ZAŁOŻENIA MERYTORYCZNO-ORGANIZACYJNE FORUM 2024
A. WSTĘP
Tematem przewodnim POLSKIEGO FORUM TRANSPORTU, LOGISTYKI I SPEDYCJI 2024 będzie zrównoważony rozwój transportu, logistyki i spedycji w Polsce w kontekście współczesnych wyzwań regionalnych i globalnych w wymiarze gospodarczym, społecznym i politycznym [1,2,3,4]. Mając to na uwadze, organizatorzy postawili sobie za cel przygotować na potrzeby rządu, parlamentu, gospodarki i nauki Raport na temat:
Zwiększenia dostępności transportowej Polski przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego, poprzez tworzenie spójnego, zrównoważonego i przyjaznego użytkownikowi systemu transportowego w wymiarze krajowym, europejskim i globalnym.
Urzeczywistnienie tego celu pozwoli na stworzenie dogodnych warunków, sprzyjających stabilnemu rozwojowi gospodarczemu kraju. Od roku 2021 przygotowują w/w przedsięwzięcie związane z transportem, logistyką i spedycją. Systemowe podejście do tych zagadnień – chyba po raz pierwszy w Polsce - będzie się obejmowało wszystkich rodzajów transportu tj.: kolejowego, drogowego, lotniczego, wodnego z uwzględnieniem zagadnień bezpieczeństwa, prawa, techniki, ekonomii, ekologii, zagospodarowania przestrzennego i zarządzania. Dodatkowo uwzględniona zostanie współpraca nauki, gospodarki, edukacji jak również zagadnienie ich promocji.
Dla przygotowania merytorycznego dyskusji w debatach programowych (6) i plenarnych FORUM 2024 przewidziano wcześniej w pierwszym etapie:
- 24 panele tematyczne w dziale NAUKA;
- 26 paneli tematycznych w dziale GOSPODARKA;
- 10 paneli tematycznych w dziale EDUKACJA;
- 4 panele tematyczne w dziale PROMOCJA.
W każdym z tych paneli zostaną przygotowane tematyczne opracowania (w liczbie od 3 do 6) przez wybitnych profesorów, ekspertów, prezesów i dyrektorów firm oraz przedstawicieli organizacji społeczno-gospodarczych, ministerstw jak również zaprezentowane będą dobre praktyki i wyniki badań dotyczące tematów paneli. Każdym panelem zarządzać będzie moderator który w swoim opracowaniu podsumuje opracowania panelistów i uzupełni daną problematykę swoją wiedzą i doświadczeniem. Podczas FORUM 2024 w poszczególnych panelach – przy udziale moderatora, panelistów i uczestników forum – odbędą się dyskusje tematyczne.
W kolejnym etapie FORUM 2024 w sześciu debatach programowych:
E1. Debata „Polska nauka i technologie transportowe”
E2. Debata „Innowacje w edukacji transportowej, logistycznej i spedycyjnej”
E3. Debata „ Aspekty gospodarcze i społeczne polityki transportowej państwa”
E3.1 Polska – Europa
E3.2 Polska – USA
E3.3 Polska – Azja
E4. Debata „Promocja bezpiecznego, ekologicznego i ekonomicznego transportu”
z udziałem moderatorów debat, przedstawicieli zaproszonych ministerstw (referat) i uczestników FORUM 2024 odbędzie się kolejna dyskusja dotycząca danej debaty.
W kolejnym etapie FORUM 2024 – na sesji plenarnej po:
- wygłoszeniu dwóch referatów plenarnych Ministerstwa;
- podsumowaniach moderatorów debat;
oraz dyskusji plenarnej powołany zespół przygotuje Raport końcowy polskiego FORUM 2024 Transportu, Logistyki i Spedycji.
W ostatnim etapie FORUM 2024 Raport Końcowy polskiego FORUM Nauki, Edukacji i Gospodarki zostanie przesłany do Prezydenta RP, Parlamentu RP, najwyższych władz państwowych, samorządów, przedsiębiorstw transportowych, logistycznych i spedycyjnych, uczelni i ośrodków naukowo-badawczych, szkół średnich oraz organizacji społeczno-gospodarczych zajmujących się transportem, logistyką i spedycją.
B. Dotychczasowe działania
Dla przygotowania merytorycznego FORUM 2024 organizatorzy – mając na uwadze:
1. Przewidywane zapotrzebowanie na transport w Polsce w perspektywie do 2030 roku, wiedząc, że jednym z podstawowych wyznaczników działań, mających na celu wzmocnienie i modernizację potencjału polskiego systemu transportowego jest wielkość i struktura przyszłego popytu na całokształt usług przewozowych ładunków i osób.
2. Fakt, iż przyszły polski transport powinien być systemem spełniającym wymogi zrównoważonego rozwoju, a więc gwarantującym:
- racjonalne korzystanie z zasobów naturalnych:
- zwiększanie sprawności technologicznej wytwarzania dóbr i usług,
- poprawę efektywności ekonomicznej produkcji i dystrybucji (eliminacja marnotrawstwa, obniżka kosztów),
- realizację zasady sprawiedliwości społecznej poprzez dążenie do wyrównania poziomu dostępności komunikacyjnej do dóbr i usług dla wszystkich regionów,
- tworzenie ładu przestrzennego (ukształtowanie przestrzeni, która tworzy harmonijną całość).
3. Fakt, iż Polski transport powinien być sektorem nowoczesnym, na co składać się będą takie jego cechy i elementy, jak:
- alternatywne środki napędu i korzystanie w znacznym stopniu z odnawialnych źródeł energii,
- infrastruktura nowej generacji wyposażona w węzły integrujące procesy,
- eksploatacja środków transportu szeroko oparta na nowych materiałach i technologiach,
- powszechne zastosowanie inteligentnych systemów sterowania i zarządzania,
- wysoka elastyczność i zdolność adaptacyjna operatorów transportu i logistyki,
- zminimalizowana uciążliwość sektora dla środowiska.
4. Poprawę dostępności terytorialnej w Polsce, która wymaga bezwzględnie integracji głównych gałęzi transportu (kolejowego, drogowego, morskiego, lotniczego i wodnego śródlądowego), rozumianych jako zintegrowany system transportowy. Głównym zadaniem takiego systemu będzie przezwyciężenie barier geograficznych tak, aby możliwa była interakcja między obywatelami, przedsiębiorcami z jednej strony oraz między całymi gospodarkami z drugiej. Jest to również naturalny krok w kierunku lepszego wykorzystania potencjału gospodarczego regionów.
5. Zrealizowanie celu głównego do 2030 roku, w dalszych latach wymagane będzie osiągnięcie następujących celów operacyjnych:
- stworzenie nowoczesnej, spójnej sieci infrastruktury transportowej;
- zmiana sposobu organizacji i zarządzania systemem transportowym;
- poprawa bezpieczeństwa i niezawodności;
- ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko;
- racjonalne finansowanie inwestycji infrastrukturalnych.
przygotowali program merytoryczny który do końca marca 2024 roku (po końcowych korektach i uzupełnieniach) zostanie ogłoszony jako Komunikat nr. 2 FORUM 2024.
C. Innowacyjne aspekty FORUM 2024
1. Opracowanie kompleksowej oceny aktualnej sytuacji polskiego transportu, logistyki i spedycji oraz wypracowanie dalszych działań w tym zakresie do 2030 roku, które będą wykorzystane przez decydentów gospodarczych, politycznych i edukacyjnych.
2. Integracji głównych gałęzi transportu (kolejowego, drogowego, morskiego, lotniczego i wodnego śródlądowego), rozumianych jako zintegrowany system transportowy.
3. Integracja i współpraca merytoryczna nauki, gospodarki i edukacji.
4. Integracja wszystkich środowisk naukowych, gospodarczych i edukacyjnych.
5. Integracja międzypokoleniowa nauki, gospodarki i edukacji.
6. Gwarancja najwyższej jakości merytorycznej realizując cel FORUM 2024 (250 - osobowa Rada Naukowa składająca się z rektorów, dziekanów, dyrektorów instytutów i kierowników katedr, dyrektorów ośrodków naukowo badawczych, dyrektorów szkół, prezesów i dyrektorów przedsiębiorstw i ekspertów, zajmujących się transportem, logistyką i spedycją którzy potwierdzili swoje zaangażowanie merytoryczne oraz organizacyjne).
7. Powszechny udział zainteresowanych osób dzięki stacjonarno-hybrydowej organizacji FORUM 2024.
8. Wykorzystanie najnowszej wiedzy i informacji ze świata (Debaty Polska – Europa, Polska Azja, Polska Ameryka).
9. Merytoryczno-promocyjne imprezy towarzyszące FORUM 2024 między innymi:
9.1 III Debata polskich Ministrów Transportu
9.2 Debata przedstawicieli Komisji Infrastruktury Sejmu RP
9.3 Konferencja TRÓJKĄT TRZECH CESARZY - „Przeszłość i przyszłość polskiej kolei i poczty”
9.4 Konferencja studencko-doktorancka: „Innowacyjny transport, logistyka i spedycja”
9.5 Wystawa „ Polscy inżynierowie transportowi - Ernest Malinowski”
Wykorzystane materiały merytoryczne:
[1] Burnewicz Jan STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU POLSKI DO 2020 ROKU (z perspektywą do 2030 roku)
[2] Liberadzki Bogusław, Mindur Leszek UWARUNKOWANIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTOWEGO POLSKI
[3] Piechociński Janusz CELE POLITYKI TRANSPORTOWEJ POLSKI NA LATA 2010-2030
[4] Sitarz Marek MODEL PRZESTRZENNEGO SYSTEMU INFRASTRUKTURY TRANSPORTOWO PRZESYŁOWEJ POLSKI DO 2030