W wydarzeniu, które odbyło się 9 czerwca 2016 roku uczestniczyli znakomici eksperci z zakresu transportu,tworzący zręby polskiej polityki rowerowej, przedstawiciele samorządów, oficerowie rowerowi oraz reprezentanci trzeciego sektora i działacze tzw. ruchu rowerowego.
- Patrząc na standardy europejskie i olbrzymią popularność jednośladów w miastach takich jak Amsterdamu czy Kopenhaga nie trudno zauważyć, że najważniejszym czynnikiem w popularyzacji podróży rowerowych jest dostępność odpowiedniej infrastruktury. Mam nadzieję, że wypracowane podczas dzisiejszego seminarium rozwiązania pozwolą nam rozwijać i popularyzować zintegrowany transport na najwyższym poziomie – mówiła prof. nadzw. dr Zdzisłwa Dacko-Pikiewicz, otwierając konferencję.
Organizatorami wydarzenia byli: Katedra Transportu Szynowego Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej oraz Stowarzyszenie Rowerowa Dąbrowa.
Jak podkreślał prof. Marek Sitarz, stosunek władz samorządowych i centralnych do zintegrowanego transportu jest odzwierciedleniem poziomu rozwoju kraju. – Francuski pociąg TGV we Francji finansowo zwrócił się zupełnie niedawno. W inwestycji w szybką kolej nie liczyły się jednak pieniądze. Priorytetem był rozwój gospodarki, aspekt społeczny, ekologiczny, a nawet obronny. Cel ekonomiczny stał na dalszej pozycji. Tymczasem
nas finanse wciąż są priorytetem – mówił Kierownik Katedry Transportu Szynowego, członek Komitetu Transportu PAN, szacując, że do idei zrównoważonego transportu, jako społeczeństwo w pełni dojrzeć powinniśmy w 2030 roku.
Jednym z prelegentów konferencji był prof. dr hab. inż. Wiesław Starowicz z Politechniki Krakowskiej, również członek Komitet Transportu Polskiej Akademii Nauk, niegdyś wiceprezydent Krakowa, a potem doradca prezydenta Krakowa ds. gospodarki miejskiej.
- Mało popularność rowerów w Polsce ma swoje uwarunkowania historyczne. Dawniej był to środek transportu, którym poruszano się na wsiach. Przenosząc się do miasta ludzie odrzucili swoje korzenie, wstydząc się rowerów. Z taką postawą wiąże się też brak infrastruktury rowerowej, ponieważ dawniej nakłady na inwestycje były proporcjonalne do liczby użytkowników. Dziś to się dynamicznie zmienia – mówi prof. Starowicz.
Jak wynika z badań, które prof. Starowicz przytoczył w swojej prezentacji, udział podroży rowerowych wśród sposób przemieszczania się, które wybierają Polacy, oscyluje na poziomie 0,5%. W stolicy rowerem przemieszcza się ok. 3% mieszkańców, a ruch jednośladów w Krakowie to 1,1% (w kierunku centrum miasta 2%).
- Wszelkie strategie i tzw. dokumenty woli, które publikują władze samorządowe są krokiem w dobrym kierunku. To na ich łamach widać ewolucje w podejściu do zintegrowanego transportu, porządkuje się terminologie i wyznacza cele - uważa krakowski naukowiec, prezentując rozwój infrastruktury rowerowej.
Z kolei dr inż. Tadeusz Kopta, autor przełomowego opracowania „Rower w ruchu drogowym”, który ukazał się w 1984 roku zaprezentował modelowe rozwiązania i standardy techniczne dla infrastruktury rowerowej. Wśród nich wymienił takie podstawowe zasady jak: asfaltowe nawierzchnie dróg dla rowerów, odpowiednie wyznaczanie i oznakowanie pasów i śluz rowerowych.
- Jeśli na drodze mamy ograniczenie prędkości do 30km/h, w ogóle nie ma sensu budować tam dróg dla rowerów. Na tych odcinkach ruch samochodowy i rowerowy integruje się w naturalny sposób. Bezwzględną segregację ruchu należy zastosować, gdy dozwolona prędkość wynosi powyżej 50km/h. W zwartej zabudowie standardem powinien być ruch rowerowy wyznaczony pod prąd. Wbrew pozorom jest on bezpieczniejszy niż ruch rowerowy puszczony z prądem ruchu samochodowego. To rozwiązania powszechne w Europie – przekonywał ekspert.
Podczas konferencji o planach województwa śląskiego, dotyczącego budowy szlaku Velo Silesia, biegnącego po śladzie dawnych linii kolejowych opowiedział Alexander Kopia, Śląski Oficer Rowerowy.
- Nie ukrywam, że nie mamy na realizację tych zamierzeń funduszy, ale intensywnie ich szukamy. Takie rozwiązania świetnie sprawdzają się np. w Zagłębiu Rurhy. Obok szlaków rowerowych kwitną osiedla mieszkaniowe, bo dla ludzi rower jest gwarancją ciszy i spokoju - mówił Alex Kopia.
Reprezentant Urzędu Marszałkowskiego przybył na konferencję pociągiem. W podróż zabrał ze sobą służbowy rower.
Wśród pozostałych prelegentów, którzy zaprezentowali się podczas wydarzenia byli, m.in.:
- Andrzej Szamborski z firmy „TRAKO” Wierzbicki i Wspólnicy S.J. Wrocław, autorzy Projektu Europejskiego „ZIELONA DĄBROWA” dla Dąbrowy Górniczej
- dr Bartosz Mazur, doradca prezydenta Rybnika ds. zintegrowanego transportu
- Marcin Jeż, członek zarządu BikeU
- Jan Fiałkowski, oficer rowerowy miasta Rybnik
- Bogusław Jończyk, kierownik Działu Inżynierii Ruchu Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.