Inżynieria Biznesu obejmuje wiedzę z zakresu administracji biznesu (Business Administration), techniki (Engineering) i technologii informatycznych (Information Technology) oraz wykorzystuje ją w celu kreowania modeli biznesowych uwzględniających zarówno aspekty inżynierskie i ekonomiczne, jak i organizacyjne, kulturowe a nawet polityczne. Zatem Inżynierię Biznesu możemy zdefiniować jako trans-dyscyplinarną dziedzinę wiedzy obejmującą projektowanie, realizację i zarządzanie zintegrowanymi systemami antropotechnicznymi, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów organizacyjnych oraz informacyjnych.
Podstawowymi metodami badawczymi w obszarze IB są: podejście systemowe i procesowe oraz modelowanie i symulacja procesów biznesowych. Podejście to opiera się na innowacyjnym zarządzaniu transformacją, z wykorzystaniem zintegrowanych metod z innych dziedzin wiedzy, takich jak np.:
- inżynieria systemów,
- technologia i innowacje IT,
- zarządzanie strategiczne,
- zarządzanie ryzykiem,
- zarządzanie jakością, oraz
- projektowanie organizacyjne (czynnik ludzki).
Tradycyjne dyscypliny inżynierskie, takie jak budowa maszyn, budownictwo, elektrotechnika itp. dotyczą obiektów fizycznych, które są widoczne i na ogół łatwe do odwzorowania. Wyłoniona w ostatnich dziesięcioleciach inżynieria biznesu stanowi nowy rodzaj inżynierii, znacznie odbiegający od dotychczasowych wzorców. Zakłada ona, że organizacja może być modelowana jako złożona struktura (np. sieciowa) wraz z systemem interakcji o charakterze łańcuchów przyczynowo-skutkowych, sprzężeń zwrotnych i innych oddziaływań zewnętrznych (np. zagrożeń i zakłóceń). Narzędzia inżynierii biznesu pozwalają na lepsze zrozumienie i zarządzanie organizacjami, m.in. przez poszukiwanie racjonalnych odpowiedzi na pytania strategiczne, takie jak np.:
- Co jest problemem w Twojej organizacji?
- Czy wiesz jak się z nim uporać?
- Co powinno być najpierw poprawione?
- Jaki są priorytety zmian lub ulepszeń?
- Jakie może być długoterminowe oddziaływanie aktualnych problemów i inicjatyw na sytuację organizacji?
- W jaki sposób reagować na zmieniające się warunki zewnętrzne i wewnętrzne?
- Jak można lepiej wykorzystać zainstalowaną bazę technologii informatycznych (IT) i uzyskać jak najwięcej z nowych technologii?
- Co powinniśmy robić w zakresie szkolenia pracowników oraz zatrudniania nowych?
Inżynierowie biznesu powinni mieć umiejętności umożliwiające im ocenę potencjałów gospodarczych planowanych innowacji technologicznych i informatycznych, tworzenie wizji strategicznych, analizowanie i modyfikowanie procesów biznesowych, planowanie i projektowanie zmian organizacyjnych oraz przekonywanie ludzi do aktywnego uczestnictwa w procesach zmian.