Bezpieczeństwo Narodowe 1 st.

 

W odpowiedzi na potrzeby rynku pracy oraz we współpracy z pracodawcami, w projecie „EduTrend – Nowoczesna Edukacja dla Przyszłości Gospodarki”, zaplanowano modyfikacje treści kierunkowych mające na celu zwiększenie upraktycznienia kształcenia na kierunku Bezpieczeństwo Narodowe 1 st. w obszarach: Zarządzanie Kryzysowe oraz Kryminalistyka.

 

Kluczowe działania 

  1. Modernizacja programów nauczania: aktualizacja treści wybranych zajęć kierunkowych; dodanie nowych przedmiotów i treści specjalistycznych; wdrożenie innowacyjnych metod dydaktycznych, m.in. case study;
  2. Nowe laboratoria dydaktyczne: Zautomatyzowany System Zarządzania Kryzysowego, Wirtualne Laboratorium Symulacji Kryminalistycznych.

 

Planowane działania

  1. Panele eksperckie: spotkania z udziałem specjalistów/ek z branży w celu konsultacji programów na kierunku Bezpieczeństwo Narodowe w obszarach: Zarzadzanie Kryzysowe i Kryminalistyka pod kątem zwiększenia ich praktyczności;
  2. Nowe zajęcia dydaktyczne: opracowanie branżowych case study z zakresu zarządzania zespołem i wykorzystanie powstałych materiałów w nowych zajęciach z podejmowania decyzji w sytuacjach kryzysowych;
  3. Modyfikacja treści zajęć ćwiczeniowych na kierunku Bezpieczeństwo Narodowe - Zarządzanie Kryzysowe: Zarządzanie kryzysowe; Systemy teleinformatyczne w zarządzaniu kryzysowym; Obsługa zautomatyzowanego systemu zarządzania kryzysowego; Zajęcia realizowane w nowym, utworzonym w projeckie - Laboratorium Systemu Zarządzania Kryzysowego;
  4. Zajęcia interdyscyplinarne z kierunkiem Ratownictwo Medyczne: wspólne nowe zajęcia w Laboratorium Systemu Zarządzania Kryzysowego; Ćwiczenia zespołów ratowniczych w warunkach symulowanego kryzysu;
  5. Modyfikacja treści zajęć ćwiczeniowych na kierunku Bezpieczeństwo Narodowe - Kryminalistyka: Wykorzystanie technologii VR w kryminalistyce, kryminologii i wiktymologii; Oględziny miejsca zdarzenia różnych kategorii przestępstw; Oględziny sądowo-lekarskie ciał i zwłok; Zajęcia realizowane w nowym, utworzonym w projekcie - Laboratorium Wirtualnych Symulacji Klinicznych.

Dzięki wdrażanym zmianom, kształcenie na kierunku Bezpieczeństwo Narodowe stanie się bardziej praktyczne, nowoczesne i lepiej dostosowane do realiów służb bezpieczeństwa i wymiaru sprawiedliwości.

 

Rezultaty

W wyniku zaplanowanych zmian programowych oraz rozbudowy zaplecza dydaktycznego, zostanie zmodyfikowany profil absolwenta/ki kierunku Bezpieczeństwo Narodowe, w szczególności w zakresie:

  1. Dla specjalności Zarządzanie Kryzysowe: poszerzenie i pogłębienie kompetencji w zakresie realizacji zadań w sytuacjach kryzysowych; rozwój umiejętności współpracy interdyscyplinarnej w warunkach symulowanego zagrożenia; zwiększenie biegłości w wykorzystaniu nowoczesnych informatycznych systemów zarządzania kryzysowego; znaczące wzmocnienie kompetencji cyfrowych;
  2. Dla specjalności Kryminalistyka: pogłębienie umiejętności dochodzeniowo-analitycznych; zwiększenie znajomości narzędzi i metod analizy przestępczości, jej mechanizmów i wzorców; rozwój umiejętności w zakresie projektowania strategii prewencyjnych; podniesienie kompetencji cyfrowych, w tym praktyczne wykorzystanie technologii VR.

Rezultaty wspólne: rozwój kompetencji rozwiązywania problemów; wzmocnienie umiejętności krytycznego myślenia i podejmowania decyzji w warunkach niepewności.

Zrealizowane  działania i osiągnięte rezultaty przyczynią się do wykształcenia specjalistów i specjalistek gotowych do skutecznego działania w realnym środowisku operacyjnym oraz do współpracy z różnorodnymi służbami i instytucjami.

 

W ramach realizacji projektu „EduTrend – Nowoczesna Edukacja dla Przyszłości Gospodarki” zaangażowano wykwalifikowany personel merytoryczny – Kierownika dydaktycznego zmodyfikowanego programu kształcenia na kierunku Bezpieczeństwo Narodowe w obszarze: Kryminalistyka oraz Kierownika dydaktycznego zmodyfikowanego programu kształcenia na kierunku Bezpieczeństwo Narodowe w obszarze: Zarządzanie Kryzysowe.

Do zadań Kierownika (odrębnie dla każdego obszaru) należy m.in.: wskazywanie i proponowanie specjalistów/ek branżowych do współpracy w procesie modyfikacji programu kształcenia; koordynacja paneli eksperckich - organizacja i nadzór nad pracami zespołów eksperckich odpowiedzialnych za opracowanie i weryfikację założeń programowych; opracowanie tematów do studiów przypadków z uwzględnieniem specyfiki kierunku i specjalności; przygotowanie propozycji zmian w programie kształcenia oraz modyfikacji poszczególnych modułów zajęciowych; współpraca z Prodziekanem kierunku Bezpieczeństwo Narodowe - prowadzenie konsultacji oraz uzgadnianie zakresu i postępu modyfikacji programu w kontekście współzależnych treści kształcenia; opracowanie rekomendacji i wniosków - przygotowanie propozycji zmian w programie kształcenia oraz modyfikacji poszczególnych modułów zajęciowych; proponowanie instytucji i organizacji, których działalność może wzbogacić proces kształcenia studentów i studentek poprzez wizyty studyjne; prezentacja efektów prac oraz rekomendowanych modyfikacji podczas spotkań Katedry i Rady Programowej kierunku.

Zaangażowanie Kierowników dydaktycznych gwarantuje merytoryczną spójność procesu modyfikacji programu, jego adekwatność do realiów zawodowych oraz zgodność z oczekiwaniami interesariuszy kierunku.