Celem ogólnym mikroprojektu jest podniesienie poziomu i wzrost jakości edukacji w zakresie orientacji zawodowej, a w konsekwencji edukacji (specjalistycznej i zawodowej), co pozwoli na kształtowanie właściwego transgranicznego rynku pracy na pograniczu polsko-słowackim. Cel zostanie osiągnięty poprzez przeszkolenie co najmniej 40 dorosłych mieszkańców pogranicza polsko-słowackiego (nauczycieli, pracowników jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych). Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na poszerzenie oferty edukacyjnej zawodowej, ofert miejsc pracy na pograniczy PL-SK oraz zwiększenie liczby osób uczestniczących w mikroprojektach na rzecz uczenia się prze całe życie. Uczestnicy zdobędą wiedzę w zakresie orientacji zawodowej, możliwości kształcenia specjalistycznego, oczekiwań transgranicznego rynku pracy, zawodów deficytowych, nadwyżkowych, możliwości hybrydowego kształcenia w sytuacjach nadzwyczajnych po obu stronach pogranicza, na pograniczu lub w ramach współpracy szkół, instytucji, samorządów i pracodawców. Będzie to wiedza teoretyczna i praktyczna, która będzie promowana także wśród mieszkańców pogranicza. Nastąpi zwiększenie poziomu poczucia bezpieczeństwa społecznego, poprzez modelowanie rynku pracy na pograniczu, co przyczyni się do zapobiegnięcia zjawiska wyludniania się pogranicza, w szczególności odpływu ludzi młodych w wieku produkcyjnym. Powstały program szkoleń odpowiada na realne zapotrzebowanie organów prowadzących szkoły, jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, które podczas konsultacji prowadzonych na etapie tworzenia wniosku zgłosiły konieczność przeszkolenia pracowników we wskazanej powyżej problematyce. Oferta jest skierowana do uczestników ze strony PL i SK i jest uniwersalna, zdobyte kwalifikacje są niezbędne po stronie PL I SK oraz będą wykorzystywane po obu stronach granicy, a korzyści z realizacji przedsięwzięcia będą odczuwalne po obu stronach granicy.
Cel szczegółowy 1. Poprawa jakości transgranicznej edukacji specjalistycznej i zawodowej. Rozwój wiedzy specjalistycznej, umiejętności i kompetencji zawodowych uczestników projektu w zakresie orientacji zawodowej, kształtowania transgranicznego rynku edukacji zawodowej i pracy. Cel ten realizuje założenia celu ogólnego. Dzięki realizacji projektu zwiększy się poziom wiedzy specjalistycznej uczestników, co przełoży się na wskazanie atrakcyjności w zakresie kształcenia zawodowego specjalistycznego i oferty polsko-słowackiego rynku pracy.
Cel szczegółowy 2. Poprawa poziomu wykorzystania zasobów ludzkich na pograniczu w wyniku rozwoju edukacji orientacji zawodowej, kształcenia zawodowego specjalistycznego, zwiększające możliwości uczenia się przez całe życie. Cel ten realizuje założenia celu ogólnego poprzez zwiększenie możliwości edukacji ciągłej, poprzez stworzenie modelowego rozwiązania edukacyjnego w zakresie współpracy szkół pogranicza, przedstawicieli samorządów-organów prowadzących szkoły, instytucji i organizacji w tworzeniu transgranicznej oferty edukacyjnej i pracy. Opracowanie publikacji edukacyjno-naukowej (również w wersji elektronicznej), będzie stanowiło podstawę do dalszej edukacji w tym zakresie na obszarze pogranicza.
Cel szczegółowy 3. Wykorzystanie nowoczesnych metod edukacji zdalnej w systemie on-line w sytuacji nadzwyczajnej np. pandemii COVID -19 w orientacji zawodowej. Nabywanie umiejętności do przejścia z mobilności stałej do systemu mobilności zdalnej. Powiązanie oferty edukacyjnej zawodowej specjalistycznej, z możliwością zatrudnienia na transgranicznym rynku pracy, poprawiających wykorzystanie wspólnego polsko-słowackiego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego w cele rozwoju pogranicza. Cel ten realizuje założenia celu ogólnego, gdyż przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego pogranicza zgłosili zapotrzebowanie na przeszkolenie pracowników w zakresie orientacji zawodowej z wykorzystaniem kształcenia zdalnego.