spróbujemy odpowiedzieć na te wyzwania, prezentując dwa nowoczesne podejścia narracyjne — scrollytelling oraz wideotelling — jako skuteczne narzędzia wspierające zaangażowanie, koncentrację i retencję wiedzy. Omawiane rozwiązania osadzone są w sprawdzonych teoriach pedagogicznych i dostosowane do realiów współczesnej edukacji.

Nasze wystąpienie składa się z trzech zasadniczych części:

  • Kontekst i diagnoza – analiza stylów uczenia się dzisiejszych studentów oraz wpływu mediów społecznościowych na ich poznawcze nawyki;
  • Scrollytelling – omówienie techniki narracyjnej opartej na przewijalnych, multimedialnych opowieściach oraz prezentacja przykładowych materiałów dydaktycznych w tej formule;
  • Wideotelling z wykorzystaniem AI – przedstawienie możliwości tworzenia angażujących treści wideo przy wsparciu nowoczesnych narzędzi (m.in. generatory awatarów, platformy text-to-video, asystenci montażu).

Elementem wystąpienia będzie także prezentacja autorskiego modelu dydaktycznego – Immersyjnej Strategii Narracyjnej (ISN), integrującej scrollytelling i wideotelling z metodami aktywizującymi, takimi jak Case-Based Learning, Problem-Based Learning czy pytania sokratejskie. Spotkanie ma charakter teoretyczno-praktyczny – wszystkie omawiane koncepcje zostaną zilustrowane przykładami wdrożeń oraz demonstracją działania wybranych narzędzi w czasie rzeczywistym.

Maciej Dowgiel

Maciej Dowgiel

Metodyk w Centrum Nowoczesnych Metod i Technologii Edukacyjnych Akademi WSB. Filmoznawca, medioznawca i specjalista z zakresu e-learningu. Absolwent Podyplomowych studiów dziennikarskich, Zarządzania kulturą, Gender Studies oraz Projektowania i wdrażania e-learningu. Certyfikowany trener kompetencji cyfrowych Facebooka oraz edukacji medialnej. Nauczyciel i wykładowca. Trener edukacji filmowej, medialnej i metodyki edukacji zdalnej. Ekspert z zakresu kompetencji cyfrowych i kulturowych. Pasjonat nowych technologii.

Więcej
Inż. Emilian Maj

Inż. Emilian Maj

Informatyk z pasją do technologii edukacyjnych. Praktyk IT zainteresowany wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi w nauczaniu. Regularnie śledzi trendy w mediach społecznościowych, obserwując mechanizmy angażowania użytkowników na platformach takich jak Instagram, TikTok czy Facebook. Na tej podstawie tworzy interaktywne materiały e-learningowe, adaptując sprawdzone rozwiązania z mediów społecznościowych do potrzeb edukacyjnych. Eksperymentuje z metodami scrollytelling i wideotelling, które wyewoluowały z przewijania treści w social media, dostosowując je do potrzeb studentów i studentek przyzwyczajonych do dynamicznych treści cyfrowych. Interesuje się praktycznym zastosowaniem AI w tworzeniu materiałów edukacyjnych oraz metodami aktywizującymi w proces nauki.

Więcej

14:45 - 16:15 Sesja dobrych praktyk

Nie czekaj – działaj. O wspólnocie, która zmienia dydaktykę tu i teraz

W obliczu zmian technologicznych i rosnącej presji systemowej, wykładowcy coraz częściej zostają sami wobec wyzwań. Dlatego kluczowa staje się budowa wspólnoty praktyków, wzajemna pomoc i dzielenie się doświadczeniem. Bez tego – każdy z nas walczy osobno, zamiast zmieniać system wspólnie.

Chciałabym pokazać, że nie trzeba czekać na reformy „z góry” – zmiany można inicjować lokalnie, tu i teraz. Przedstawię konkretne przykłady lokalnych działań dydaktycznych realizowanych przez wykładowców – członków naszej sieci ambasadorów AI w dydaktyce – które mają realny wpływ na studentów.

W drugiej części planuję pokazać reakcje studentów/wykładowców na działania dydaktyczne prowadzone w duchu metodycznego zaangażowania i troski. Być może poprosimy ambasadorów o krótką ankietę wśród studentów, by przytoczyć konkretne głosy i oceny.

Chociaż punktem odniesienia będzie kurs AI jako Twój asystent dydaktyczny, nie będę o nim mówić wprost. Udostępnię link do materiałów dla zainteresowanych, ale skupię się na owocach tego kursu – działaniach i przemianach, które z niego wynikły przez ostatnie 2 lata.

Barbara Małuszyńska

Barbara Małuszyńska

Odpowiedzialna za programy szkoleniowe i rozwojowe dla wykładowców akademickich, instruktorów i metodyków nauczania w Grupie Uniwersytetów Merito. Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Zarządzanie i Marketing; certyfikowany trener i konsultant biznesu z ponad 20-letnim doświadczeniem pracy w kraju i za granicą. Działa także na styku edukacji i kultury – jako założycielka Fundacji Świat Możliwości, wspierającej inicjatywy edukacyjno-artystyczne od 2010 roku.

Od 2024 roku jest dyrektorem programowym kursu dla wykładowców uniwersytetów Merito „AI jako Twój asystent dydaktyczny” (40-godzinne praktyczne przedsięwzięcie mające na celu pomóc nauczycielom akademickim w efektywnym wykorzystaniu narzędzi gen AI w pracy wykładowcy).

Łączy myślenie projektowe z głębokim zrozumieniem wyzwań dydaktycznych. Jest przekonana, że transformacja edukacji zaczyna się od lokalnych wspólnot i codziennych, odważnych decyzji zmieniających doświadczenia edukacyjne studentów i wykładowców. O tym też opowie podczas wystąpienia.

Więcej

CRAFT + AI: jak ćwiczyć kompetencje przyszłości w edukacji akademickiej, zanim zanikną

Podczas mojej sesji zaprezentuję autorski model dydaktyczny CRAFT (Critical–Reflective–Action-Oriented–Flexible–Thinking), który stworzyłam w odpowiedzi na rosnącą potrzebę rozwijania kompetencji przyszłości w edukacji akademickiej. Model ten powstał z przekonania, że krytyczne myślenie, refleksja, kreatywność czy współpraca - czyli fundamenty kształcenia w XXI wieku - są coraz częściej wypierane przez schematyczne zadania i automatyzację procesu nauczania. W świecie, w którym studenci coraz częściej wykorzystują AI do generowania prac „na zaliczenie”, a nie do wspierania procesu myślenia, uczenie staje się pozorne.

Podczas sesji pokażę, jak wykorzystać AI jako narzędzie wspierające myślenie, działanie i refleksję, a nie jako drogę na skróty. Uczestnicy otrzymają dostęp do wirtualnego asystenta GPT, który pomoże generować scenariusze zajęć zgodne z modelem CRAFT, dobierać prompty wspierające rozwój kompetencji przyszłości.

Dodatkowo udostępnię praktyczne szablony, mikrozadania i przykłady zastosowania AI. Celem spotkania jest nie tylko inspirowanie, ale dostarczenie narzędzi, które można wdrożyć od razu. To propozycja dla wykładowców, którzy chcą uczyć w zgodzie z technologią, ale bez rezygnacji z myślenia.

dr Anna Grabiec

dr Anna Grabiec

jestem wykładowczynią akademicką i projektantką doświadczeń edukacyjnych. Specjalizuję się w nowoczesnej dydaktyce, integracji narzędzi AI w procesie uczenia się oraz rozwijaniu kompetencji przyszłości. Interesuje mnie podejście, które łączy krytyczne i refleksyjne myślenie, elastyczność poznawczą oraz twórcze projektowanie dydaktyki wspieranej technologią.

Jestem członkinią GRAI - Grupy Roboczej ds. AI w Edukacji przy MEiN, gdzie aktywnie uczestniczę w działaniach na rzecz świadomego i odpowiedzialnego wdrażania sztucznej inteligencji w edukacji. Moje główne obszary zainteresowań to dydaktyka akademicka, projektowanie scenariuszy uczenia się, rozwój metakompetencji oraz praktyczne zastosowania AI w edukacji uniwersyteckiej.

Więcej

Uczenie myślenia, a nie powtarzania: Design Thinking i sztuczna inteligencja jako katalizatory krytycznego myślenia

W dobie AI edukacja powinna koncentrować się na rozwijaniu myślenia krytycznego, a nie tylko na przekazywaniu wiedzy. Podczas warsztatu uczestnicy poznają praktyczne przykłady zastosowania metody Design Thinking w połączeniu z narzędziami sztucznej inteligencji w pracy dydaktycznej. Podczas warsztatu zaprezentowane zostaną przykłady analizy problemów, formułowania trafnych pytań i kreatywnego rozwiązywania wyzwań – kompetencji kluczowych dla świadomego myślenia i działania w erze informacji. Warsztat będzie miał formę interaktywnej sesji z elementami pracy zespołowej i refleksji. 

mgr Małgorzata Małecka-Tomala

mgr Małgorzata Małecka-Tomala

Specjalistka w zakresie projektowania innowacyjnych rozwiązań z wykorzystaniem metody Design Thinking. Praktyczka z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu warsztatów i szkoleń dla studentów, wykładowców i nauczycieli, skupionych na rozwijaniu kreatywności, myślenia projektowego i krytycznego. Autorka publikacji naukowych z obszaru kreatywności i innowacyjnych metod dydaktycznych, moderatorka kursów online, realizowanych m.in. na platformie Moodle, oraz inicjatorka projektów edukacyjnych z wykorzystaniem AI, LEGO® Serious Play i metod aktywizujących. W pracy dydaktycznej łączy podejście empatyczne z praktycznym zastosowaniem narzędzi wspierających współpracę, komunikację i innowacyjne myślenie.

Więcej

16:25 Podsumowanie i zamknięcie Forum

Masz temat, który zasługuje na prezentację?

Jeśli prowadzisz projekt, którym warto się pochwalić, albo chcesz podzielić się ekspercką wiedzą, zgłoś swoją prelekcję do programu tegorocznego Akademickiego Forum Jakości. Zgłoszenia prosimy kierować do:

dr Sabina Ratajczak

akademickie.forum@wsb.edu.pl