A-
Zmniejsz czcionkę
A+
Zwiększ czcionkę
Powiększ kursor
Pomniejsz kursor
Tłumacz migowy
Zmień kontrast
Przywróć ustawienia

Centrum Inżynierii Biznesu

Inżynieria Biznesu obejmuje wiedzę z zakresu administracji biznesu (Business Administration),  techniki (Engineering) i technologii informatycznych (Information Technology) oraz wykorzystuje ją w celu kreowania modeli biznesowych uwzględniających zarówno aspekty inżynierskie i ekonomiczne, jak i organizacyjne, kulturowe a nawet  polityczne. Zatem Inżynierię Biznesu możemy zdefiniować jako trans-dyscyplinarną dziedzinę wiedzy obejmującą projektowanie, realizację i zarządzanie zintegrowanymi systemami antropotechnicznymi, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów organizacyjnych oraz informacyjnych.

Podstawowymi metodami badawczymi w obszarze IB są: podejście systemowe i procesowe oraz modelowanie i symulacja procesów biznesowych. Podejście to opiera się na innowacyjnym zarządzaniu transformacją, z wykorzystaniem zintegrowanych metod z innych dziedzin wiedzy, takich jak np.:

  • inżynieria systemów,
  • technologia i innowacje IT,
  • zarządzanie strategiczne,
  • zarządzanie ryzykiem,
  • zarządzanie jakością, oraz
  • projektowanie organizacyjne (czynnik ludzki).

Tradycyjne dyscypliny inżynierskie, takie jak budowa maszyn, budownictwo, elektrotechnika itp. dotyczą obiektów fizycznych, które są widoczne i na ogół łatwe do odwzorowania. Wyłoniona w ostatnich dziesięcioleciach inżynieria biznesu stanowi nowy rodzaj inżynierii, znacznie odbiegający od dotychczasowych wzorców. Zakłada ona, że organizacja może być modelowana jako złożona struktura (np. sieciowa) wraz z systemem interakcji o charakterze łańcuchów przyczynowo-skutkowych, sprzężeń zwrotnych i innych oddziaływań zewnętrznych (np. zagrożeń i zakłóceń). Narzędzia inżynierii biznesu pozwalają na lepsze zrozumienie i zarządzanie organizacjami, m.in. przez poszukiwanie racjonalnych odpowiedzi na pytania strategiczne, takie jak np.:

  • Co jest problemem w Twojej organizacji?
  • Czy wiesz jak się z nim uporać?
  • Co powinno być najpierw poprawione?
  • Jaki są priorytety zmian lub ulepszeń?
  • Jakie może być długoterminowe oddziaływanie aktualnych problemów i inicjatyw na sytuację organizacji?
  • W jaki sposób reagować na zmieniające się warunki zewnętrzne i wewnętrzne?
  • Jak można lepiej wykorzystać zainstalowaną bazę technologii informatycznych (IT) i uzyskać jak najwięcej z nowych technologii?
  • Co powinniśmy robić w zakresie szkolenia pracowników oraz zatrudniania nowych?

Inżynierowie biznesu powinni mieć umiejętności umożliwiające im ocenę potencjałów gospodarczych planowanych innowacji technologicznych i informatycznych, tworzenie wizji strategicznych, analizowanie i modyfikowanie procesów biznesowych, planowanie i projektowanie zmian organizacyjnych  oraz przekonywanie ludzi do aktywnego uczestnictwa w procesach zmian.