A-
Zmniejsz czcionkę
A+
Zwiększ czcionkę
Powiększ kursor
Pomniejsz kursor
Tłumacz migowy
Zmień kontrast
Przywróć ustawienia

Data

07.12.2021

Kupowanie prezentów – jak robić to dobrze? Ekspert Akademii WSB podpowiada

Rozpoczął się grudzień, a to oznacza rosnące zainteresowanie ofertami sklepów, szczególnie internetowych, związane z przedświąteczną gorączką. Jak robić zakupy rozsądnie, kiedy kupić, aby prezent dotarł na czas i co w sytuacji, kiedy chcemy zwrócić kupioną rzecz? Wątpliwości rozwieje dr Jacek Karcz, manager kierunku Logistyka w Akademii WSB.

  1. Kiedy dokonywać zamówień przesyłek, aby dotarły do nas przed świętami?
    W gonitwie przedświątecznej zakupów dokonujemy impulsywnie, często nie zastanawiając się, kiedy zamówiony towar dotrze lub wręcz przeciwnie, wychodzimy z założenia, że dzisiaj klikamy ikonę "kupuję", a jutro denerwujemy się, że towar jeszcze do nas nie dotarł. Szczególnie w piątki i w okresie weekendowym dokonujemy większej liczby zamówień, przez co przesyłki mogą docierać z opóźnieniem. Jeśli chcemy otrzymać towar na czas, lepiej zamówić go wcześniej i sprawdzić, na kiedy planowana jest dostawa. Warto dokładnie czytać opis związany z informacją o dostawie, najpopularniejsze portale zakupowe obligują sprzedających do określenia na kiedy planowo przesyłka powinna dotrzeć na miejsce przeznaczenia, jednak już sklepy internetowe poza platformami, często nie informują ile czasu będą potrzebowały na realizację wysyłki zamówienia. Zakupy zrealizowane na 10 dni przed świętami – czyli ok. 13 grudnia są najbezpieczniejszym terminem do gwarancji otrzymania prezentów przed świętami. Dotyczy to wysyłek realizowanych z Polski, towarów kupowanych od lokalnych sprzedających, którzy fizycznie posiadają towar w magazynie w Polsce. Wysyłki z innych krajów (szczególnie azjatyckich), należałoby zamówić ok. września tak, by oczekiwać ich przed świętami.

  2. Jaki dzień tygodnia jest najlepszy na zakupy?

    W czasie pracy – w tygodniu, rzadziej mamy czas, żeby spokojnie przeanalizować oferty zakupowe, zatem zdecydowanym okresem zakupowym staje się weekend. Najczęściej dokonujemy zakupów w czasie weekendu (od piątku po południu do niedzieli wieczorem). Wówczas zamówienia są przygotowywane i przekazywane do wysyłki przez sklepy internetowe w poniedziałki, a wtorek jest dniem, w którym najczęściej realizowane są dostawy. 

    Zmieniając nasze nawyki zakupowe, będziemy w stanie rozładować przepełnioną sieć kurierską. Zamawiając w poniedziałek – dostawa dotrze do nas najpewniej w środę, zamówienia wtorkowe dojadą w czwartek, a paczki zamówione w środę otrzymamy w piątek. Tym samym możemy spojrzeć przez pryzmat pozytywnego podejścia i otrzymania zakupów przed weekendem, czym będziemy się cieszyć właśnie w czasie wolnym.

  3. Kurier, paczkomat, a może punkt odbioru paczek?
    Początek roku 2021 przyniósł nam, oprócz zagrożenia epidemiologicznego, również wiele nowych rozwiązań w zakresie dostaw przesyłek. To efekt znaczącego wzrostu zakupów dokonywanych na odległość. Dostawa „pod drzwi” przestała być standardem, natomiast niemożliwe stało się pozostawienie paczki np. u ochrony budynku. Z drugiej strony rynek dostaw kurierskich wprowadził szereg udogodnień, dzięki którym okazało się, że wcale nie dostawa pod drzwi jest dla nas najwygodniejszą i najbardziej pożądaną formą otrzymania kupionych przez nas towarów.
    • maszyny do nadawania i odbioru przesyłek – rozwiązanie sprzed kilku ostatnich lat, spopularyzowane szczególnie w roku 2019/2020. Najważniejszymi zaletami są: obniżenie kosztu dostawy (kurier w jednym miejscu zostawia nawet kilkaset paczek jednocześnie), zwiększenie elastyczności odbioru przesyłki (możliwe o dowolnej godzinie w ciągu doby), dostawa bez kontaktu personalnego,
    • dostawy ekspresowe – szczególnie spopularyzowane w ostatnich miesiącach przez duże sklepy internetowe, które gwarantują dostawę w ciągu od kilkudziesięciu minut do kilku godzin od złożenia zamówienia, wyzwaniem w tym zakresie zawsze był aspekt cenowy. Również pomiędzy dużymi miastami, firmy kurierskie zaczynają łączyć możliwość skorzystania z opcji przesyłki konduktorskiej, gdzie towar może zostać dostarczony w tym samym dniu na trasie np. Warszawa-Kraków (odbiór i nadanie na pociąg – ok. 45 minut, przejazd przesyłki pociągiem – ok. 3 godzin, odbiór z pociągu i dostawa – ok. 45 minut; łącznie w ok. 5 godzin możliwe jest zrealizowanie pełnego cyklu dostawy),
    • miejsca nadań i odbiorów (z ang. PUDO – Pick Up and Drop Off) – najczęściej spotykane wykorzystanie różnego rodzaju, szczególnie mniejszych sklepów na takiej samej zasadzie, na jakiej funkcjonują automaty paczkowe. Kurier doręcza kilka do kilkudziesięciu przesyłek do jednego punktu, a my jako odbiorcy mamy możliwość na odbiór w dowolnej porze, w której otwarty jest dany punkt,
    • brokerzy kurierscy – konsolidatorzy, którzy dzięki wykorzystaniu efektu skali, są w stanie zaproponować bardzo konkurencyjne ceny wysyłek, szczególnie dla osób prywatnych. Świadomość konsumentów w zakresie korzystania z tego rozwiązania wciąż jest niewielka. Kwoty rzędu 15-18 złotych za ubezpieczoną przesyłkę krajową są jak najbardziej realne do osiągnięcia, podczas gdy standardowa oferta firm kurierskich oscyluje w granicach 23-28 złotych.
    • możliwość uelastycznienia godzin i miejsc dostaw – w związku z wykorzystaniem coraz szerzej narzędzi wspomagających zarządzanie flotą samochodów kurierskich pojawiają się również możliwości szybkiej zmiany tras, a to przekłada się na fakt, że przesyłki możemy spodziewać się np. w określonych przez nas przedziałach godzinowych. Dostępne są również dostawy wieczorne i nocne, jeśli tylko wyrazimy chęć w tym zakresie. Zdarzają się również sytuacje, gdzie w ciągu dnia musimy się przemieścić, wówczas możemy również poprosić o zmianę miejsca dostawy.
    • płatność kartą lub nawet BLIK za pobraniem – rozwiązanie, które przez bardzo długi czas było problematyczne w implementacji dla firm kurierskich, stało się obecnie zupełnie powszechne. Dokonujemy płatności za pomocą kart, telefonów, zegarków. Również dla dostaw przesyłek chcemy móc wykorzystać tą wygodną i bezpieczną formę płatności. Kurierzy korzystają na co dzień ze specjalnych terminali, które są swego rodzaju hybrydą pomiędzy smartfonem, tabletem i terminalem płatniczym, dzięki czemu w prosty sposób możemy oprócz potwierdzenia odbioru przesyłki dokonać płatności,
    • aplikacje mobilne firm kurierskich – umożliwiające bieżące śledzenie drogi przesyłki, kontakt z kurierem, otrzymanie wytycznych dotyczących godzin dostaw i/lub ich zmianę, a finalnie dające możliwość na bezpieczny odbiór przesyłki poprzez podanie kodu kurierowi przy dostawie lub potwierdzenie kliknięciem w odpowiednie okienko wyświetlane podczas dostawy.
  4. ABC zwrotów – do kiedy mamy czas na zwrot?

    Wiele przesyłek, zawierających np. nietrafione prezenty, będzie zwracana. Wówczas, jeśli nie jesteśmy pewni, co do naszego zamówienia, warto nie wyrzucać opakowania, gdyż również w drodze powrotnej musimy zapewnić bezpieczne dotarcie towaru na miejsce.

    Pamiętajmy, że fakt odesłania zakupionego przez Internet towaru musimy zgłosić do 14 dni od daty jego otrzymania. Nie może on być używany – mamy prawo obejrzeć produkt, ale nie używać go i odesłać – np. zastawa stołowa kupiona na święta, po użyciu nie może zostać zwrócona, podobnie ubrania kupione np. na bal sylwestrowy (duże domy wysyłkowe zatrudniają osoby do sprawdzenia ubrań pod kątem ich użycia przez weryfikację zapachową).

    Znaczna część dużych sieciowych sklepów umożliwia jednak zwrot również w późniejszym terminie.

    Warto pamiętać, że nie wszystkie przedmioty można zwrócić sprzedawcy. Przedmioty wykonane na nasze indywidualne zamówienie, czy chociażby z naniesionymi trwałymi znakami specjalnie dla nas, nie podlegają zwrotowi. Warto zatem zdecydowanie przemyśleć zakup, zanim nie będziemy mogli się z niego już wycofać.

Autor tekstu

dr Jacek Karcz

manager kierunku Logistyka w Akademii WSB

Więcej