Dr hab. Paulina Polko, prof. AWSB została członkiem Komitetu Zarządzającego Akcji COST CA22106 - Migrant Disaster Victim Identification (MDVI) finansowanej z programu Horyzont Europa. Celem działań podjętych przez tę sieć badawczą jest zwiększenie skuteczności procesów identyfikacyjnych migrantów - ofiar katastrof migracyjnych. Obecnie jedynie 22 proc. z nich jest identyfikowana, co jest spowodowane brakiem komunikacji między krajami pochodzenia i przybycia, a stronami zainteresowanymi: decydentami, specjalistami medycyny sądowej, organizacjami humanitarnymi i organami rządowymi, przez co nie wykorzystuje się całego dostępnego potencjału technologii identyfikacji oraz istniejących, ale rozproszonych i często trudno dostępnych danych. UNHCR (2022) szacuje, że od 2014 roku tylko na szlaku prowadzącym przez Morze Śródziemne zginęło ponad 24 tysiące osób.
Nielegalna imigracja jest obecnie problemem globalnym, a migracja zarobkowa jest problemem krytycznym dla wielu krajów europejskich. Wiele tysięcy migrantów kończy swoje życie próbując przedostać się do Europy droga lądową lub morską. Jednak pomimo skali tych tragedii w ciągu ostatnich dziesięciu lat rządy europejskie niewiele zrobiły dla zagwarantowania prawa rodzin do poznania losu zaginionych krewnych migrantów. Tymczasem z etycznego puntu widzenia, próba zidentyfikowania każdej osoby jest moralną koniecznością, co stanowi szczególne wyzwanie w przypadku, gdy kraj pochodzenia jest biedny lub rozdarty wojną, brakuje danych identyfikacyjnych, a migracja jest nieudokumentowana i niemonitorowana. W ten sposób rodzi się globalny kryzys humanitarny. Skuteczna identyfikacja jest również niezbędna dla zapewniania bezpieczeństwa w krajach Unii Europejskiej.
Zaplanowane w ramach Akcji COST interdyscyplinarne badania i skoordynowane inicjatywy (spotkania, szkolenia, krótkoterminowe misje naukowe i działania online) mają wzmocnić rozwój i dokonać oceny międzynarodowych procesów identyfikacji oraz zasobów niezbędnych do ich prowadzenia, w tym wykorzystania innowacyjnych metod opartych o analizę twarzoczaszki, dronów oraz mediów społecznościowych.
Więcej o Akcji COST