Program studiów podyplomowych jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
Program studiów odpowiada na potrzeby nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu i zaspokajaniu specyficznych i niespecyficznych trudności w rozwoju oraz uczeniu się dzieci i uczniów na terenie przedszkoli, szkół i placówek.
Słuchacze zostaną zapoznani z najnowszą wiedzą naukową dotyczącą:
- specyficznych trudności w rozwoju i nauce dzieci i młodzieży - dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia,
- niespecyficznych trudności w rozwoju i nauce dzieci i młodzieży - niepełnosprawności, zagrożenie niedostosowaniem społecznym i niedostosowanie społeczne, zaburzenia neurorozwojowe.
Program studiów przewiduje również wielogodzinny blok zajęć praktycznych, kształtujących u słuchaczy umiejętności stawiania diagnozy oraz prowadzenia usprawniania dzieci uczniów w oparciu o trafne i najnowsze metody i sposoby pracy z nimi.
Absolwenci będą posiadać umiejętności:
- rozpoznawania i zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży ze specyficznymi i niespecyficznymi trudnościami w rozwoju oraz uczeniu się,
- stosowania przepisów prawa oświatowego dotyczących organizowania kształcenia, pomocy, wsparcia i opieki dla tych dzieci i uczniów w przedszkolach, szkołach i placówkach oraz prowadzenia dokumentacji,
- prowadzenia zajęć specjalistycznych, korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym dla dzieci i młodzieży ze specyficznymi i niespecyficznymi trudnościami w rozwoju oraz uczeniu się,
- pracy z rodziną dzieci i młodzieży z tymi trudnościami.
Adresatami studiów podyplomowych są nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek nie posiadający kwalifikacji z pedagogiki specjalnej (surdopedagogika, tyflopedagogika, oligofrenopedagogika, logopedia, pedagogika lecznicza, socjoterapia, resocjalizacja, terapia pedagogiczna, wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka).
Po ukończeniu studiów, absolwent uzyskuje kwalifikacje z pedagogiki specjalnej w zakresie terapii pedagogicznej do prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym dla dzieci i uczniów ze specyficznymi i niespecyficznymi trudnościami w rozwoju i uczeniu się.
W związku z powyższym może być zatrudniony na zasadach określonych w miarodajnych przepisach prawa (wskazano poniżej) na stanowisku nauczyciela:
- nauczyciela prowadzącego wczesne wspomaganie rozwoju,
- terapeuty pedagogicznego,
- nauczyciela prowadzącego zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz inne o charakterze terapeutycznym,
dla dzieci i uczniów ze specyficznymi (dysleksja, dysgrafia, dysortografia oraz dyskalkulia) i niespecyficznymi (dla dzieci i uczniów niepełnosprawnych, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie) trudnościami w rozwoju i uczeniu się.
Podstawa prawna:
Program studiów podyplomowych uwzględnia wszystkie wymagania wynikające z:
- Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli - zgodnie z Rozporządzeniem absolwent Logopedii, zdobędzie również kwalifikacje do prowadzenia zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
-
Program
- Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej, wychowawczej, klinicznej, oraz neuropsychologii
- Podstawy pedagogiki korekcyjnej
- Medyczne aspekty pedagogiki korekcyjnej - wybrane zagadnienia neurologii dziecięcej i psychiatrii
- Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży (podstawy teoretyczne, kryteria diagnostyczne, prawne aspekty kształcenia, pomocy i wsparcia dzieci i uczniów ze specyficznymi i niespecyficznymi trudnościami w rozwoju i uczeniu się)
- Specyficzne trudności w rozwoju i uczeniu się - teoria dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia. (przyczyny, objawy, ryzyko dysleksji, profilaktyka)
- Niespecyficzne trudności w rozwoju i uczeniu się (teoria, przyczyny, objawy, profilaktyka)
- Wybrane zagadnienia z metodyki kształcenia przedszkolnego i wczesnoszkolnego
- Rozwój kompetencji językowych i komunikacyjnych dzieci i uczniów ze specyficznymi i niespecyficznymi trudnościami w rozwoju i uczeniu się
- Diagnoza psychopedagogiczna specyficznych i niespecyficznych trudności w rozwoju i nauce w przedszkolu, szkole, poradni
- Metody i formy usprawniania korekcyjno-kompensacyjnego dzieci i uczniów w przedszkolu, szkole, placówce
- Organizacja procesu terapeutycznego - proces grupowy, komunikacja, wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży
- Praca z nauczycielami i rodziną dzieci i uczniów ze specyficznymi i niespecyficznymi trudnościami w rozwoju i uczeniu się
- Opracowanie programów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz terapeutycznych dla dzieci i uczniów
Liczba godzin: 450h zajęć dydaktycznych + 180h praktyki zawodowej
Informacje dodatkowe
Warunek przyjęcia na studia: wykształcenie wyższe; w procesie rekrutacji kandydaci składają oświadczenia potwierdzające posiadanie przygotowania pedagogicznego
Czas trwania: 3 semestry
Dni uczęszczania: soboty i niedziele
Podstawa zaliczenia: Studia kończą się egzaminami zaliczającymi poszczególne semestry nauki.
Zajęcia w formule online.
Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.
-
Kadra
Anita Wieloch
Wykładowca Akademii WSB. Nauczyciel, wychowawca, dyrektor szkoły specjalnej, konsultant Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego Metis w Katowicach. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych poziomach edukacyjnych (niepełnosprawność intelektualna, spektrum autyzmu, choroby psychiczne). Pomysłodawca Kampanii Autyzm. Codziennosć… prowadzonej na Śląsku w latach 2018 – 2019. W 2019 r. otrzymała Wyróżnienie Rektora AWSB za wysoką jakość prowadzonych zajęć dydaktycznych oraz wysokie wyniki w studenckich ocenach jakości kształcenia na studiach podyplomowych.
Więcej
Adam Spendel
Wykładowca Akademii WSB, logopeda, specjalista z zakresu terapii pedagogicznej, psycholog, socjoterapeuta, surdopedagog, tyflopedagog. Terapeuta pedagogiczny w poradni psychologiczno-pedagogicznej, przedszkolu oraz w Zespole Szkół w Siemianowicach Śląskich. Obecnie sprawuje funkcję koordynatora pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole, placówce. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie diagnozowania dzieci i młodzieży oraz w udzielaniu im wsparcia.
Więcej
Mirosława Bochner
Wykładowca Akademii WSB. Psycholog, trener Polskiego Towarzystwa Psychologicznego nr I/335, coach International Coach Federation. Ukończyła studia podyplomowe w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi oraz kurs kwalifikacyjny z zarządzania w oświacie. Absolwentka wielu szkoleń doskonalących umiejętności pomocy i wsparcia psychologicznego prowadzonych przez specjalistów z Polskiego Instytutu Ericksonowskiego w Łodzi, Instytutu Gestalt w Krakowie, Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodka Synapsis w Warszawie. Ukończyła szkolenie w zakresie terapii psychodynamicznej w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym.
Więcej
Małgorzata Spendel
Wykładowca Akademii WSB. Psycholog, logopeda. Ekspert i dydaktyk z zakresu: psychologii rozwoju, diagnostyki psychologicznej, w tym diagnozy funkcjonalnej, terapii dzieci i młodzieży. Pani mgr Małgorzata Spendel, (nauczyciel, konsultant ROE METIS), jako jedyna z województwa śląskiego, została powołana na Eksperta MEN ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży.
Więcej
-
Rekomendacje
Studia wychodzą naprzeciw tym wszystkim sytuacjom, które powodują, że uczeń znajduje się na marginesie życia szkolnego, a w przyszłości życia społecznego. Głównym atutem tego kierunku jest jego nowatorski program poszerzony o elementy rewalidacji oraz zajęcia prowadzone wyłącznie metodami aktywnymi, warsztatowymi. Absolwent kierunku to doświadczony i kompetentny nauczyciel, który potrafi opracować konkretne programy terapii dziecka/ucznia.
mgr Małgorzata Spendel
Wykładowca Akademii WSB
-
Opłaty
RATA |
WYSOKOŚĆ RATY |
TERMIN PŁATNOŚCI |
wpisowe |
300 zł |
w dniu zapisu |
I |
600 zł |
do 5 marca 2023 |
II |
500 zł |
do 5 kwietnia 2023 |
III |
500 zł |
do 5 maja 2023 |
IV |
500 zł |
do 5 października 2023 |
V |
500 zł |
do 5 listopada 2023 |
VI |
500 zł |
do 5 grudnia 2023 |
VII |
500 zł |
do 5 lutego 2024 |
VIII |
500 zł |
do 5 marca 2024 |
Ogółem |
4400 zł |
|
Istnieje możliwość ustalenia indywidualnych rat.
Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury proszone są o wypełnienie WNIOSKU
-
Kontakt
Sebastian Korzeniowski
Kierownik Wydziału Zamiejscowego Akademii WSB w Olkuszu
tel. 887-755-200;
e-mail: skorzeniowski@wsb.edu.pl
Ewa Łuczak
Koordynator Punktu Rekrutacyjnego w Olkuszu
tel. 725 777 999
e-mail: olkusz@wsb.edu.pl
Adres:
Wydział Zamiejscowy w Olkuszu
Akademia WSB
ul. Polna 8
32-300 Olkusz
(budynek I Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Kazimierza Wielkiego w Olkuszu)