A-
Zmniejsz czcionkę
A+
Zwiększ czcionkę
Powiększ kursor
Pomniejsz kursor
Tłumacz migowy
Zmień kontrast
Przywróć ustawienia

Data

27.09.2023

Rektor Akademii WSB dla Dziennika Gazety Prawnej

O standardach kształcenia przyszłych lekarzy

Masowe pojawienie się nowych miejsc kształcenia lekarzy budzi wiele wątpliwości. Opracowywane przez rząd standardy mają zapewnić odpowiednią jakość nauki. Uczelnie twierdzą, że już teraz realizują bardziej wyśrubowane wytyczne.

Zaproponowane przez MEiN i MZ standardy zakładają: wprowadzenie zestandaryzowanego egzaminu na VI roku kierunku lekarskiego, co najmniej 5 proc. zajęć w symulowanych warunkach klinicznych oraz ćwiczenia w warunkach klinicznych w trakcie VI roku studiów w maksymalnie pięcioosobowych, a w wyjątkowych przypadkach ośmioosobowych grupach studentów. Uczelnie dopiero rozpoczynające kształcenie lekarzy uspokajają, że są gotowe na prowadzenie zajęć zgodnie ze standardem.

– Planując zajęcia kliniczne na etapie składania wniosku o utworzenie kierunku lekarskiego, uczelnia przyjęła prowadzenie zajęć klinicznych w maksymalnie sześcioosobowych grupach – wyjaśnia prof. Zdzisława Dacko-Pikiewicz, rektor Akademii WSB, która będzie kształcić lekarzy w Dąbrowie Górniczej. – W zakresie kształcenia klinicznego mamy zawarte umowy z 14 podmiotami leczniczymi, więc ustalenie zajęć klinicznych dla grup pięcioosobowych czy ewentualnie maksymalnie ośmioosobowych nie będzie stanowiło dla uczelni problemu – zaznacza rektor.

Uczelnie dopiero wchodzące na rynek z kierunkiem medycznym zdają sobie jednak sprawę ze stojących przed nimi wyzwań i prześcigają się w ofercie, która zainteresuje najlepszych kandydatów.

– Warto pamiętać, że standard kształcenia to minimum, które uczelnia powinna wprowadzić, ale jednocześnie może zaproponować nowe rozwiązania, np. kliniczne czy wykorzystujące nowoczesne technologie – podkreśla prof. Dacko-Pikiewicz i podaje przykłady. – Już od pierwszego semestru rozpoczynamy realizację zajęć z wykorzystaniem bazy klinicznej, symulatorów oraz wirtualnej rzeczywistości – inwestujmy w nowoczesny sprzęt badawczy oraz innowacyjne technologie, co pozwala na zajęciach dydaktycznych ze studentami wykorzystywać wirtualną lub rozszerzoną rzeczywistość po algorytmy sztucznej inteligencji (AI). Przedmioty przedkliniczne studenci będą realizować również w specjalistycznych pracowniach, jak np. pracowni wirtualnej rzeczywistości, Centrum Symulacji Medycznej z nowoczesnymi symulatorami wysokiej wierności – wylicza rektor.

Cały artykuł dostępny jest TUTAJ

Prof. Zdzisława Dacko-Pikiewicz

Rektor Akademii WSB

Więcej