A-
Zmniejsz czcionkę
A+
Zwiększ czcionkę
Powiększ kursor
Pomniejsz kursor
Tłumacz migowy
Zmień kontrast
Przywróć ustawienia

Autor

Projekt INTRIDE – raport badań nad kluczowymi kompetencjami absolwentów uczelni wyższych wchodzących na rynek pracy, ze szczególnym uwzględnieniem rzeczywistości post-pandemicznej.

Celem przeprowadzonego badania na grupie tradycyjnych wytwórców było wskazanie obszarów kompetencyjnych pracowników przedsiębiorstwa,   które zdaniem respondentów powinny zostać zwiększone i przyczynić się do dalszego rozwoju firmy. Przedsiębiorstwa swoje zasoby kompetencyjne oceniają jako wysokie i zadowalające. Wyraźnie widać, że zidentyfikowane deficyty kompetencyjne we wszystkich poddanych   diagnozie obszarach są raczej punktowe – ograniczone do pojedynczych szczegółowych kompetencji, których brak jest silnie odczuwany. 

Należy zaznaczyć, że otrzymane wyniki są trudne w interpretacji ze względu na dwie okoliczności:

  1. ograniczoną liczebnie grupę badanych;
  2. specyficzny sposób odpowiadania respondentów na poszczególne pytania: obserwujemy wyraźną i wysoką korelację między odpowiedziami na odrębne pytania dotyczące najważniejszych obecnie umiejętności, mocnych stron swojej organizacji w zakresie tych umiejętności i najważniejszych umiejętności w perspektywie 3-5 lat, w każdym z  poszczególnych obszarów kompetencyjnych.

Poza badaniem ankietowym przeprowadzono również 17 czerwca 2020 roku, w siedzibie Zamku Cieszyn, warsztat z tradycyjnymi przedsiębiorcami, w którym udział brały następujące firmy: Studio projektowe Dinksy, Piekarnia Croma,  Fundacja Być Razem (marka Well Done), ZPH Roman Pilch, Modelarnia Ceramiczna Kosak, 3 Soft S.A.

Na podstawie badania można jednak sformułować kilka syntetycznych wniosków:

  1. Wśród kompetencji technicznych pojawia się deficyt w zakresie zaawansowanej logistyki.
  2. Wśród kompetencji cyfrowych pojawia się deficyt w zakresie obsługi chmury obliczeniowej, której znaczenie wzrośnie w najbliższych 3-5 latach.
  3. Wśród kompetencji w zakresie projektowania pojawia się deficyt w zakresie badań projektowych.
  4. Wśród zielonych kompetencji pojawia się deficyt w zakresie zaawansowanych i ekologicznych materiałów. Dodatkowo respondenci przewidują w najbliższych 3-5 latach wzrost znaczenia kompetencji w zakresie Efektywności energetycznej i kontroli zanieczyszczeń.
  5. Wśród kompetencji miękkich pojawia się deficyt w zakresie komunikacji i zarządzania czasem. Dodatkowo znaczenie obu kompetencji wzrośnie w najbliższych 3-5 latach. Zwraca się ogromną uwagę na umiejętność pracy w grupie, samodzielności, odpowiedzialności, samoorganizowania.
  6. Przedsiębiorcy uważają, że kompetencje miękkie są z ich perspektywy najważniejszym obszarem pożądanego rozwoju ich organizacji.
  7. Badane przedsiębiorstwa zdecydowanie preferują metody szkolenia typu: trening na miejscu, metoda mieszana i tradycyjny trening w małych grupach.

Zapraszamy do zapoznania się z krótkim filmem podsumowującym warsztat z przedsiębiorcami:

https://www.youtube.com/watch?v=4EgzHeFZab4