Program

9.00  Otwarcie Forum

 

Portret kobiety z jasnymi włosami w eleganckim ubraniu.

dr Sabina Ratajczak

Dydaktyk, Prorektor ds. Rozwoju, Dyrektor Centrum Jakości i Innowacji w Akademii WSB, członkini zespołów oceniających w międzynarodowych instytucjach akredytujących uczelnie wyższe CEEMAN, ACEEU, pasjonatka nowoczesnych metod dydaktycznych i wykorzystania technologii w edukacji osób dorosłych. W Akademii WSB odpowiedzialna za cyfryzację i wsparcie realizacji strategii w obszarze Cyfrowa AWSB.

Więcej

9:10 - 9:50 Wystąpienie wprowadzające

Szczegóły wkrótce

9.50 - 10:30 Przyszłość jako narzędzie w biznesie i edukacji

Czy przyszłości można się nauczyć? A może da się ją przewidzieć? Lub zaprojektować? Podczas wystąpienia pokażę, jak logika futures thinking pomaga różnym organizacjom pracować ze zmianą, aktywnie kształtując strategie, modele biznesowe i programy edukacyjne. Na konkretnych narzędziach zaprezentuję, jak praca z sygnałami zmian, scenariuszami i backcastingiem staje się narzędziem budowania odporności, innowacyjności i zaangażowania zespołów. I jak dlaczego wg ONZ future literacy staje się jedną z kluczowych kompetencji przyszłości

 

Mężczyzna w czaarnej koszulce i granatowej marynarce, stojący z rękami w kieszeniach przy oknie

Rafał Kołodziej

CEO Greenhat Innovation i współzałożyciel FutureS Thinking  Group, strateg biznesu i usług publicznych, projektant usług i innowacji. Jego głównym celem jest redukcja złożoności i przekształcanie możliwości w konkretne rozwiązania dzięki zastosowaniu metodologii projektowania usług, budowania doświadczeń klienta i FutureS Thinking. Buduje nowe modele biznesowe, innowacyjne produkty i usługi w oparciu o przyszłe potrzeby klientów.

Jako strateg współpracował z różnymi klientami, w tym m.in. wieloma bankami i instytucjami finansowymi (ING Bank, Santander Bank, mBank, Autoay), platformami e-commerce (Allegro, X-KOM), firmami ubezpieczeniowymi (Allianz, Ergo Hestia, PZU), firmami z obszaru mobilności i automatyki przemysłowej (Volkswagen Poznan, Siemens), firmami właścielskimi (YES, Zyguła, Gerlach, Coccodrillo, Solano), sieciami handlowymi (Pepco, Żabka, Rossmann), branżą edukacyjną (Uniwersytet SWPS, Uniwersytet Merito, TEB Edukacja, ŻAK) a także instytucjami publicznymi i samorządami m.in. Metropolią Gdańsk, Miastem Poznań, Miastem Wrocław.

Jest współtwórcą i wieloletnim kierownikiem studiów podyplomowych z zakresu projektowania usług na Uniwersytecie SWPS, gdzie prowadził także liczne zajęcia z tworzenia propozycji wartości i modeli biznesowych a także pierwszych w Polsce studiów podyplomowych „Projektowanie Przyszłości”.

W 2022 pojawiła się na rynku wspólna książka Rafała Kołodzieja i Zuzanny Skalskiej „POTOTYPING 2040” . Publikacja otwiera przed czytelnikami krajobraz możliwych scenariuszy przyszłości, inspiruje do myślenia o zmianach w dłuższej perspektywie czasowej, co z kolei ułatwia przygotowania się „tu i teraz” do Nowego Porządku w turbulentnych czasach VUC

Więcej

10:30 - 11:30 Wzmacnianie samodzielności w uczeniu się studentów w programach kształcenia opartych na wyzwaniach

Szczegóły wkrótce

Wystąpienie w języku angielskim, tłumaczenie na język polski.

Kobieta w jasnej marynarce na tle regału z książkami

Sonia Gómez

Sonia Gómez od 17 lat pracuje na Uniwersytecie Technicznym w Eindhoven (TU/e) w Holandii. Pełni funkcję doradczyni strategicznej ds. innowacji w nauczaniu i uczeniu się, zarządzając programami zarówno na poziomie całej uczelni, jak i poszczególnych kierunków studiów. Jest kierowniczką Programu Akademii Nauczania i Uczenia się TU/e oraz koordynuje działania i projekty innowacyjne związane z metodą uczenia się poprzez wyzwania (Challenge-based Learning) na całym uniwersytecie.

Sonia posiada stopień naukowy doktora w dziedzinie edukacji, specjalizuje się w aktywnych metodach nauczania (takich jak: odwrócona klasa, nauczanie problemowe, uczenie się poprzez wyzwania) i jest autorką licznych publikacji z zakresu edukacji inżynierskiej. Od ponad piętnastu lat zajmuje się projektowaniem programów rozwoju zawodowego nauczycieli, realizacją projektów oraz szkoleń z zakresu innowacji edukacyjnych.

Ma szerokie międzynarodowe doświadczenie w projektach edukacyjnych realizowanych w Europie, Afryce i krajach Ameryki Łacińskiej, gdzie wspiera uczelnie w zakresie tworzenia programów nauczania oraz transformacji edukacji.

Więcej

11:30 - 12:30 Wnioski z działań w przestrzeniach kreatywnych: CERN IdeaSquare

Celem tego wystąpienia jest podzielenie się z uczestnikami refleksją nad kluczowymi wnioskami płynącymi z dziesięciu lat działalności CERN IdeaSquare.
Przez ostatnią dekadę IdeaSquare stanowiło wyjątkową przestrzeń eksperymentalną w ramach CERN-u, w której krzyżują się innowacje, współpraca i edukacja. Prezentacja skupi się na najważniejszych spostrzeżeniach i doświadczeniach z tej drogi.Wystąpienie będzie miało strukturę tematyczną, łączącą serię konceptualnych „pociągnięć” – punktów skupienia. Na początku prelegent przybliży ideę stojącą za powstaniem IdeaSquare – co ją napędza i jaki był jej cel. Kluczowym zagadnieniem będzie pedagogika – z naciskiem na to, w jaki sposób procesy uczenia się były projektowane, burzone i redefiniowane w tej nietypowej przestrzeni edukacyjnej. Kolejny istotny wątek dotyczy trudności bycia „innym” – czyli napięć i szans, jakie niesie ze sobą wychodzenie poza tradycyjne akademickie ramy. Zastanowimy się, co jest potrzebne, aby utrzymać przestrzeń, która żyje eksperymentem i często idzie pod prąd ustalonym praktykom. Na zakończenie poruszony zostanie temat rosnącego wpływu sztucznej inteligencji – szczególnie w kontekście środowisk edukacyjnych – oraz tego, dlaczego rola nauczycieli i edukatorów będzie teraz ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Całość ma nie tylko charakter podsumowujący, ale również inspirujący – wystąpienie ma zachęcić do refleksji i dialogu na temat edukacji, innowacji oraz roli człowieka w coraz bardziej zautomatyzowanym świecie.

Wystąpienie w języku angielskim, tłumaczenie na język polski.

Mężczyzna z brodą i okularami na tle regału z książkami

Pablo Garcia Tello

Pablo Garcia Tello ukończył fizykę na Uniwersytecie Complutense w Madrycie (Hiszpania) oraz uzyskał stopień doktora nauk o materiałach na Uniwersytecie Kraju Basków w San Sebastián. Badania podoktoranckie prowadził w Massachusetts Institute of Technology (MIT), gdzie był również asystentem dydaktycznym w dziedzinie technologii przetwarzania półprzewodników w ramach Wydziału Nauki o Materiałach i Inżynierii. Dr Garcia Tello pełnił kluczowe funkcje w przemyśle – pracował m.in. w firmach Philips i NXP Semiconductors, specjalizując się w mikro/nanoelektronice oraz biotechnologii. Następnie objął stanowisko Menedżera ds. Kontraktów i Programów w Europejskim Stowarzyszeniu Przemysłu Lotniczego i Obronnego (ASD). Był także konsultantem w firmie PNO Consultants, doradzając organizacjom z sektora publicznego i prywatnego (branże chemiczna i ICT) w zakresie programów innowacyjnych Unii Europejskiej. Aktywnie uczestniczy w inicjatywach i programach finansowania innowacji Komisji Europejskiej. Jest autorem ponad 70 recenzowanych publikacji naukowych oraz posiadaczem ponad 10 międzynarodowych patentów z zakresu mikro/nanotechnologii i biotechnologii. Współtworzył dwie książki, a za swoją działalność otrzymał liczne wyróżnienia, m.in. Golden Patent of the Year (NXP Semiconductors), European Falling Walls Award for Innovation Management oraz nagrodę Millenium Mathematics Project New Writers Award przyznawaną przez Uniwersytet Cambridge za popularyzację nauki. W CERN dr Garcia Tello pełnił funkcję Oficera ds. Transferu Wiedzy (Knowledge Transfer Liaison Officer), odpowiadając za rozwój współpracy z partnerami przemysłowymi. Obecnie kieruje Działem ds. Unii Europejskiej (EU Office) w CERN, gdzie odpowiada za rozwój nowych projektów i inicjatyw finansowanych ze środków UE. Jest również aktywnym członkiem Europejskiego Towarzystwa Fizycznego (EPS) oraz Międzynarodowej Unii Fizyki Czystej i Stosowanej (IUPAP), gdzie wspiera działania związane z polityką innowacyjną i strategią rozwoju.

Więcej

Im bardziej mierzymy, tym mniej widzimy to, co jest ważne: dlaczego tradycyjny model oceniania się wyczerpał?

Kobieta w jasnym swetrze na neutralnym tle, uśmiechnięta

dr hab. Joanna Mytnik, prof. uczelni

Jestem liderką zespołu Centrum Nowoczesnej Edukacji (www.cne.pg.edu.pl). na Politechnice Gdańskiej (od 2020), biolożką, badaczką, wykładowczynią akademicką (od 1999). Moją pasją jest projektowanie ekosystemów uczenia się w oparciu o najnowsze wyniki badań neuronaukowych i w uważności na potrzeby drugiego człowieka. Fascynuje mnie poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze edukacji, moim marzeniem jest wdrożenie realnej zmiany w edukacji w Polsce. Jestem przeciwniczką stopni szkolnych i opresyjnego systemu edukacyjnego. Kluczowe obszary eksperckie: zmiana w edukacji, neuronauki, gamifikacja, active learning, nowe technologie, ocenianie bez stopni, AI w edukacji. Od ponad 25 lat uczę małych, młodych i dorosłych ludzi wykorzystując niestandardowe, autorskie metody i narzędzia, m. in. budując systemy motywacyjne (grywalizację w edukacji w autorskiej wersji stosuję od 2013). Nowe technologie są dla mnie środkiem, nie celem.

Więcej

Krótka ścieżka do edukacyjnej immersji: scrollytelling i wideotelling w angażującej edukacji (nie tylko) akademickiej

W obliczu dynamicznych zmian w sposobie przyswajania treści przez współczesnych studentów rośnie potrzeba redefinicji podejść dydaktycznych, zwłaszcza w środowisku akademickim. Tradycyjne formy nauczania coraz częściej nie odpowiadają oczekiwaniom pokolenia cyfrowych tubylców, wychowanego w świecie krótkich form, interaktywności i natychmiastowego dostępu do informacji.

Spróbujemy odpowiedzieć na te wyzwania, prezentując dwa nowoczesne podejścia narracyjne — scrollytelling oraz wideotelling — jako skuteczne narzędzia wspierające zaangażowanie, koncentrację i retencję wiedzy. Omawiane rozwiązania osadzone są w sprawdzonych teoriach pedagogicznych i dostosowane do realiów współczesnej edukacji.

Nasze wystąpienie składa się z trzech zasadniczych części.

  • Kontekst i diagnoza – analiza stylów uczenia się dzisiejszych studentów oraz wpływu mediów społecznościowych na ich poznawcze nawyki;
  • Scrollytelling – omówienie techniki narracyjnej opartej na przewijalnych, multimedialnych opowieściach oraz prezentacja przykładowych materiałów dydaktycznych w tej formule;
  • Wideotelling z wykorzystaniem AI – przedstawienie możliwości tworzenia angażujących treści wideo przy wsparciu nowoczesnych narzędzi (m.in. generatory awatarów, platformy text-to-video, asystenci montażu).

Elementem wystąpienia będzie także prezentacja autorskiego modelu dydaktycznego – Immersyjnej Strategii Narracyjnej (ISN), integrującej scrollytelling i wideotelling z metodami aktywizującymi, takimi jak Case-Based Learning, Problem-Based Learning czy pytania sokratejskie. Spotkanie ma charakter teoretyczno-praktyczny – wszystkie omawiane koncepcje zostaną zilustrowane przykładami wdrożeń oraz demonstracją działania wybranych narzędzi w czasie rzeczywistym.

Mężczyzna z brodą, w okularach, uśmiechający się w szarym garniturze, z rękami skrzyżowanymi na piersi.

Maciej Dowgiel

Metodyk w Centrum Nowoczesnych Metod i Technologii Edukacyjnych Akademi WSB. Filmoznawca, medioznawca i specjalista z zakresu e-learningu. Absolwent Podyplomowych studiów dziennikarskich, Zarządzania kulturą, Gender Studies oraz Projektowania i wdrażania e-learningu. Certyfikowany trener kompetencji cyfrowych Facebooka oraz edukacji medialnej. Nauczyciel i wykładowca. Trener edukacji filmowej, medialnej i metodyki edukacji zdalnej. Ekspert z zakresu kompetencji cyfrowych i kulturowych. Pasjonat nowych technologii.

Więcej
Inż. Emilian Maj

Inż. Emilian Maj

Informatyk z pasją do technologii edukacyjnych. Praktyk IT zainteresowany wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi w nauczaniu. Regularnie śledzi trendy w mediach społecznościowych, obserwując mechanizmy angażowania użytkowników na platformach takich jak Instagram, TikTok czy Facebook. Na tej podstawie tworzy interaktywne materiały e-learningowe, adaptując sprawdzone rozwiązania z mediów społecznościowych do potrzeb edukacyjnych. Eksperymentuje z metodami scrollytelling i wideotelling, które wyewoluowały z przewijania treści w social media, dostosowując je do potrzeb studentów i studentek przyzwyczajonych do dynamicznych treści cyfrowych. Interesuje się praktycznym zastosowaniem AI w tworzeniu materiałów edukacyjnych oraz metodami aktywizującymi w proces nauki.

Więcej

Sesja dobrych praktyk

Nie czekaj – działaj. O wspólnocie, która zmienia dydaktykę tu i teraz

W obliczu zmian technologicznych i rosnącej presji systemowej, wykładowcy coraz częściej zostają sami wobec wyzwań. Dlatego kluczowa staje się budowa wspólnoty praktyków, wzajemna pomoc i dzielenie się doświadczeniem. Bez tego – każdy z nas walczy osobno, zamiast zmieniać system wspólnie.

Chciałabym pokazać, że nie trzeba czekać na reformy „z góry” – zmiany można inicjować lokalnie, tu i teraz. Przedstawię konkretne przykłady lokalnych działań dydaktycznych realizowanych przez wykładowców – członków naszej sieci ambasadorów AI w dydaktyce – które mają realny wpływ na studentów.

W drugiej części planuję pokazać reakcje studentów/wykładowców na działania dydaktyczne prowadzone w duchu metodycznego zaangażowania i troski. Być może poprosimy ambasadorów o krótką ankietę wśród studentów, by przytoczyć konkretne głosy i oceny.

Chociaż punktem odniesienia będzie kurs AI jako Twój asystent dydaktyczny, nie będę o nim mówić wprost. Udostępnię link do materiałów dla zainteresowanych, ale skupię się na owocach tego kursu – działaniach i przemianach, które z niego wynikły przez ostatnie 2 lata.

Barbara Małuszyńska

Barbara Małuszyńska

Menedżerka projektów edukacyjnych, konsultantka, projektantka rozwiązań online. Od 2020 roku związana z Grupą Uniwersytetów Merito – jedną z największych instytucji szkolnictwa wyższego w Polsce, gdzie prowadzi projekty na rzecz podnoszenia jakości kształcenia online. Obecnie również wiceliderka projektu strategicznego AI w Centrum Rozwoju Szkół Wyższych Merito. Od ponad 20 lat działa na styku edukacji, doradztwa i technologii, łącząc doświadczenia z pracy w firmach szkoleniowych, agencjach marketingowych i organizacjach społecznych. Pracowała w Polsce i zagranicą prowadząc projekty edukacyjne, cyfrowe i badawcze. Działa także na styku edukacji i kultury – jako założycielka Fundacji Świat Możliwości, wspierającej inicjatywy edukacyjno-artystyczne w Poznaniu od 2010 roku.

Posiada międzynarodowy certyfikat Project Management Institute (PMI) oraz certyfikacje AI Manager-a (Elephant AI Pro/ AI Manager 2025). Od 2 lat pełni funkcję dyrektorki programowej 40-godzinnego kursu „AI jako Twój asystent metodyczny”, wspierającego wykładowców Uniwersytetów WSB Merito w praktycznym wykorzystaniu narzędzi AI w dydaktyce.

Łączy myślenie projektowe z głębokim zrozumieniem wyzwań dydaktycznych. Jest  przekonana, że transformacja edukacji zaczyna się od lokalnych wspólnot i codziennych, odważnych decyzji zmieniających doświadczenia edukacyjne studentów i wykładowców. O tym też opowie podczas wystąpienia.

Więcej

Uczenie myślenia, a nie powtarzania: Design Thinking i sztuczna inteligencja jako katalizatory krytycznego myślenia

W dobie AI edukacja powinna koncentrować się na rozwijaniu myślenia krytycznego, a nie tylko na przekazywaniu wiedzy. Podczas warsztatu uczestnicy poznają praktyczne przykłady zastosowania metody Design Thinking w połączeniu z narzędziami sztucznej inteligencji w pracy dydaktycznej. Podczas warsztatu zaprezentowane zostaną przykłady analizy problemów, formułowania trafnych pytań i kreatywnego rozwiązywania wyzwań – kompetencji kluczowych dla świadomego myślenia i działania w erze informacji. Warsztat będzie miał formę interaktywnej sesji z elementami pracy zespołowej i refleksji. 

mgr Małgorzata Małecka-Tomala

mgr Małgorzata Małecka-Tomala

Specjalistka w zakresie projektowania innowacyjnych rozwiązań z wykorzystaniem metody Design Thinking. Praktyczka z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu warsztatów i szkoleń dla studentów, wykładowców i nauczycieli, skupionych na rozwijaniu kreatywności, myślenia projektowego i krytycznego. Autorka publikacji naukowych z obszaru kreatywności i innowacyjnych metod dydaktycznych, moderatorka kursów online, realizowanych m.in. na platformie Moodle, oraz inicjatorka projektów edukacyjnych z wykorzystaniem AI, LEGO® Serious Play i metod aktywizujących. W pracy dydaktycznej łączy podejście empatyczne z praktycznym zastosowaniem narzędzi wspierających współpracę, komunikację i innowacyjne myślenie.

Więcej