Pomyślne starzenie się jest pochodną wielu czynników: fizycznych, pyschicznych, społecznych, ekonomicznych, intelektualnych, a w tym utrzymywanej aktywności, wykształcenia i nabytych w biegu życia kompetencji, treningu intelektualnego. Biorąc pod uwagę zmiany zachodzące w edukacji, w społeczeństwie, w technologiach stawiamy pytania o to, jak będzie można pomóc osobom starszym (dzisiejszym czterdziestolatkom) w ich wysiłkach towarzyszących laterlife learning? Gdzie będą się uczyli, jakie będą przestrzenie i pola ich aktywności? Czy będzie to uczenie się dla własnej satysfakcji, czy może konieczne ze względu na wymagania rynku pracy? Jak wesprzeć pomyślne starzenie się osób najstarszych (80+), jakie modyfikacje w zakresie dostępności oferty edukacyjnej będą konieczne? Kogo należy dzisiaj edukować dla pomyślnej przyszłości intensywnie starzejącego się społeczeństwa? Przed jakimi wyzwaniami za dwie dekady staną dzisiejsi czterdziestolatkowie i sześćdziesięciolatkowie? Jakie są obawy przedstawicieli średniej dorosłości?
PANEL 1: PREPARING (ONESELF) FOR OLD AGE IN AN EDUCATIONAL DIMENSION
Successful ageing is derived from a number of factors: physical, pyschical, social, economic, intellectual, and including maintained activity, education and competences acquired over the course of life, intellectual training. Given the changes taking place in education, in society, in technology, we ask the questions: how will it be possible to help older people (today's forty-year-olds) in their efforts to accompany laterlife learning? Where will they learn, what will be the spaces and fields of their activity? Will it be learning for their own satisfaction or will it be necessary because of the demands of the labour market? How to support successful ageing of the oldest old (80+), what modifications to the accessibility of the educational offer will be necessary? Who needs to be educated today for the successful future of an intensively ageing society? What challenges will today's 40- and 60-year-olds face in two decades? What are the concerns of the representatives of middle adulthood?