Data

19.01.2016

III Akademickie Forum Jakości - podsumowanie

W Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej po raz trzeci w ramach Akademickiego Forum Jakości spotkali sie przedstawiciele środowiska nauki, by promować najlepsze praktyki w zakresie doskonalenia jakości kształcenia w polskich uczelniach. Wydarzenie odbyło się 19 stycznia 2016 roku.

Prelekcje i warsztaty, w których uczestniczyli eksperci, wykładowcy, a przede wszystkim osoby odpowiedzialne w uczelniach za procesy doskonalenia jakości kształcenia stały się forum wymiany doświadczeń w zakresie  innowacyjnych metod dydaktycznych i wdrażania nowatorskich projektów edukacyjnych. Najlepsze praktyki w tym zakresie zaprezentowali przedstawiciele Uniwersytetu Szczecińskiego, Politechniki Warszawskiej, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Eksperci III Akademickiego Forum Jakości:

Dr Joanna Rzempała Dr Agnieszka Żur Andrzej Rzeczycki Sabina Ratajczak
dr Joanna Rzempała

dr Agnieszka Żur

Andrzej Rzeczycki dr Sabina Ratajczak
Kinga Kurowska Michał Dziekoński Marcin Szala  
dr inż. Kinga Kurowska Michał Dziekoński Marcin Szala  

Program wydarzenia obejmował, m.in.:

 

Centrum Jakości i Innowacji jako przykład systemowego doskonalenia jakości kształcenia w uczelni wyższej – dr Sabina Ratajczak (Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej)

Prezentacja idei powołania Centrum Jakości i Innowacji w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej, zadań i planów działania Centrum w obszarze badań jakości, wdrażania innowacji dydaktycznych i doskonalenia kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich

dr Sabina Ratajczak – Dyrektor Centrum Jakości i Innowacji w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Pełnomocnik Rektora ds. jakości kształcenia, specjalista z zakresu doskonalenia jakości kształcenia, budowy i wdrażania systemów jakości

Kreatywny Semestr Projektowy – zastosowanie metody PBL i Design Thinking w edukacji – dr inż. Kinga Kurowska (Politechnika Warszawska)

Prezentacja działań Politechniki Warszawskiej w zakresie doskonalenia jakości kształcenia, w tym wdrażania innowacyjnych metod dydaktycznych. W uczelni został powołany zespół rektorski ds. innowacyjnych form kształcenia (INFOX), który w marcu br. po raz pierwszy uruchomił zajęcia pn. Kreatywny Semestr Projektowy, prowadzone metodami Problem Based Learning i Design Thinking, w ramach których studenci rozwiązują problemy wskazane przez otoczenie społeczno-gospodarcze.

Projekt prowadzony przez zespół INFOX to całkowicie nowe podejście do nauczania i rozwoju kompetencji w polskich uczelniach. Zespół złożony z przedstawicieli różnych jednostek Politechniki Warszawskiej opracował założenia programowe oraz cele, do których zaliczono:

⦁ opracowanie metodyki i pilotażowe wdrożenie, na wybranych wydziałach, innowacyjnych form kształcenia,

⦁ merytoryczne wsparcie osób przygotowujących wnioski grantowe

w zakresie innowacyjnych form kształcenia,

⦁ przygotowanie projektów dokumentów i rozwiązań organizacyjnych koniecznych do wprowadzenia w PW innowacyjnych form kształcenia,

⦁ przygotowanie zasad realizacji współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym w ramach innowacyjnych form zajęć ze studentami.


dr inż. Kinga Kurowska - Specjalista ds. nowoczesnych form kształcenia oraz Kierownik Programu Interdyscyplinarnego Kształcenia Doktorantów w zakresie Technologii na Politechnice Warszawskiej. Wraz z Zespołem Rektorskim INFOX (ds. innowacyjnych form kształcenia), któremu przewodniczy, wdraża zajęcia z Kreatywnego Semestru Projektowego (studenci pracują w zespołach insterdyscyplinarnych stosując metodykę Problem Based Learning (PBL) oraz Design Thinking (DT). Pełni również funkcję prezesa i jest współzałożycielem Fundacji Młodej Nauki. Była wiceprzewodniczącą Rady Młodych Naukowców przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego (III i IV kadencji), a także ekspertem ds. doktoranckich Polskiej Komisji Akredytacyjnej (2011-2014) oraz przewodniczącą Krajowej Reprezentacji Doktorantów (2009-2011).

Certyfikacja profesjonalnych kompetencji studenta na przykładzie programu IPMA-Student – dr Joanna Rzempała (Uniwersytet Szczeciński)

Prezentacja założeń Programu IPMA – Student, w szczególności modelu profesjonalnych kompetencji International Project Management Association (IPMA) w zakresie zarządzania projektami, systemu akredytacji programów kształcenia na polskich uczelniach oraz założeń certyfikacji studentów w zakresie zarządzania projektami. Przedstawienie Partnerów programu, obszarów (Ipma-Student, Project Master, PM Edukacja, PM Nauka) i zasad współpracy, narzędzi wspomagających proces kształcenia i certyfikacji studentów (Portal IPMA-Student i aplikacja mobilna) oraz doświadczeń z realizacji programu.

dr Joanna Rzempała - Członek Zarządu IPMA Polska, Menedżer Programu IPMA – Student, Koordynator Ogólnopolskiego Konkursu Project Master na najlepszą pracę dyplomową z tematyki zarządzania projektami. Adiunkt w Katedrze Organizacji i Zarządzania Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego. Wykładowca tematyki zarządzania projektami. Jest kierownikiem iwykładowcą Podyplomowych Studiów „Menedżer Projektów” realizowanych na Uniwersytecie Szczecińskim. Kierownik projektów dydaktycznych i biznesowych głównie w obszarze zarządzania finansami projektów.


Praktyczne zastosowanie tutoringu akademickiego na przykładzie Ścieżki Edukacyjnej WISE realizowanej w Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie – dr Agnieszka Żur (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)

Wystąpienie prezentowało program Wydziałowej Indywidualnej Ścieżki Edukacyjnej WISE realizowany od dwóch lat w Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie opartej na metodzie tutoringu akademickiego. Zaprezentowane zostały założenia programu, zrealizowane efekty podczas trwania programu, trudności przy jego wdrażaniu i rozwijaniu oraz wyniki jego ewaluacji. Ponadto zaprezentowano, wynikające z doświadczeń WISE, rekomendacje dla programów akademickich opartych na tutoringu.

dr Agnieszka Żur - doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu, adiunkt Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Bieżące zainteresowania badawcze: przedsiębiorczość społeczna, zaangażowana społecznie metodyka nauczania, dydaktyka na uczelni wyższej. Certyfikowany trener oraz tutor akademicki. Członek Academy of Management od 2010 roku. Gościnne wykłady m.in. dla Grand Valley State University (Grand Rapids, USA), Western Michigan University (Kalamazoo, USA), Durham University Luton University i University of College London (Wielka Brytania), Sodertorn University (Sztokholm, Szwecja).

Identyfikowanie oraz uzupełnianie luk kompetencyjnych w programie nauczania na przykładzie kierunku studiów Logistyka - mgr Andrzej Rzeczycki (Uniwersytet Szczeciński)

Prezentacja założeń oraz procedury identyfikowania luk kompetencyjnych w programie studiów kierunku Logistyka (analiza potrzeb rynkowych, zidentyfikowanie tzw. „wysp kompetencji” w zawodzie logistyka, określenie kierunków zmian w programie studiów), proces wprowadzania zmian w programie studiów (stworzenie ostatecznego kształtu infrastruktury laboratoryjnej – sprzęt, oprogramowanie, gry decyzyjne; zmiany form zajęć oraz sylabusów; wprowadzenie studiów inżynieryjnych) oraz pierwsze efekty korzystania z nowych form zajęć na przykładzie przedmiotów „Gry decyzyjne w logistyce” oraz „Gospodarka magazynowa”.

mgr Andrzej Rzeczycki - Członek Zespołu ds. Jakości Kształcenia na kierunku Logistyka Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego, Kierownik Laboratorium Badań i Analiz Logistycznych Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji Service Inter-Lab, asystent w Katedrze Logistyki WZiEU US.

 Warsztaty:

Jak wykorzystać metodę grywalizacji w pracy dydaktycznej – przykład zajęć i gry z zakresu komunikacji międzykulturowej - Michał Dziekoński (Experience Group)

Michał Dziekoński - twórca i zarządzający Business Games Institute – pierwszej w Polsce organizacji zajmującej się adaptacją tzw. serious games do wymagań szkoleń i dydaktyki. Doświadczony menedżer marketingu i strategii, przez kilkanaście lat był odpowiedzialny za zarządzanie marketingiem i markami w jednej z firm Grupy Siemens w Polsce; realizując szereg programów międzynarodowych, m.in. jako interim ekspert w centrali Siemens Westinghouse w Orlando (USA).

Od prawie 15 lat prowadzi warsztaty. Jest jednym z głównych prowadzących zajęcia na programach the Chartered Institute of Marketing w Grupie Questus, wykłada na wielu uczelniach, także na programach MBA, m.in. prowadzi autorski 50-godzinny moduł Business Games w języku angielskim na studiach International MBA na Uniwersytecie Warszawskim.

Gra symulacyjna zarządzania projektami – Poligon Projektów – dr Joanna Rzempała, Katarzyna Zioło, Małgorzata Smolska (Uniwersytet Szczeciński)



dr Joanna Rzempała - Członek Zarządu IPMA Polska, Menedżer Programu IPMA – Student, Koordynator Ogólnopolskiego Konkursu Project Master na najlepszą pracę dyplomową z tematyki zarządzania projektami. Adiunkt w Katedrze Organizacji i Zarządzania Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego. Wykładowca tematyki zarządzania projektami. Jest kierownikiem i wykładowcą Podyplomowych Studiów „Menedżer Projektów” realizowanych na Uniwersytecie Szczecińskim. Kierownik projektów dydaktycznych i biznesowych głównie w obszarze zarządzania finansami projektów.

Katarzyna Zioło - asystent na Wydziale Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego, w Katedrze Organizacji i Zarządzania. Członek Zachodniopomorskiej Grupy Regionalnej IPMA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Zarządzania Projektami) oraz zespołu ds. Projektu IPMA-Student.

Małgorzata Smolska – asystentka w Katedrze Organizacji i Zarządzania Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego.


Narzędzia tutoringowe w pracy ze studentami - Marcin Szala (Collegium Wratislaviense)

Marcin Szala - Dyrektor programowy Szkoły Tutorów Collegium Wratislaviense, odpowiedzialny za pracę trenerów szkolących tutorów oraz superwizor tutorów szkolnych i akademickich. Współredaktor książki o tutoringu wydanej przez WoltersKluwer. Nauczyciel Teorii Wiedzy w programie matury międzynarodowe (IB). Absolwent Uniwersytetu Oksfordzkiego.

Zobacz Archiwum Akademickiego Forum Jakości:

I Akademickie Forum Jakości zainicjowało dyskusję środowisk akademickich w obszarze jakości kształcenia, nowoczesnych modeli edukacyjnych, a także oczekiwań rynku pracy wobec absolwentów szkół wyższych.


Podczas II edycji Akademickiego Forum Jakości poruszono zagadnienia wdrażania polityki jakości w uczelniach, budowania i doskonalenia wewnętrznych systemów zapewnienia jakości oraz umiędzynarodowienia uczelni.