W ramach studiów Słuchacze nabywają specjalistyczną wiedzę przekazywaną przez praktyków zawodu, z uwzględnieniem najnowszych wymagań i standardów prawnych, regulacyjnych i nadzorczych z zakresu realizacji zadań kontroli wewnętrznej, audytu wewnętrznego i compliance w przedsiębiorstwie, z szerokim uwzględnieniem dobrych praktyk obowiązujących na rynku. Program obejmuje pełny zakres wiedzy niezbędnej do wykonywania funkcji pracownika komórki kontroli wewnętrznej, audytora wewnętrznego lub oficera compliance w przedsiębiorstwie (w tym w instytucji nadzorowanej przez Komisję Nadzoru Finansowego), jednocześnie przygotowując absolwenta w zakresie niezbędnym do wypełnienia wymagań stojących przed obecnym lub potencjalnym pracodawcą.
Polityka compliance, czyli polityka zgodności przedsiębiorstwa z obowiązującymi oraz wprowadzanymi regulacjami prawnymi, a także zasadami etycznymi, obowiązuje w branży bankowej i jest stosunkowo częstą praktyką w branży energetycznej i farmaceutycznej, produkcyjnych.
Współczesne organizacje narażone są wielokrotnie na kolizję z prawem, niedopatrzenia i błędy, dlatego potrzebują one zaawansowanych narzędzi pozwalających obniżyć występowanie różnego rodzaju ryzyka. Najłatwiejsza definicja compliance brzmi zatem: „jest to dziedzina wiedzy, a w większych firmach często stanowisko, bądź cały dział, zajmujący się zminimalizowaniem ryzyka braku zgodności działań przedsiębiorstwa z przepisami prawa, regulacjami wewnętrznymi czy przyjętymi przez organizację standardów postępowania.”
Compliance funkcjonuje w dwóch płaszczyznach:
- Wewnątrz organizacji: rozumiany jak szereg kodeksów i regulacji, do przestrzegania których zobowiązany jest każdy pracownik oraz edukacja w postaci szkoleń uświadamiających konsekwencje prawne ich decyzji.
- Na zewnątrz organizacji: dobre praktyki wobec kontrahentów, instytucji prawnych. Uwzględnia m. in. lojalność kontraktową, ochronę danych osobowych, zapobieganie malwersacjom finansowym itp.
W dużych firmach, zwykle w organizacjach finansowych, takich jak np. banki, powstaje cały dział compliance, który każdego dnia czuwa nad przestrzeganiem prawa i zgodnością postępowania organizacji z przyjętymi normami, minimalizując ryzyko strat. W Polsce compliance officer to „wewnętrzny policjant” w organizacji, który bada, czy wszystkie zasady są przestrzegane. Często stanowisko to nazywa się inspektorem nadzoru.
Do szczegółowych zjawisk zagrażających firmie, którymi zajmuje się dział compliance lub compliance oficer należą:
- nieprzestrzeganie przepisów,
- nieposiadanie dokumentacji wymaganej z perspektywy regulacji w zakresie np. zagranicznych spółek,
- nieprzestrzeganie przepisów podatkowych,
- brak weryfikacji kontrahentów w kontekście przepisów o VAT,
- korupcja,
- konflikt interesów,
- naruszanie postanowień ustawy o ochronie danych osobowych,
- uczestniczenie w procederze prania brudnych pieniędzy,
- stosowanie praktyk ograniczających konkurencję,
- naruszanie praw pracowniczych czy praw człowieka,
- nieprzestrzeganie norm związanych z ochroną środowiska naturalnego,
- nieposiadanie wystarczającej ochrony majątku firmy i informacji poufnych,
- naruszanie ładu korporacyjnego.