Data

23.05.2016

Po oksfordzku w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej

Antysemityzm, fala uchodźców, problemy w górnictwie i wiele innych zagadnień, które na co dzień wywołują dyskusje. Jak rozmawiać o nich  z młodzieżą? Czy warto uczyć kultury debatowania? W jaki sposób zachęcić uczniów do zainteresowania się społecznymi problemami?

Odpowiedzią na te pytania jest nowy cykl Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej – Otwarty Turniej Debat Oksfordzkich. Pierwsza edycja wydarzenia odbyła się 23 maja 2016 roku. W turnieju wzięło udział 12 czteroosobowych drużyn z 11 zagłębiowskich szkół ponadgimnazjalnych.

Wymianie argumentów przysłuchiwała się Rada Mędrców, w składzie:


•    prof. dr nadzw. Katarzyna Szczepańska-Woszczyna, Dziekan Wydziału Nauk Stosowanych Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej
•    mgr Michał Walczak, Prodziekan WNS WSB
•    dr Sabina Ratajczak, Dyrektor Centrum Jakości i Innowacji WSB
•    dr Paulina Polko, Kierownik Katedry Bezpieczęństwa i Zarządzania Kryzysowego WSB
•    dr Danuta Morańska, Dyrektor Centrum Nowoczesnych Metod i Technologii Edukacyjnych
•    dr Maciej Witkowski, wykładowca WSB

•    dr Tomasz Kasprowicz, wykładowca WSB

•    dr Magdalena Wróbel, wykładowca WSB
•    mgr Luiza Witkowska, nauczyciel, inicjatorka Otwartego Turnieju Debat.

Po zaciętej, ale wyrównanej wymianie argumentów Rada Medrców wydała werdykt.

W kolejnym etapie Turnieju zmierzą się drużyny z:

 

•  II Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w Będzinie

•  I Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Będzinie

•  II Liceum Ogólnokształcące im. Heleny Malczewskiej w Zawierciu

•  IV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Sosnowcu.

Finał oksfordzkich zmagań odbędzie się 14 czerwca br. Najlepsza drużyna otrzyma tytuł Lidera Debaty Oksfordzkiej oraz statuetkę Złoty Argument 2016, wykonaną przez artystów z Młodzieżowego Ośrodka Pracy Twórczej w Dąbrowie Górniczej.


- Zasady zgodnie, z którymi od pierwszej połowy XIX wieku odbywają się akademickie debaty uczą nie tylko kultury dyskusji. To doskonały trening sztuki argumentacji, a przede wszystkim umiejętności oratorskich. Warto przypominać młodzieży o klasycznych zasadach wymiany poglądów, szczególnie w kontekście współczesnego zjawiska, jakim jest internetowy hejt – przekonuje Dominik Penar, Prodziekan ds. Kształcenia Ustawicznego Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej.


Inicjatorzy turnieju chcą  kształcić w młodzieży nawyk przestrzegania reguł, limitów czasowych i szacunku dla odmiennych opinii. – To prawdziwa kuźnia  liderów społeczeństwa obywatelskiego – przekonuje Katarzyna Łopacińska, koordynatorka wydarzenia, zdradzając, że do kolejnych debat uczelnia chce zaprosić seniorów, dzieci i działaczy społecznych.



Idea debat narodziła się w Wielkiej Brytanii w 1823 roku, tworząc pole do akademickiej wymiany myśli i poglądów w ramach stowarzyszenia “Oxford Union”, które działa do dziś. Wypracowana przez lata formuła debaty oparta jest na układzie parlamentu brytyjskiego, w którym strony rządząca i opozycyjna ustawione są naprzeciw siebie. W przypadku debat po jednej stronie zasiądzie zespół ”Propozycji” – popierający tezę debaty, a z drugiej strony „Opozycja” podważająca dyskutowaną kwestię.

Patronat Honorowy nad wydarzeniem objął Śląski Kurator Oświaty.

/asz/