Data

20.03.2014

WWW.Człowiek w cyberprzestrzeni. Informacja w świecie cyfrowym

Jak efektywnie korzystać z bogactwa informacji zawartych w Internecie? W jaki sposób rafinować wiedzę z zettabajtów danych wytwarzanych w cyberprzestrzeni? Czy homo legens może porozumieć się z dzisiejszą młodzieżą szkolną? Jak wyposażyć uczniów w narzędzia do zdobywania wiedzy? Czy polska szkoła wymaga rewolucji?

II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „WWW. Człowiek w cyberprzestrzeni. Informacja w świecie cyfrowym” za nami. Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej gości w swoich murach wybitnych akademików zajmujących się, m.in. pedagogiką, neurodydaktyką oraz informacją naukową, a także przedstawicieli samorządu (m.in. Zbigniewa Szaleńca, Zastępcę Prezydenta Sosnowca), nauczycieli, pedagogów szkolnych i osoby zainteresowane temtyką sympozjum.

 

Na liście wybitnych prelegentów znaleźli się, m.in.:

* dr hab. prof. UP Hanna Batorowska, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie,

* dr hab. prof UP Janusz Morbitzer, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie,

* prof. dr hab. Włodzimierz Gogołek, Uniwersytet Warszawski,

* prof.dr hab. Wiesław Babik, Uniwersytet Jagielloński,

* prof.dr hab. Łukasz Turski, Centrum Naukowe "Kopernik",

* prof. PeadDr. Anna Hudecová, PhD. Uniwersytet Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy,

* dr hab. prof. UR Aleksander Piecuch, Uniwersytet Rzeszowski,

* dr hab.prof. UR Wojciech Walat, Uniwersytet Rzeszowski,

* prof. dr hab. Bronisław Siemieniecki, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,

* dr hab. prof. UŚ Eugenia Smyrnova-Trybulska, Uniwersytet  Śląski.

 

 

 

Prof. Janusz Morbitzer zaprezentował uczestnikom konferencji najnowsze wyniki badań, z których wynika, że 70 proc. młodzieży nie wyobraża sobie życia bez komputera, a jednocześnie 80 proc. młodych respondentów deklaruje, że nie lubi szkoły. Symptomatyczne są także wyniki badań matek dzieci w przedziale wiekowym 2-5 lat, które wskazują, że najmłodsze pokolenie wykazuje coraz większe umiejętności technlogiczne, przy jednoczesnym zaniku umiejętności społecznych. - O pokoleniu osób urodzonych po 1999 r. mówimy czesto: "urodzeni z myszką w ręce". Oni nie musieli o nic walczyć, nie musieli czuć się odpowiedzialni. To jednocześnie pokolenie największych szans. My kształciliśmy się w warunkach deficytu informacji, oni mają ich nadmiar - mówił reprezentant Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

 

Prelegenci podkreślali, że obecny system kształcenia nie przystaje do rzeczywistości w jakiej żyje uczeń. - Przestańmy nauczać matematyki, fizyki, histori. Ten system sprawdzał się, gdy nie było narzędzi do kompleksowego kształcenia.Zacznijmy uczyć dzieci - nawoływał prof.dr hab. Łukasz Turski, który na przykładzie książki "Przygody Tomka Sawyera" wywiódł, że umiejętne podejście do edukacji pozwoli uczyć jednocześnie praw rządzących przyrodą, historii i języków obcych.

 

Prelegenci zgodnie przyznali, że dobry pedagog jest świadomy celów, do których dąży, zaś model edukacji przyszłości nie opiera się na nauczaniu, ale na dostarczeniu uczniom odpowiednich narzędzi do zdobywania wiedzy.

 

Podsumowaniem obrad plenarnych było spotkanie z przedstawicielami partnerów konferencji: firma Plagiat.pl oraz HADATAP oraz wydawnictwo Nowa Era.

 

Inicjatorami i koordynatorami konferencji są: dr hab. prof. WSB Marek Walancik, Prorektor ds. Nauki oraz dr Danuta Morańska, Dyrektor Centrum Nowoczesnych Metod i Technologii Edukacyjnych.