UWAGA! Zmiana terminu konferencji: 18 - 19 listopada 2024 r.
Szanowni Państwo,
Serdecznie zapraszamy do udziału w XIV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej Dyrektorów i Pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych, której tematem będzie:
Podnoszenie jakości pracy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w kontekście edukacji włączającej
W naszym kraju od lat rośnie liczba dzieci i uczniów, którzy wymagają dodatkowej pomocy i wsparcia w procesie edukacji. Wymaga to stworzenia im odpowiednich warunków rozwoju oraz dostosowania kształcenia do ich indywidualnych potrzeb i możliwości. Taka sytuacja stawia przed nami konieczność szybkiego podjęcia szeroko zakrojonych działań, aby każde dziecko mogło korzystać z edukacji na wysokim poziomie.
Odpowiadając na potrzeby dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców, Ministerstwo Edukacji Narodowej od 2017 roku podejmuje liczne działania mające na celu przygotowanie polskich przedszkoli i szkół do wprowadzenia systemu edukacji włączającej, rozumianej jako edukacja na wysokim poziomie dla wszystkich uczniów. Prace te są realizowane w ramach Programu Wspierania Reform Strukturalnych Komisji Europejskiej we współpracy z Europejską Agencją do Spraw Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej.
Działania resortu obejmują m.in.:
- wyznaczenie założeń zmian legislacyjnych oraz planu ich wdrożenia;
- opracowanie standardów wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci oraz wsparcia dla ich rodzin;
- wprowadzenie biopsychospołecznego modelu diagnozowania dzieci, uczniów i ich otoczenia, opartego na Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF);
- opracowanie narzędzi diagnostycznych do oceny potrzeb dzieci i uczniów.
Edukacja na wysokim poziomie stawia nowe wyzwania przed poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, takie jak ocena funkcjonowania dziecka lub ucznia oraz jego otoczenia, identyfikacja zarówno ich potencjału, jak i trudności, a także udzielanie wsparcia dzieciom, uczniom, rodzicom, nauczycielom oraz specjalistom.
Podczas konferencji zostaną przedstawione i omówione zagadnienia z obszaru polityki oświatowej Ministerstwa Edukacji Narodowej, dotyczące m.in. edukacji prozdrowotnej, wspierania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz podnoszenia jakości edukacji włączającej.
Cele i tematyka konferencji:
W trakcie konferencji poruszone zostaną m.in. następujące kwestie:
- zmiany legislacyjne związane z edukacją dla wszystkich;
- nowe zadania w pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych;
- standardy oceny funkcjonalnej w poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
- rola poradni jako placówki koordynującej pomoc i wsparcie dla dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli.
Ramowy program konferencji:
Dzień pierwszy: W kierunku szkoły odpowiadającej na wyzwania przyszłości, bezpiecznej i dbającej o dobrostan uczniów
- kolejne etapy wprowadzania zmian;
- aktualne regulacje prawne, w tym m.in. zatrudnianie specjalistów w poradnictwie, orzekanie, zarządzanie poradnią;
- wspieranie dobrostanu dzieci i uczniów (m.in. transpłciowość, zaburzenia emocjonalno-społeczne, uzależnienia);
- wspieranie dobrostanu dyrektora poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Dzień drugi: Edukacja o wysokiej jakości – zadania dla poradnictwa
- skoordynowany model wsparcia międzysektorowego – zadania dla poradnictwa;
- ocena funkcjonalna w poradnictwie.
Adresaci konferencji: Dyrektorzy, nauczyciele-psycholodzy, pedagodzy, logopedzi pracujący w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, przedszkolach, szkołach oraz placówkach oświatowych i wychowawczych.
Termin konferencji: 18 - 19 listopada 2024 r.
Organizator: Akademia WSB Dąbrowa Górnicza
Patronat honorowy: JM Rektor Akademii WSB, prof. Zdzisława Dacko- Pikiewicz
Miejsce konferencji: Hotel Vestina, Malinka 35, 43-460 Wisła