CEO Greenhat Innovation i współzałożyciel FutureS Thinking Group, strateg biznesu i usług publicznych, projektant usług i innowacji. Jego głównym celem jest redukcja złożoności i przekształcanie możliwości w konkretne rozwiązania dzięki zastosowaniu metodologii projektowania usług, budowania doświadczeń klienta i FutureS Thinking. Buduje nowe modele biznesowe, innowacyjne produkty i usługi w oparciu o przyszłe potrzeby klientów.
Jako strateg współpracował z różnymi klientami, w tym m.in. wieloma bankami i instytucjami finansowymi (ING Bank, Santander Bank, mBank, Autoay), platformami e-commerce (Allegro, X-KOM), firmami ubezpieczeniowymi (Allianz, Ergo Hestia, PZU), firmami z obszaru mobilności i automatyki przemysłowej (Volkswagen Poznan, Siemens), firmami właścielskimi (YES, Zyguła, Gerlach, Coccodrillo, Solano), sieciami handlowymi (Pepco, Żabka, Rossmann), branżą edukacyjną (Uniwersytet SWPS, Uniwersytet Merito, TEB Edukacja, ŻAK) a także instytucjami publicznymi i samorządami m.in. Metropolią Gdańsk, Miastem Poznań, Miastem Wrocław.
Jest współtwórcą i wieloletnim kierownikiem studiów podyplomowych z zakresu projektowania usług na Uniwersytecie SWPS, gdzie prowadził także liczne zajęcia z tworzenia propozycji wartości i modeli biznesowych a także pierwszych w Polsce studiów podyplomowych „Projektowanie Przyszłości”.
W 2022 pojawiła się na rynku wspólna książka Rafała Kołodzieja i Zuzanny Skalskiej „POTOTYPING 2040” . Publikacja otwiera przed czytelnikami krajobraz możliwych scenariuszy przyszłości, inspiruje do myślenia o zmianach w dłuższej perspektywie czasowej, co z kolei ułatwia przygotowania się „tu i teraz” do Nowego Porządku w turbulentnych czasach VUC