Data

28.03.2014

Małżeństwo (nie)doskonałe? O przyszłości współpracy uczelni i biznesu – debata panelowa

Czy reforma edukacji wyższej spełniała oczekiwania uczelni, studentów i pracodawców? Czego uczyć osoby wkraczające na rynek pracy, by umiejętności nabyte w procesie kształcenia okazały się przydatne i pożądane przez przedstawicieli biznesu?

W piątek 28 marca w ramach X Festiwalu Nauki odbyła się debata panelowa pt. „Małżeństwo (nie)doskonałe? O przyszłości współpracy uczelni i biznesu”.

W gronie panelistów znaleźli się: prof. zw. dr hab. Maria Sierpińska, Rektor Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Warszawie, prof. dr hab. Krzysztof Malik, Prorektor ds. współpracy i rozwoju Politechniki Opolskiej, Marek Zuber, ekonomista i analityk finansowy, red. Roman Młodkowski, dziennikarz ekonomiczny i Marek Zychla, Prezes Zarządu Lewiatan - Śląski Związek Pracodawców Prywatnych. Dyskusję moderowali: dr Marcin Lis, Prorektor ds. Rozwoju WSB oraz dr Rafał Rębilas, Prodziekan WSB.

- Dwustopniowe studia realizowane w obecnym kształcie to poważny problem. Powinniśmy wrócić do jednolitego kształcenia. Jeśli student po 3 latach socjologii wybiera rachunkowość, to jest kłopot. W przypadku gdy student, idąc na studia II stopnia, kontynuuje kierunek, często zdarza się, że dublują mu się przedmioty z poprzednich lat. Jestem za kształceniem w trybie case study, za spotkaniami z praktykami, ale nie w formie wykładów. Pokażmy studentom jak w praktyce wygląda wiedza, którą im przekazujemy. Coraz lepiej radzą sobie z tym uczelnie prywatne. W tym procesie w tyle pozostają szkoły państwowe. Jeśli to się nie zmieni, za 15 lat uczelnie państwowe- może poza technicznymi – po prostu znikną z rynku – przekonywała prof. Maria Sierpińska.

Z tezą ekonomistki polemizował prof. Krzysztof Malik, dla którego dwustopniowe studia to szansa na „korektę” ścieżki kariery. – W młodości planowałem zostać reżyserem. W wieku szkolnym nie zawsze wiemy, którą drogą chcemy podążać, ani co nas tak naprawdę pasjonuje. Kształtowanie osobowości zaczyna się już na etapie przedszkolnym. Wiele zależy od  tego, kto się nami w tym okresie opiekuje. Czy potrafi rozbudzić w nas ciekawość i kreatywność? W trakcie studiów spotykamy profesorów, którzy przekazując wiedzę, mogą otworzyć przed studentami obszary, którymi dotąd się nie interesowali. Może się okazać, że będzie to dziedzina, z którą zwiążą się na dłużej – mówił Prorektor ds. współpracy i rozwoju Politechniki Opolskiej, dodając: - Powinno się to odbywać w pewnych granicach. Na mojej uczelni określono jakie studia I stopnia należy ukończyć, by kontynuować kształcenie na konkretnych kierunkach II stopnia.

Z kolei red. Roman Młodkowski zwrócił uwagę na zmiany jakie zaszły w rzeczywistości edukacyjnej i społecznej polskich uczelni. – Dawniej kadrze akademickiej mówiono, aby uczyła studentów na potrzeby nauki, dziś ma kształcić na potrzeby biznesu, a to diametralnie różne podejścia. Mówimy o problemie staży i praktyk dla studentów, podczas których marnują czas, by parzyć kawę. Tak naprawdę to problem managementu firmy, który nie potrafi spożytkować energii młodych ludzi i tak zaplanować im czas, by obecność studenta w firmie, przyniosła korzyści obie stronom  – przekonywał dziennikarz biznesowy, wspólnie z Markiem Zuberem, podkreślając, że szanse na rynku pracy w dużej mierze zależą od aktywności własnej, chęci zdobywania dodatkowych informacji, poszerzania wiedzy.

 - Kiedy my studiowaliśmy, nie było internetu. Wyjazdy za granicę, by poszerzać swoje horyzonty, poznać inną kulturę, nie były tak dostępne i powszechne. Żyjecie w rzeczywistości, która daje wam  ogromne szanse na rozwój. Kiedy idziecie na rozmowę kwalifikacyjną, standardem powinno być, że zaglądacie na stronę internetową przyszłego pracodawcy, szukacie o nim informacji. Tego nikt was nie nauczy. Sami musicie zdawać sobie z tego sprawę. Aktywnie korzystajcie z możliwości, jakie daje wam świat – Marek Zuber zwrócił się do zgromadzonej na sali młodzieży studenckiej i szkolnej.

Zdaniem Marka Zychli, który podczas debaty reprezentował sektor biznesu, rozumowanie pracodawców jest bardzo proste. – Liczą się przede wszystkim kompetencje. Kiedy w kancelarii prawniczej pojawią się absolwenci prawa – z punktu widzenia funkcjonowania kancelarii – nie potrafią nic. Wszystkiego uczą się od podstaw. Ale znają kodeks cywilny, a tego z pewnością nie mieliby możliwości uczyć się w podczas praktyki zawodowej – zauważył reprezentant „Lewiatana”.

Dyskusję podsumowały prof. nadzw. dr Zdzisława Dacko-Pikiewicz, Rektor WSB oraz prof. nadzw. dr Katarzyna Szczepańska-Woszczyna, Dziekan WSB.

- Reforma szkolnictwa wyższego dała uczelniom możliwości uelastycznienia programów kształcenia, zrewidowania ich pod kątem kształcenia praktycznego. Część szkół wyższych – tak jak nasza – skorzystały z tej możliwości. Dbamy o to, aby przedmioty nauczane na studiach I i II stopnia się nie pokrywały. Blisko 80 proc. zajęć opiera się na case studies. Studenci mają kontakt z praktykami, odbywają wizyty studyjne. Pokazujemy aplikacyjność wiedzy, którą przekazujemy w procesie kształcenia. W naszej Uczelni to się udało – podkreślała prof. nadzw. dr Katarzyna Szczepańska-Woszczyna.

Z kolei prof. nadzw. dr Zdzisława Dacko-Pikiewicz zwróciła uwagę na aspekt dotąd nie poruszany w trakcie debaty. – Perspektywa finansowania badań naukowych w latach 2014-2020 zakłada obligatoryjną komercjalizację wyników wypracowanych w ramach projektów. Oznacza to, że już wkrótce sektory nauki i biznesu będą musiały skłonić się ku sobie i rozpocząć wspólne działania w tym zakresie. W Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej to się już dzieje. Studenci odbywają zajęcia w realnych warunkach, z udziałem specjalistów i praktyków. Trzeba przyznać, że ten model organizacji procesu kształcenia wymaga od Uczelni sporo wysiłku, ale gwarantuje studentom nieopisane wrażenia i bezcenne doświadczenie – mówiła Rektor WSB.

Uczestnicy debaty:


dr Marcin Lis - doktor nauk technicznych, ekspert w zakresie zarządzania jakością, projektami i innowacjami. Prorektor ds. rozwoju oraz Dyrektor Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Wykładowca w Katedrze Globalizacji i Przedsiębiorczości Międzynarodowej WSB. W ostatnich latach współpracuje z międzynarodowymi firmami usługowymi zorientowanymi na wdrażanie systemów zintegrowanych oraz z instytucją akademicką wprowadzając system zapewnienia jakości kształcenia. Pełnomocnik systemów jakości w przedsiębiorstwach/korporacjach działających na terenie Polski oraz Europy;

dr Rafał Rębilas - ekonomista, specjalista w zakresie produktów rynku finansowego, praktyk. W latach 2001 – 2011 zarządzający sprzedażowymi strukturami organizacyjnymi instytucji finansowych. Od 2005r. oprócz pracy w sektorze bankowym, wykładowca w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Autor publikacji z zakresu rynków finansowych i zarządzania ryzykiem finansowym w przedsiębiorstwie. Od 2011r. Prodziekan Wydziału Zarządzania, Informatyki i Nauk Społecznych Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej.

 

prof. dr hab. Krzysztof Malik - Prorektor ds. współpracy i rozwoju Politechniki Opolskiej; polski ekonomista, specjalizujący się w ekonomii środowiska, gospodarce regionalnej, mikroekonomii, teorii ekonomii, zarządzaniu ekologicznym. Jest członkiem Polskiej Akademii Nauk, w tym jej Prezydium oraz Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju;

red. Roman Młodkowski - polski dziennikarz, redaktor naczelny i twórca TVN CNBC, były dyrektor działu serwisów biznesowych TVN.

Studiował teatrologię i prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz nauki polityczne na Uniwersytecie Warszawskim. Swoją karierę zaczął na początku lat 90. pracując w radiu RMF FM kolejno jako depeszowiec, prezentując Fakty RMF FM i współtworząc magazyn Radio, Muzyka, Fakty. Od 1996 roku prowadził programy informacyjne w Telewizji Wisła w Krakowie. W 1997 rozpoczął pracę w TVN, najpierw pracował jako reporter krajowy, później producent informacji zagranicznych. Od września 1998 roku był autorem magazynu Fakty, ludzie, pieniądze w TVN. Był też współautorem i współprowadzącym weekendowych wydań Faktów TVN. Odznaczony Odznaką Honorową "Bene Merito" (2012);

prof. zw dr hab. Maria Sierpińska - Rektor Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Warszawie; Związana z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie oraz Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie. Aktualnie Członek Polskiej Akademii Umiejętności oraz Członek Polskiej Akademii Nauk. Swoje zainteresowanie naukowe koncentruje w trzech obszarach: zarządzania finansami przedsiębiorstw, analizy działalności przedsiębiorstw, wykorzystania narzędzi controllingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem;

Marek Zuber - polski ekonomista, analityk rynków finansowych, ekspert i doradca finansowy. Jest często zapraszanym przez prasę ekspertem ekonomicznym w kwestiach prognoz makroekonomicznych i rynkowych. Felietonista i ekspert m.in. dziennika „Parkiet”, tygodnia Wprost, TOK FM, Super Expressu, „Faktu”, Gazety Wyborczej, serwisu bankier.pl oraz stały ekspert TVN CNBC. Jest laureatem nagrody „Doradcy Politycznego Roku 2006” przyznawanej przez World Connect;

Marek Zychla - Prezes Zarządu Lewiatan - Śląski Związek Pracodawców Prywatnych.

Festiwal Nauki odbywa się we współpracy z Urzędem Miejskim w Dąbrowie Górniczej.

Szczegóły:

X Festiwal Nauki

VI Festiwal Nauki w Cieszynie

II Festiwal Nauki w Olkuszu

I Festiwal Nauki w Żywcu

Zbiór logo instytucji i mediów wspierających wydarzenie naukowe.