A-
Zmniejsz czcionkę
A+
Zwiększ czcionkę
Powiększ kursor
Pomniejsz kursor
Tłumacz migowy
Zmień kontrast
Przywróć ustawienia

Data

04.09.2020

XII Europejski Kongres Gospodarczy przeszedł do historii

Akademia WSB była partnerem instytucjonalnym XII Europejskiego Kongresu Gospodarczego (ECC). Wydarzenie odbyło się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach w dniach 2-4 września 2020 roku. Wśród prelegentów Kongresu wystąpili eksperci Akademii WSB.

Za nami kilkadziesiąt debat i trzy dni dyskusji dotyczących trendów i zjawisk o kluczowym znaczeniu dla przyszłości gospodarki i perspektyw jej rozwoju. Sesje dotyczyły m.in. zmian w systemie kształcenia, nowych kompetencji pracowników, zarządzania w czasie kryzysu oraz zdolności przystosowania firm i instytucji do zmiennych warunków otoczenia.

Wśród prelegentów EEC znaleźli się przedstawiciele biznesu, polscy i europejscy politycy, naukowcy oraz eksperci Akademii WSB.

Do udziału w Kongresie zostali zaproszeni m.in.: Premier Mateusz Morawiecki; Jadwiga Emilewicz - Wicepremier, Minister Rozwoju; Frans Timmermans - Wiceprzewodniczący Wykonawczy ds. Europejskiego Zielonego Ładu, Komisja Europejska;  Jerzy Buzek - Poseł do Parlamentu Europejskiego; Tadeusz Kościński - Minister Finansów; Michał Kurtyka - Minister Klimatu; Olga Ewa Semeniuk - Podsekretarz Stanu, Ministerstwo Rozwoju; Jakub Chełstowski - Marszałek Województwa Śląskiego; Małgorzata Jarosińska-Jedynak – Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, Marcin Krupa - Prezydent Katowic, Wojciech Kuśpik - Prezes Zarządu PTWP S.A., Inicjator Europejskiego Kongresu Gospodarczego, Hans-Gert Pöttering - Poseł do Parlamentu Europejskiego w latach 1997-2014, Przewodniczący Parlamentu Europejskiego w latach 2007-2009, Maroš Šefčovič - Wiceprzewodniczący ds. Stosunków Międzyinstytucjonalnych i Prognozowania w Komisji Europejskiej oraz Jarosław Wieczorek - Wojewoda Śląski.

W części poświęconej elastycznemu zarządzaniu jednym z panelistów była Rektor Akademii WSB – dr hab. Zdzisława Dacko-Pikiewicz, prof. AWSB. Eksperci rozmawiali o tym, jak organizacje zareagowały na pandemię, czy zdały egzamin z nieprzewidywalności oraz o tym, że zdolność przystosowania firm i instytucji do zmiennych warunków otoczenia to istotny wyznacznik ich efektywności. Była także mowa o elastyczności działań, struktur oraz menedżmentu i załogi. Nie zabrakło również dyskusji o nowych kompetencjach pracowników, podatności na zmiany, samodzielności i delegowaniu zadań. Uczestnicy szukali odpowiedzi na pytanie: jak łączyć permanentną gotowość do zmiany z konsekwencją w działaniu?

Rektor Akademii WSB w swoim wystąpieniu zwracała uwagę na fakt, że dziś w zarządzaniu liczy się umiejętność szybkiego dostosowywania się do dynamicznie zmieniających się warunków w otaczającym nas świecie VUCA. – Duża rola przed liderami. To oni oswajają lęk poprzez jasne określenie celów, transparentne przepływy decyzji i zarządzanie harmonijne, oparte o metody Agile. Odpowiedzialność menagerów za podległych im pracowników pozwala nam oswajać nieprzewidywalność – mówiła dr hab. Zdzisława Dacko-Pikiewicz, prof. AWSB.

Zdaniem JM Rektor pandemia pokazała, że koncentrowanie się firm głównie na osiąganiu najlepszych wyników finansowych to dziś działanie niewystarczające, by właściwie odnaleźć się w kryzysowej sytuacji. Większego znaczenia nabiorą takie wartości jak odpowiedzialność, umiejętność współdziałania czy troska o pracowników.

Dr hab. Zdzisława Dacko-Pikiewicz, prof. AWSB podkreślała również, że pokolenie tzw. millenialsów poszukuje dziś w pracy sensu i wpływu. Oprócz wynagrodzenia, potrzebują oni poczucia wpływu na bardzo ważne tematy cywilizacyjne. W zmiennym otoczeniu największe szanse na przetrwanie mają organizacje funkcjonujące w oparciu o trend wartości i idei, o szacunek do ludzi. – W dzisiejszym kryzysie najlepiej poradziły sobie firmy, które miały strategię, przygotowały się pod kątem transformacji cyfrowej i były społecznie odpowiedzialne, a ich kultura organizacyjna była oparta o wartości – mówiła.

W panelu został poruszony także temat pracy zdalnej. Zdaniem JM Rektor nie przeniesiemy całej edukacji w sferę online, ale pewne rozwiązania będziemy stosować na szerszą skalę. Zmienił się sposób patrzenia na doskonalenie zawodowe przeprowadzane drogą online, które do tej pory traktowano, zupełnie niesłusznie, jako gorsze. Epidemia obaliła te mity i pomogła dostrzec możliwości podnoszenia kompetencji bez wychodzenia z domu.

- Kluczowym elementem w budowaniu przyszłości jest automatyzacja i robotyzacja – ale przyszłość musimy zaprojektować. Procesy automatyzacji muszą być wkomponowane w strategię rozwoju państwa – mówiła prof. Akademia WSB dr hab. Barbara Piontek, zastępca prezesa Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A.

Z kolei w sesji pn. Kadry dla cybergospodarki była mowa o zmianach w systemie kształcenia – jego modelach, celach, wyzwaniach. Sztuczna inteligencja i robotyka to technologie, które w najbliższych dekadach dyktować będą trendy rozwoju światowej ekonomii. Już dziś nowe technologie otaczają nas każdego dnia, pomagając w codziennym życiu, roboty są coraz powszechniej wykorzystywane w wielu dziedzinach, m.in. pomagając w walce z koronawirusem. Jak kształcić ludzi kreatywnych, elastycznych, wszechstronnych? Co powinien umieć „pracownik przyszłości”? Które specjalizacje i jakie warunki pracy są wyzwaniem dla edukacji? Między innymi na te pytania próbowali odpowiedzieć eksperci, wśród których zasiadał dr Marcin Lis – Prorektor ds. Studenckich i Współpracy z Otoczeniem. Zdaniem dr. Marcina Lisa, który wystąpił jednocześnie w roli moderatora panelu, inżynier przyszłości to osoba o interdyscyplinarnej osobowości. Oprócz wiedzy i kompetencji twardych, powinien potrafić budować wartość dodaną w postaci innowacyjnego produktu, ale istotna będzie także jego umiejętność kooperacji, komunikacji, empatia i łatwość wyrażania myśli. Paneliści byli zgodni co do tego, że w kształceniu kadr dla cybergospodarki ważne jest nastawienie na twórcze wykorzystanie EY.

Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego zostały również poruszone tematy związane m.in. z kulturą i wartościami. Ekspertem Akademii WSB była dr hab. Katarzyna Szczepańska-Woszczyna, prof. AWSB – Prorektor ds. Nauki i Kształcenia, Dziekan Wydziału Nauk Stosowanych AWSB. Rozmowa dotyczyła strat, ograniczeń i aktualnych problemów świata kultury. Eksperci poruszyli też m.in. kwestie znaczenia kultury i jej instytucji dla życia społecznego, tożsamości, edukacji i rozwoju cywilizacyjnego.

Dr hab. Katarzyna Szczepańska-Woszczyna, prof. AWSB podkreślała, że połowa marca to był czas, w którym w kilka dni Akademia WSB musiała zapewnić osobom, które związały z nią przyszłość, zarówno studentom, jak i pracownikom, możliwość kontynuacji nauki i pracy, mimo ograniczeń spowodowanych pandemią. 

Wymagało to dużej odpowiedzialności. Czas ten uświadomił nam kilka ważnych kwestii, przede wszystkim potrzebę indywidualizacji procesów kształcenia, po drugie – dopasowania kierunków do potrzeb rynku pracy i partnerów biznesowych, jako Uczelnia, musimy te potrzeby przewidywać, wyprzedzać i rozwijać kompetencje, które będą poszukiwane w przyszłości – mówiła Prorektor ds. Nauki i Kształcenia.

Zaznaczała także, że nie ma edukacji bez kultury, ani kultury bez edukacji. Uczelnia to nauka oraz różnego rodzaju wydarzenia, spotkania, które musiały zostać ograniczone. Zwróciła także uwagę na wartości, jakimi Akademia WSB musiała się wówczas kierować. Oprócz odpowiedzialności za swoją społeczność, istotne było zaufanie do pracowników, którzy mimo zmian, potrafili odnaleźć się w nowej rzeczywistości i zapewnić ciągłość funkcjonowania kształcenia.

Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach od 12 lat gromadzi przedstawicieli biznesu, prezesów globalnych korporacji, decydentów z kraju, Europy i świata, mających realny wpływ na życie gospodarcze i społeczne, polityków i ekspertów, pozostając jedną z największych imprez gospodarczych w Europie Centralnej.

Wyjątkowy charakter wrześniowego Kongresu wynikał nie tylko z możliwości przeprowadzenia bezpośrednich rozmów, ale także z szerszego wymiaru wydarzenia – stacjonarne sesje EEC było transmitowane online.