O projekcie

Uzasadnienie
Na obszarze pogranicza polsko-słowackiego funkcjonowanie oświaty na poziomie podstawowym i średnim podlega bezpośrednio administracji samorządowej. Samorządy wpływają na kształt polityki oświatowej pogranicza, współpracę szkół i samorządów, dlatego tak ważna jest znajomości możliwości w zakresie kształcenia zawodowego, specjalistycznego na pograniczu PL-SK, oraz oczekiwań rynku pracy. Wstępne analizy danych na pograniczu polsko-słowackim w Polsce w 2021 (pow. Żywiecki i w Republice Słowackiej Čadca), wskazują na zawody deficytowe (powiat żywiecki) takie jak: nauczyciele praktycznej nauki zawodu, nauczyciele przedmiotów zawodowych, szkół specjalnych i oddziałów integracyjnych, (murarze i tynkarze i inne).Wstępna analiza przyczyn wskazuje iż w rejonie transgranicznym występuje(ją) :
1. Brak wzajemnej informacji o rynku pracy, zawodach deficytowych, możliwości edukacji zawodowej.
2. Niewystarczające kompetencje nauczycieli, doradców zawodowych do kształcenia w zakresie orientacji zawodnej.
4. Niewystarczająca interdyscyplinarność kształcenia, brak horyzontalnego podejścia do kształtowania umiejętności ucznia na poszukiwanie oferty kształcenia zawodowego, miejsca pracy w regionie transgranicznym.
5. Brak spójności programów edukacyjnych w zakresie orientacji zawodowej na różnych poziomach kształcenia.
6. Brak w ofercie kształcenia na pograniczu komplementarności i zgodności z potrzebami rynku transgranicznego.
7. Tradycyjne metody kształcenia, niska absorpcja innowacyjnych form kształcenia, np. hybrydowego, dualnego w powiązaniu z pracodawcą.
Sytuacja jest niepokojąca, z uwagi na nie wykorzystywanie potencjału strukturalno–organizacyjnego i kapitału społecznego w zakresie kształcenia zaw. w rejonie transgranicznym. Projekt ma służyć przygotowaniu nauczycieli szkół ponadpodstawowych, przedstawicieli organów prowadzących szkoły, instytucji, w tworzeniu transgranicznej oferty edukacji zawodowej, rynku pracy w normalnej i nadzwyczajnej sytuacji, np. pandemii COVID -19 za pomocą nowoczesnych metod nauczania w systemie on-lin. Przeprowadzone działania umożliwią nauczycielom orientacji zawodowej, przedstawicielom organów prowadzących szkoły, instytucji i organizacji edukacji, rynku pracy przygotować uczniów do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia zawodowego, miejsca pracy, z uwzględnieniem oczekiwań rynku, zdolności i predyspozycji uczniów na pograniczu PL-SK.
Szkolenia dostarczą wiedzy w jak najbardziej efektywny sposób organizować kształcenie w sytuacjach nadzwyczajnych oraz jak wykorzystać wypracowane dobre praktyki w przyszłości. Dodatkowo dostarczą konkretnej wiedzy za pomocą jakich metod, na bieżąco dostosowywać ofertę edukacyjną do zmieniających się warunków. Szkolenia przyczynią się do wygenerowania szans na lepsze powiązanie ponadobowiązkowej oferty edukacyjnej z możliwością zatrudnienia w opartym na wspólnym dziedzictwie sektorze usługowym, a jednocześnie pozwolą w większym stopniu wykorzystać zasoby pogranicza.

Cel
Celem ogólnym mikroprojektu jest podniesienie poziomu i wzrost jakości edukacji w zakresie orientacji zawodowej, a w konsekwencji edukacji (specjalistycznej i zawodowej), co pozwoli na kształtowanie właściwego transgranicznego rynku pracy na pograniczu polsko-słowackim. Cel zostanie osiągnięty poprzez przeszkolenie co najmniej 40 dorosłych mieszkańców pogranicza polsko-słowackiego (nauczycieli, pracowników jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych) w okresie 08.2021r. do 09.2021r. Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na poszerzenie oferty edukacyjnej zawodowej, ofert miejsc pracy na pograniczy PL-SK oraz zwiększenie liczby osób uczestniczących w mikroprojektach na rzecz uczenia się prze całe życie. Uczestnicy zdobędą wiedzę w zakresie orientacji zawodowej, możliwości kształcenia specjalistycznego, oczekiwań transgranicznego rynku pracy, zawodów deficytowych, nadwyżkowych, możliwości hybrydowego kształcenia w sytuacjach nadzwyczajnych po obu stronach pogranicza, na pograniczu lub w ramach współpracy szkół, instytucji, samorządów i pracodawców. Będzie to wiedza teoretyczna i praktyczna, która będzie promowana także wśród mieszkańców pogranicza. Nastąpi zwiększenie poziomu poczucia bezpieczeństwa społecznego, poprzez modelowanie rynku pracy na pograniczu, co przyczyni się do zapobiegnięcia zjawiska wyludniania się pogranicza, w szczególności odpływu ludzi młodych w wieku produkcyjnym. Powstały program szkoleń odpowiada na realne zapotrzebowanie organów prowadzących szkoły, jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, które podczas konsultacji prowadzonych na etapie tworzenia wniosku zgłosiły konieczność przeszkolenia pracowników we wskazanej powyżej problematyce. Oferta jest skierowana do uczestników ze strony PL i SK i jest uniwersalna, zdobyte kwalifikacje są niezbędne po stronie PL I SK oraz będą wykorzystywane po obu stronach granicy, a korzyści z realizacji przedsięwzięcia będą odczuwalne po obu stronach granicy.

Projekt pn. „E-DUST - Orientacja zawodowa na pograniczu polsko – słowackim w sytuacjach nadzwyczajnych, w tym pandemii COVID -19” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Interreg V-A Polska - Słowacja 2014 – 2020 oraz ze środków budżetu państwa.