Prof. Zdzisława Dacko-Pikiewicz, rektor Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej, zauważa, że rynek pracy od wielu lat ulega ogromnym zmianom, a wpływ mają na to cztery kluczowe megatrendy.
Pierwszy z nich to bardzo szybki, mobilny internet. Drugi to sztuczna inteligencja i automatyzacja, które z jednej strony zrewolucjonizowały rynek, a z drugiej - wymagają od nas innego zarządzania zespołami składającymi się z ludzi i np. humanoidalnych robotów. Trzeci megatrend to analityka wielkich zbiorów danych, a czwarty - chmura obliczeniowa. Na te cztery megatrendy nakładają się wyzwania cywilizacyjne, m.in. nierówności społeczne czy zmiana klimatu.
- Mając to na uwadze, musimy mieć świadomość, że zmieniła się rzeczywistość - działamy w zespołach rozproszonych, zróżnicowanych międzypokoleniowo i międzykulturowo, przez co zupełnie inaczej postrzegamy pracę - tłumaczy prof. Zdzisława Dacko-Pikiewicz, rektor Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej. - Kompetencje, które jeszcze niedawno uznawane były za niezbędne, tracą na znaczeniu. Wszędzie tam, gdzie praca człowieka polega na rutynowych zadaniach, zaczyna być on zastępowany przez nowe technologie, w tym sztuczną inteligencję. Wprawdzie maszyny mogą w ekspresowym tempie przetwarzać i analizować ogromne zasoby danych, ale same nie podejmą decyzji, co z tymi danymi zrobić - dodaje rektor Akademii WSB.
Dlatego - jak zaznacza - nowego, istotnego znaczenia nabierają umiejętności, które odróżniają pracę człowieka od pracy systemów informatycznych czy właśnie sztucznej inteligencji.
- Możemy je określić mianem kompetencji przyszłości, które można podzielić na trzy główne grupy: cyfrowe i techniczne, poznawcze oraz społeczne. Szczególnie ważne są kompetencje cyfrowe obejmujące umiejętności od cyfrowego rozwiązywania problemów po cyberbezpieczeństwo. Pracownicy w wielu miejscach pracy będą potrzebowali umiejętności technicznych, bo narzędzia cyfrowe stają się naszą codziennością. Kompetencje poznawcze odnoszą się do naszej kreatywności, logicznego myślenia i umiejętności rozwiązywania problemów. Ostatnim elementem są umiejętności społeczne. Sztuczna inteligencja nie zastąpi człowieka w każdym aspekcie, dlatego istotne będą współpraca w grupie, przedsiębiorczość czy umiejętność przywództwa. Bardzo istotna będzie też inteligencja emocjonalna - podsumowuje prof. Zdzisława Dacko-Pikiewicz.
Cały artykuł można przeczytać TUTAJ