A-
Zmniejsz czcionkę
A+
Zwiększ czcionkę
Powiększ kursor
Pomniejsz kursor
Tłumacz migowy
Zmień kontrast
Przywróć ustawienia
Kierunek

PEDAGOGIKA SPECJALNA: „EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ -STUDIA KWALIFIKACYJNE” (dla nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej)

Program na studiach podyplomowych jest zgodny z przepisami Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).

Studia są kierowane do osób, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.

Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności potrzebne do podejmowania skutecznych działań rewalidacyjnych i psychokorekcyjnych w stosunku do uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną w różnym stopniu, od lekkiego do głębokiego.

Studia są kierowane do osób, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.

Adresatami studiów są osoby posiadające przygotowanie pedagogiczne, z dyplomem ukończenia studiów wyższych (magisterskich lub zawodowych), chcący pracować z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną.

Absolwent studiów uzyska kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie, uczącą się w placówkach szkolnictwa specjalnego i ogólnodostępnych integracyjnych placówkach oświatowych. Będzie także posiadał kompetencje do pracy w klasie integracyjnej jako nauczyciel wspierający ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w jego procesie uczenia się oraz do organizacji na terenie swoich placówek kształcenia i wychowania integracyjnego.

  • Atuty

    • zajęcia prowadzone metodami aktywizującymi (zajęcia warsztatowo - treningowe, gry symulacyjne)
    • szczególny nacisk położony na metodykę pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie
    • wśród prowadzących zajęcia trenerzy grupowi, psychologowie, terapeuci, psychiatrzy
    • możliwość korzystania z doskonale wyposażonej Biblioteki Akademickiej WSB, m.in. cyfrowych zasobów czasopism pedagogicznych w zakresie oligofrenopedagogiki (Edukacja bez granic - mimo barier, Szkoła Specjalna)
  • Program

    • Oligofrenopedagogika – (cele, zadania, przedmiot pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną)
    • Psychologia dzieci i osób niepełnosprawnych intelektualnie
    • Rozwój mowy i języka u dzieci i osób niepełnosprawnych intelektualnie
    • Medyczne aspekty funkcjonowania dzieci i osób niepełnosprawnych intelektualnie
    • Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – edukacja włączająca, integracyjna, ogólnodostępna
    • Diagnostyka psychologiczna dzieci i osób z niepełnosprawnością intelektualną
    • Diagnostyka pedagogiczna i edukacyjna dzieci i osób niepełnosprawnych intelektualnie
    • Metody rewalidacji, rehabilitacji i terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną
    • Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
    • Dydaktyka dzieci i uczniów niepełnosprawnych intelektualnie
    • Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej
    • Prawne aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną
    • Praca z rodziną dzieci i osób z niepełnosprawnością intelektualną

    Liczba godzin: 390 h zajęć dydaktycznych + 120 h praktyki zawodowej

    Informacje dodatkowe

    • Kandydaci powinni posiadać co najmniej wyższe wykształcenie.
    • Adresatami studiów są osoby posiadające przygotowanie pedagogiczne, z dyplomem ukończenia studiów wyższych (magisterskich lub zawodowych), chcący pracować z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną. Studia są kierowane do osób, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.
    • Czas trwania: 3 semestry.
    • Podstawa zaliczenia: studia kończą się 3 egzaminami po każdym semestrze studiów.
    • Dni odbywania się zajęć:  poniedziałki i środy w godz. 16.15-20.30
    • Część  zajęć w formule online (Blended learning).

    Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.

  • Kadra

    mgr Małgorzata Spendel

    Psycholog, logopeda, posiada wieloletnie doświadczenie w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą. Jest autorką wielu narzędzi i metod diagnozy psychologicznej i logopedycznej dzieci i uczniów, a także programów terapeutycznych. Od 1999 r. prowadzi działalność szkoleniową, doradczą i ekspercką dla dyrektorów, nauczycieli i specjalistów przedszkoli, szkół i placówek. Opracowała  wiele projektów i programów o zasięgu regionalnym, wojewódzkim i krajowym dla nauczycieli m.in. w zakresie rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz udzielania im pomocy i wsparcia. Od 2001 r. współpracuje z poradnictwem psychologiczno-pedagogicznym. Od 17 lat jest nauczycielem akademickim w  AWSB, prowadzi zajęcia na studiach dziennych, zaocznych i podyplomowych. Prowadzi w AWSB Ogólnopolską sieć doskonalenia i współpracy dla dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych, aktualnie uczestniczy w niej 89 osób. Od 2016 r. współpracuje z MEiN oraz ORE w obszarze edukacji włączającej oraz prowadzenia oceny funkcjonalnej dzieci i uczniów.

    Więcej

    mgr Anita Wieloch

    Nauczyciel, wychowawca, dyrektor szkoły specjalnej, konsultant Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego Metis w Katowicach, wykładowca akademicki (GWSH, Uni-Terra Poznań, Akademia WSB). Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na  różnych poziomach edukacyjnych (niepełnosprawność intelektualna, spektrum autyzmu, choroby psychiczne). Pomysłodawca Kampanii Autyzm. Codziennosć… prowadzonej na Śląsku w latach 2018 – 2019. W 2019 r. otrzymała Wyróżnienie Rektora AWSB za wysoką jakość prowadzonych zajęć dydaktycznych oraz wysokie wyniki w studenckich ocenach jakości kształcenia na studiach podyplomowych.

    Więcej

    Cecylia Borowska

    Pedagog specjalny, specjalność – resocjalizacja. Od ponad 20 lat konsultant ds. pedagogiczno-psychologicznych, zarządzania w oświacie i doskonalenia zawodowego nauczycieli w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku-Białej. Nauczyciel z wieloletnim doświadczeniem, trener, kurator zawodowy i społeczny Sądu Rejonowego w Oświęcimiu, kierownik świetlicy środowiskowej, wykładowca Akademii WSB. W latach 2004-2007 konsultant Zespołu Województwa Śląskiego ds. unijnych projektów edukacyjnych, asesor MEN ds. oceny unijnych wniosków projektowych.

    Więcej
  • Rekomendacje

    Pedagog specjalny powinien pomagać rozwijać potencjał uczniów oraz motywować ich do dalszej pracy czy nauki, mimo pojawiających się przeszkód. Specyfika pracy z dziećmi niepełnosprawnymi wymaga posiadania przez nauczyciela dużej odporności psychicznej, zwłaszcza odporności na stres, szczególnie gdy oddziaływanie wychowawcze skierowane jest na dziecko bierne, apatyczne, z utrudnionym kontaktem psychicznym czy też nadpobudliwym. Jest to niewątpliwie trudna, ale przynosząca ogromną satysfakcję praca. Trzeba być do niej właściwie przygotowanym, a takie przygotowanie zapewniają właśnie studia w Akademii WSB. Serdecznie polecam!

    Cecylia Borowska
    Pedagog specjalny

    Integracja społeczna, rewalidacja, edukacja, włączająca, rehabilitacja społeczna osób z niepełnosprawnością, itd. to dynamiczne procesy mające na celu rzeczywiste scalenie świata ludzi z niepełnosprawnością ze światem ludzi pełnosprawnych. Zajęcia dydaktyczne realizowane w ramach programu studiów podyplomowych przygotowują słuchaczy do profesjonalnego włączenia się do edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warsztatowe formy pracy pozwalają na zdobycie szerokiego zakresu wiedzy nt. możliwości i potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz rozwinięcie kompetencji merytorycznych, dydaktyczno-metodycznych i wychowawczych.

    dr Małgorzata Kitlińska-Król
    Specjalista z zakresu pedagogiki specjalnej, oligofrenopedagog, logopeda

  • Opłaty

    RATA WYSOKOŚĆ RATY TERMIN PŁATNOŚCI
    wpisowe 300 zł w dniu zapisu
    I 1000 zł do 5 października 2024
    II 1000 zł do 5 listopada 2024
    III 1000 zł do 5 stycznia 2025
    IV 1000 zł do 5 lutego 2025
    V 600 zł do 5 marca 2025
      4 900 zł